Pillen probleem.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Pillen probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:35

Hoi,

Onze oudste kat krijgt sinds Vrijdag Middag (25-04-08) pillen,
voor zijn maag!
Om zijn maag rustig te houden en dan een halfuurtje niet meer eten daarna.
Maar het is vanaf Vrijdag avond allemaal goed gekomen maar sinds vandaag
maakt ie er een ramp van!
Ik heb ongeveer 15 min. mee staan stoeien om die pil toch nog weg te krijgen!
Hij verzet zich ook flink voor zo'n oudje! Maar de pil heeft zo'n 5 keer op de grond gelegen!
Het is een pilletje wat best wel klein is een 1/4 van een pil.
Hij moet het vanavond om ongeveer 22:00 uur of wat eerder, anders mag ik een halfuur blijven wachten..
Om weer de etensbakken op de grond te zetten, enja de jongste kat moet ook maar eventjes een halfuurtje op zijn
eten wachten als de oudste kat zijn pil heeft gehad!

Foto van 't oudje

Hoe kan ik het beste een pil geven aan zo'n oudje?

ikenindi

Re: Pillen probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:38

hij mag t ook niet in een stukje leverwordt ofzo?

en als je hem vasthoud en je vingers aan de zijkant van zijn bekje naar binnen duwt? dan moet ie zijn bekje wel open doen en kun je de pil zo naar binnen schuiven. maar of ie dat een tweede keer laat doen... kweet niet of je hem dan weer te pakken krijgt?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:44

Het is een pers en die lust alleen zijn eigen brokjes.
En niks anders Clown
Dat probeer ik ook steeds, maar hij kruipt dan alleen maar meer van m'n schoot af.
En ik krijg zijn bekje echt niet open de eerste paar min, hij houdt het namelijk stijfdicht!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:45

maar je hebt 1 plek net bij de kaken als je daar duwt gaat ie in reflex open en kan ie ook niet meer dicht als jij je vinger daar houdt als t goed is...

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:46

je moet zijn koppie omhoog houden, en dan met de vingers aan de zijkant (en soms met je nagel/vingertop aan de voorkant opentrekken) de bek openmaken. Als de bek open is, deze openhouden met 2 vingers aan ze zijkant en het pilletje met de andere hand helemaal achterin de keel laten vallen.
Als het pilletje niet achterin komt, en dus op de tong ligt, wordt het idd een klein drama; ze doen alsof ze slikken, en werken hem er weer uit, laten hem vallen enz enz.
Dat is dus erg belangrijk.

Wij hebben nu ook een kan die om de dag een pilletje moet, eerst waren het er 3 per dag ..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:47

Ik pak mijn kat in het nekvel, trek zijn koppie achterover en de laadklep gaat automatisch los *LOL*

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:48

dan moet ie wel in t goede gat vallen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:49

Nee hoor, je stopt de pil gewoon achter in de keel en doet het bekkie dicht, dan slikt hij wel.
Ik weet niet wat jij voor katten hebt, maar zo groot is dat allemaal niet...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:53

geen katten Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:53

Dan heb je idd geen idee waar je over praat Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:56

je hoeft geen katten te hebben om te weten waar je over praat. mijn vader heeft wel katten, en ik weet er best wel iets van Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:57

Dan had je kunnen weten dat er geen rioolbuizen in die keeltjes lopen en dat je niet zomaar iets in "het verkeerde gat" kunt gooien......

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:57

Ik zal het eens vanavond proberen..
Heb het wel steeds geprobeerd die met de kaken aan de zijkant
maar dan begint dat beest te dansen op m'n schoot en hij meurt ook nog is uit zijn bek. Misselijk
Laatst bijgewerkt door Siggislief op 28-04-08 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:58

Je kunt ook een speciale pillentang kopen, die zijn wat smaller als je vingers. Daarmee kun je makkelijk de pil wat verder achterop de tong leggen.

Succes. Lachen

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:59

Dat zag ik idd vrijdag bij de DA liggen, en zag er best handig uit!
Maar onze katten hebben eerlijk gezegt niet zoo veel pillen..
Alleen de oudste die krijgt altijd wel de pillen en de jongste juist weer zalfjes als het aan zijn ogen ligt!

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:07

Bij een van mijn katten(4) is pillen slikken ook een groot probleem. Zeker als een kat in protest gaat is het een heel karwei om meedere keren per dag een pil toe te moeten dienen.
Je kan, zoals al eerder genoemd, hem bij z'n nekvel pakken, en met je andere hand in één beweging de bek openen en de pil zo ver mogelijk achter op de tong dumpen. Maar ook kan een kat hiervan vreselijk in protest gaan .. althans die van mij wel. Wat ik altijd doe is een grote handoek, of badlaken uiteen gevouwen op de tafel of op het aanrecht. De kat erop zetten en de handdoek stevig vanaf de hals (en de verdere achterkant) om de de kat heen vouwen/draaien. Zodat hij helemaal ingepakt is en alleen het kopje nog vrij is. Hij lijkt dan op een soort van mummy .. Knipoog Je neemt de kat, in de handdoek, op schoot en fixeert hem met één arm voor zijn borst langs terwijl je met je andere vrije hand de bek opent en de pil zover mogelijk achter in de mondholte probeert te krijgen. Even een paar tellen het bekje dichthouden en dan slikt hij vanzelf wel. Op deze manier kan hij jouw hand niet wegduwen met zijn voorpootjes en kan hij tevens niet gaan krabben in de wilde paniek.
Je moet er wel even om denken dat de handdoek niet te strak om de hals zit ivm verstikking ( .. maar dat spreekt voorzich, lijkt me!) Daarna even lekker kroelen samen .. Ach gut
Deze methode is bij mijn kat(een grote Maine coon) heel erg succesvol.
Nou heel veel succes!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:09

Billy schreef:
Ik pak mijn kat in het nekvel, trek zijn koppie achterover en de laadklep gaat automatisch los *LOL*

Zo doe ik het ook, je moet het even durven de eerste keer maar alle partijen zijn dan het snelst weer overal van af.

