Katten aan elkaar laten wennen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 09:52

Wij hebben sinds het weekend twee siamezen in huis genomen. We hebben echter zelf al een kater en een poes. We hebben de poesjes de eerste dagen boven geaten met de tussendoor gesloten ( zit wel een raam in zodat ze elkaar konden zien ) Nu is het met poes niet zo'n probleem, die gaat niet eens kijken. Boris vond het in t begin erg interessant en ging eerst gewoon kijken, maar nu gaat ie vooral naar boven om te rellen. Hebben sinds gisteren de deur open gelaten. In eerste instantie wilden we het gewoon even aankijken, maar nu merkten we dat 1 vand e 2 poesjes in een hoekje achter e bureau zat ( waar boris niet tussen past ) en daar niet meer uit durfde te komen. Van angst heeft z daar ok geplast en gepoept. ( op de deken waarop ze zat ) Nu heb ik geprobeerd om onze katten naar buiten te doen en de deur open te laten zodat ze t beneden rustig kunnen verkennen. Maar ik moet zo weg, dus is t nu weer gewoon even zoals t was ( poesjes boven en deur dicht)

Heeft iemand een tip hoe we dit kunnen aanpakken? Als het echt niet gaat moeten ze nl toch weer terug naar de vorige baasjes, maar die wilde ze dus eigenlijk niet meer..

Edit; ik begrijp dat dit tijd gaat kosten sowieso, onze twee katten kennen elkaar ook nog niet zo enorm lang en dat heeft ook best wel een tijdje gekost Lachen

SuperSmurf

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 17:04

Is er al iemand die hier iets op weet? Ze hebben inmiddels voor de tweede keer kennis gemaakt, maar 1 van de 2 poezen is iedere keer zo gestrest dat ze haar urine laat gaan.. Als dit zo doorgaat ben ik bang dat dit echt niet goed gaat komen..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:01

Misschien heb je iets aan deze site?
http://kattengedrag.forumup.nl
Daar is in elk geval een topic gewijd aan wat je moet doen als je een kat erbij neemt.
Ik hoop dat het gaat lukken met de Siamezen. Ik heb er zelf ook twee, dus ik ben zeer geïnteresseerd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 21:13

jah ik hoop het ook... Ik ben echt dol op siamezen ( t zijn trouwens oosters korthaar blauw poesjes ) en zou t echt heel erg jammer vinden als het niet goed zou gaan en ze toch weg moeten..

Ik ga even op je site kijken!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:36

Wij hebben een tijdje terug ook een 2de kat erbij genomen, hij kwam uit het asiel. Ik dacht dat het nooit goed zou komen tussen die 2, grommen, blazen, vechten, het ging maar door. De DA gaf ons toen de tip om ze inderdaad (wat jij al doet) ze eerst een tijdje apart te zetten, ook is het mogelijk om bijvoorbeeld de voerbakjes steeds dichter bij elkaar te gaan zetten (wij deden het met vlees) zodat ze ervaren dat ze samen zijn en dan het toch leuk is (want ze kunnen eten)
Ook zijn er bij de DA van zo'n bepaalde dingen voor in het stopcontact te koop (zoiets als Ambi Pur) maar dan voor katten. Die verspreid een neutraliserende geur door het huis (waar mensen geen last van hebben) maar waar dieren van tot rust komen. Ook is dan sneller de "rare" geur van de nieuwe beestjes weg.

Oh ja Haha! het gaat nu hartstikke goed tussen die 2, dus er is vast nog hoop Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:30

ja feliway Lachen Ik had het al gezien ja, alleen kost zon ding 30 euro en dat heb ik nu even nie... Ik heb wel nog een flesje met iets van catty home ofzo, daar houden ze ook erg van. Kan dat misschien wel proberen. Dat eten gaat denk ik niet zo erg lukken nog. Mijn kater is zooo fel naar die twee dat k niet denk dat ie aan eten zal denken.. En die andere twee zijn té gestrssed om te kunnen eten dan..

Hoe lang heeft het geduurd bij jou?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:34

Het wennen is niet binnen een dag gepiept, helaas.... Mijn 2 katten (poes en kater) hebben er bijna een mand over gedaan om mijn zwervertje te accepteren. Maar nu gaat het gelukkig goed. Ik denk niet dat er echte oplossingen voor zijn, tijd, tijd en nog eens tijd! Dwing ze in ieder geval nooit, dat werkt averechts bij poezen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:40

dat t lang gaat duren weet ik, dat is ook geen probleem Lachen Maar t moet uiteindelijk wel goed gaan natuurlijk Lachen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:06

Bij ons hield het een week aan, toen zijn we naar de DA gegaan (omdat de asielkat enorm bleef niezen) en hebben we het nagevraagd hoelang het wel niet kon duren, haha toen we terugkwamen van de DA ging het ineens super goed tussen die 2. Dus een weekje bij ons, maar het kan wel een maand of 6 duren volgens onze DA

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:12

En het kan dus ook helemaal niet goed komen....

