Valkparkiet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:04

Hallo,

Ik heb een valkparkiet hier thuis zitten in een grote kooi. Ik heb hem/haar gekocht toen die jong was..
en nu een paar maandjes later is die harstikke tam. Nu staat hij in de keuken/woonkamer en er is altijd
volk en beweging maar toch vind ik het maar zielig dat hij/zij alleen zit. En omdat hij nu tam is zou ik eigenlijk
wel een maatje erbij willen hebben.. maarjah nu komt dus het probleem... Is het een hij of een zij...

Kan iemand mij verklappen hoe ik dat het beste kan zien?

Of als je een vrouwtje en mannetjes bij elkaar hebt, in een kooi (zonder broedmogelijkheden) kan dat ?

Groetjes

Anoniem

Re: Valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:06

Kan je dat bij hun ook niet aan de snavel zien? Net als bij andere parkietjes? Als het blauw is dan heb je een mannetje en als het rozig/beige is een vrouwtje.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:10

nee ik dacht dat je dat niet bij valkparkieten kon zien.. Kheb wel wat gezocht op internet maar kan niet echt iets vinden.. En vind dat toch wel jammer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:11

Heb even gegoogled en ben uitgekomen op wikipedia:

Citaat:
Het geslachtsverschil is weinig opvallend - de mannetjes ('man') hebben een gele kop en kuif, het vrouwtje ('pop') heeft een minder gele kop, wat vooral bij onderlinge vergelijking van een paartje opvalt, en ook niet bij alle kleurvarianten zichtbaar is. Kenners kunnen het eerder aan bepaalde gedragingen zien, mannetjes vertonen machogedrag. Ze wegen 80 à 110 gram en zijn ongeveer 30 tot 33 centimeter lang (kop-staart).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:12

Ik heb ook valkparkieten, en je kunt het meestal aan hun gedrag zien, en soms ook aan hun kleur. Aan hun snavel kun je het niet zien. Dat kan alleen bij grasparkieten Knipoog

Een mannetjesvalk fluit erg veel, slooft zich uit door soms op stokjes of tegen de tralies te tikken, zit soms met zijn vleugels een beetje wijd, en probeert veel je aandacht te trekken.
Ik weet niet hoe oud je valkje precies is, maar mijn mannetje begon dat na een maand of 4/5 te doen. Soms gaan ze ook stokje rijden.

Een vrouwtje is vaak wat rustiger, maakt wat kortere geluidjes, en slooft zich niet zo uit.

Bij een wildkleur valkparkiet heeft het mannetje een felgele kop met kleurige wangen. Bij het vrouwtje is het wat minder geel.
Maar bij de andere kleurslagen is het meer onduidelijk.
Je kunt ook dmv een DNA-test het geslacht vast laten stellen. Dan ben je ongeveer 25 euro kwijt.

Hier kun je meer informatie vinden:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php
En ons huiskamertopic op Bokt:
[HK] [HK] The Valk-Parkieten

Ik heb zelf een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje imiteerd geluiden en kan ook praten.
Het vrouwtje is erg rustig en maakt niet zoveel geluid.
Valkparkieten zijn inderdaad erg gesteld op soortgenoten en kunnen slecht alleen zijn!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-04-08 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:13

Dat is het dus.. ik heb geen vergelijkingsmateriaal als het over macho gedrag gaat helaas..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:14

Moment, ik zoek wel even wat voor je op Haha!
Heb je misschien een foto? Dat werkt soms ook wel.
Of een beschrijving.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:16

ok dan denk ik dat het een vrouwtje is.. haha ik ga het erop gokken.. Tong uitsteken Dank jullie wel!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:18

Nee ik heb niet zo een twee drie een foto.. Het is een grijs witte vogel.. doet niet echt macho gedrag (zoals boven beschreven) maar als je met de vogel bezig bent.. op je hand laten zitten enzo.. dan wel weer Tong uitsteken haha lastig

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:18

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:23

Afgod Afgod Hé super bedankt! haha ik ga ervoor dat het een vrouwtje is! Tong uitsteken Valkparkieten zitten indd liever samen maar omdat ik haar eerst tam wou maken heb ik eerst voor een gekozen.. En het is nooit stil in rond zijn kooi (overdag) dus dat scheelt al een hoop.

Mijn vader zegt nu als het twee van verschillend geslacht blijken te zijn dan repareren we de voliere buiten Tong uitsteken haha dat ding is al zo verwoest maar toch.. Zal het wel jammer vinden wat dan zullen ze waarschijnlijk snel een stuk minder tam zijn..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:17

2 valkjes samen zorgt er niet voor dat ze minder tam worden hoor. Ik heb een valkje die ik vanaf 5 en halve week heb, en een vrouwtje die nu 5 jaar is en die ik pas 4 maanden heb. Het vrouwtje komt uit een voliere en is niet helemaal tam, maar accepteerd me wel in haar buurt. Het mannetje is wel supertam, en is niet minder tam geworden omdat ik ze nog gewoon evenveel aandacht blijf geven Ja

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:21

neej ik bedoel als ze in de buitenvoliere gaan.. (die is 4x4x2 dacht ik )