bange Cavia's tam maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mag

bange Cavia's tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 19:40

Ik heb 2 jonge cavia's (mannetjes), heb ze in februari gekocht (in een goede dierenwinkel), maar zijn erg moeilijk tam te maken.
Normaal maak ik beestjes tam door ze eerst uit me hand te laten eten, dan rustig aaien, dan voorzichtig oppakken enz. enz.
Maar ze zijn zo angstig dat ze zelfs niet uit me hand durven te eten. (ook geen snoepjes, wortelen enz.)

Ze hebben 2 nachthokken (hok is groot genoeg), maar die haal ik er overdag uit ('s nachts mogen ze er wel in slapen), anders zie ik ze helemaal niet meer en worden ze naar mijn idee nooit tam.
Wie heeft er tips?...

raylaatje

Re: bange Cavia's tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:42

gewoon rustig tegen ze praten. rustig bijzitten zonder proberen op te pakken ofzo. gewoon hand voorhouden met voer ze worden uiteindelijk wel nieuwsgierig

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:34

En veel geduld hebben !

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:53

mijn cavia was ook erg wild.. rende tegen de tralie omhoog.. toen hij eventjes bij me thuis was (1 a 2 dagen) heb ik hem 'gevangen' en steeds opnieuw op schoot gepakt.. steeds maar weer.. soms wel 2 x in een uur.. en nu.? nu zijn we anderhalf jaar verder en ik heb geen rustigere cavia thuis zitten dan die Tong uitsteken

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:23

Ik heb sinds kort een mannetje van een jaar erbij en die heeft voor de fok een jaar buiten gezeten. Ik heb het idee dat hij eigenlijk nooit in handen is geweest en hij was dus super bang.

Je moet ze gewoon laten wennen aan hun nieuwe omgeving en als je ze oppakt gewoon overal aaien. Mijn mannetje duwde heel zijn hoofd in de handdoek, nou nu ongeveer 3 weken later heeft hij al praatjes als ik met de andijvie boven kom en staat hij tegen het glas aan... heel grappig..

Gewoon veel op schoot nemen en elke keer aaien als je langs loopt en ook als je eten geeft...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:32

ik nam ze veel opschoot maar ze plasten alles onder.....
Is ook erg vervelend (handdoek erronder maakt niet veel uit gaat het dwars doorheen)

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:02

staan ze binnen? veel naast/bij de kooi zitten kan misschien helpen? ons konijn gaat al tegen de tralies staan als wij langslopen

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:56

Ik pakte ze ook heel veel ook al waren ze super bang, alleen ze plasten inderdaad en dat begon ik irritant te vinden. Ik haal ze er nog wel eens uit, maar ze moeten altijd samen eruit, anders flippen ze helemaal. Huilen van het lachen
Maar ik zit er gewoon veel naast enz. en het gaat steeds beter! Knipoog