Voor verslikken hoef je niet zo bang te zijn, als de mond opengaat wordt de luchtpijp automatisch afgesloten (bij ademen wordt weer automatisch de slokdarm afgesloten).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:12

Billy schreef:
Dan had je kunnen weten dat er geen rioolbuizen in die keeltjes lopen en dat je niet zomaar iets in "het verkeerde gat" kunt gooien......

als je het in een gat propt weet je niet in welk gat, aangezien een kat volgens mij niet kan slikken als je zijn kop achterover trekt. maargoed, ik zal het wel fout hebben dan. dankje dat je me zo afzeikt

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:12

Ik heb ook zo'n kat die er niet intrapt. ik ga op de grond op mijn knieën en klem zeg mar de kat tussen mijn benen zodat hij niet achteruit kan lopen dan zijn kop naar achteren en met mijn vingers aan de zijnkant van zijn bek krijg ik de bek open en gooi de pil achterin zijn keeltje, bek gelijk dicht houden (wel kop omhoog houden) en wrijven over zijn keel dan stimuleer je het slikken!
succes

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:17

Als het echt niet lukt, kan je ook nog het volgende proberen:
maal de pil heel erg fijn (de DA heeft daarvoor handige malertjes te koop) en roer hem door iets plakkerigs, bijv. boter.
Smeer dit op zijn poot.
Elke kat houdt zichzelf schoon en zal dus zijn eigen poot gaan aflikken en zo krijgt hij het zonder veel stress binnen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:18

Dat vind ik ook een hele goede tip!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:19

josewoos schreef:
Ik heb ook zo'n kat die er niet intrapt. ik ga op de grond op mijn knieën en klem zeg mar de kat tussen mijn benen zodat hij niet achteruit kan lopen dan zijn kop naar achteren en met mijn vingers aan de zijnkant van zijn bek krijg ik de bek open en gooi de pil achterin zijn keeltje, bek gelijk dicht houden (wel kop omhoog houden) en wrijven over zijn keel dan stimuleer je het slikken!
succes

Zo heb ik ook heel wat keren over de grond gedweild met de kater Huilen van het lachen
Ik sla ook vaak een theedoek dubbel voor de voorpootjes, dan kunnen ze je niet krabben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:26

jalo schreef:
Bij een van mijn katten(4) is pillen slikken ook een groot probleem. Zeker als een kat in protest gaat is het een heel karwei om meedere keren per dag een pil toe te moeten dienen.
Je kan, zoals al eerder genoemd, hem bij z'n nekvel pakken, en met je andere hand in één beweging de bek openen en de pil zo ver mogelijk achter op de tong dumpen. Maar ook kan een kat hiervan vreselijk in protest gaan .. althans die van mij wel. Wat ik altijd doe is een grote handoek, of badlaken uiteen gevouwen op de tafel of op het aanrecht. De kat erop zetten en de handdoek stevig vanaf de hals (en de verdere achterkant) om de de kat heen vouwen/draaien. Zodat hij helemaal ingepakt is en alleen het kopje nog vrij is. Hij lijkt dan op een soort van mummy .. Knipoog Je neemt de kat, in de handdoek, op schoot en fixeert hem met één arm voor zijn borst langs terwijl je met je andere vrije hand de bek opent en de pil zover mogelijk achter in de mondholte probeert te krijgen. Even een paar tellen het bekje dichthouden en dan slikt hij vanzelf wel. Op deze manier kan hij jouw hand niet wegduwen met zijn voorpootjes en kan hij tevens niet gaan krabben in de wilde paniek.
Je moet er wel even om denken dat de handdoek niet te strak om de hals zit ivm verstikking ( .. maar dat spreekt voorzich, lijkt me!) Daarna even lekker kroelen samen .. Ach gut
Nou heel veel succes!

Zo doe ik het ook. Gaat inderdaad erg goed.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:56

ik zet onze kat altijd op de tafel en doe zijn bekje open en leg hem op zijn tong.. druk hem met mijn vinger in zijn keel Tong uitsteken haha
en dan na die tijd even zachtjes over zijn keel aaien Tong uitsteken

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:01

Wat ik altijd doe is een grote handoek, of badlaken uiteen gevouwen op de tafel of op het aanrecht. De kat erop zetten en de handdoek stevig vanaf de hals (en de verdere achterkant) om de de kat heen vouwen/draaien. Zodat hij helemaal ingepakt is en alleen het kopje nog vrij is. Hij lijkt dan op een soort van mummy .. Knipoog Je neemt de kat, in de handdoek, op schoot en fixeert hem met één arm voor zijn borst langs terwijl je met je andere vrije hand de bek opent en de pil zover mogelijk achter in de mondholte probeert te krijgen. Even een paar tellen het bekje dichthouden en dan slikt hij vanzelf wel. Op deze manier kan hij jouw hand niet wegduwen met zijn voorpootjes en kan hij tevens niet gaan krabben in de wilde paniek.
Nou heel veel succes!
[/quote]

Ik heb op mn werk 5 katten waarvan 2 echt de twee grootste bitches ooit zijn... die doe ik ook altijd zo, gaat perfect! Ontwormen doe ik ook op die manier Pling
Dat kroelen kan ik wel vergeten, ze peren em snel naar buiten en laten zich het eerste uur niet zien...zwaar beledigd... Vork