Wij hebben onze jongste poes bijna een jaar in huis. En de oudste kat accepteert hem nog steeds niet. En ja, ze hebben de eerste weken apart geleefd van elkaar, regelmatig omgewisseld, maar geen direkt contact. Feliway, Bachbloesem, noem het maar op. Onze katten leven nog steeds apart, een boven en de ander beneden. Heel jammer maar helaas.... We zijn wel zover dat ons oudste poezenkind weer door de achterdeur naar binnen durft en we niet nog aparte deuren voor de poezen hebben (die kleine is overigens zeer sociaal naar andere katten)

Edit, ik hoop dat het bij jullie wel goed komt!! Succes!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 14:23

Nou ja dat bedoel ik dus.. Zó kan het ook gaan! Mijn vriend zei ook al; misschie n moeten we ze gewoon apart houden! Maar dat vind ik geen doen.. Mijn kater slaapt ook altijd bij ons boven en die moet nu al een week beneden blijven.. Hij ligt nu heel lekker naast me te slapen, dus wil m nu ook niet naar buiten gooien.. Dus de poesjes blijven nu ook nog even boven..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:57

Hmm ik denk dat we ze volgende week terug brengen.. Ik zie dit niet goedkomen. Bah baal er echt enorm van.. Siamesen zijn echt mijn ras en ik vind ze dus onwijs leuk..! Maar ze hadden van de week ook al op het bed en op de zitzak gepiest en mijn kat is nog steeds nét zo fel.. Die springt gewoon tegen het raam van de tussendeur om ze aan te kunnen vallen..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:37

Ik heb het laatste jaar 3 vreemde katten bij mijn bestaande groep van 4 toegevoegd.
Eerst 2 jonge katers, later nog een volwassen poes.
Mijn eigen katten lopen veel buiten en de nieuwe nam ik dan eerst even in huis en dan een voor een de oude katten er eens bij laten.
En ja dat geeft wel eens herrie Haha!
Zodra de nieuwe katten gewend zijn, gaan die ook naar buiten en dan wennen de oude katten er ook wel aan.
Wel heb ik in het begin zowel in de stallen als in de garage voer gezet, zo konden ze nog apart eten als ze dat wilden.
Maar alles loopt nu gewoon bij elkaar Lachen
Alleen 2 poezen hebben in huis nog wel ruzie maar ik zorg er voor dat deze 2 niet tegelijk binnen zijn. De rest gaat prima en ze hebben op verschillende plekken in huis mandjes maar ze trekken toch veel naar elkaar.
Wel heb ik 3 kattenbakken staan. Anders plassen ze overal in huis...
Maar goed, dan moet je wel de mogelijkheid hebben om ze buiten te laten. Hier moeten ze wel, het zijn niet alleen huisdieren maar moeten ook de boerderij muisvrij houden Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:47

haha die moeten werken voor de bak Haha! Wij hebben hetzelfde gedaan als hoe jij het deed. De kater naar buiten en dan de jonge poesjes beneden. Maar mijn kater is zó enorm fel dat ik niet geloof dat dit nog goed gaat komen... Ik had ook wel gehoopt dat het iets minder zou worden, maar ik wil t ze ook niet laten uitvechten.. De poesjes zijn echt 2x zo klein als mijn kater dus die kunnen dat niet winnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:00

Ik had een kat uit het asiel genomen en later een kitten erbij zodat hij een maatje zou hebben. Het ging totaal niet goed.. Blazen als een gek, constant weer.. De kitten gewoon helemaal aanvallen en maar door blijven slaan, bijten. Hij werd ook erg agressief richting mij toe. Ik heb het in totaal geloof ik zo'n 2 maanden geprobeerd, maar het ging echt niet. Niels (de asielkat) die kwam gewoon bijna niet meer thuis omdat hij de kitten niet mocht. Toen wilde gelukkig mijn tante de kitten overnemen zodat ik haar nog wel altijd zie. Maar dat was echt niet leuk.. Ik hoop dat het bij jou wel goed komt!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:14

Ik heb sinds 2 weken mijn 2 katten bij de 2 katten van mijn vriend geintroduceerd. Mijn poes heeft de eerste dag zitten blazen, maar vind het nu prima, maar mijn kater (Sjaak) heeft het op de redelijk dominante kater (Rinus) van mijn vriend voorzien. Die houden elkaar de hele dag in de gaten en vliegen elkaar ook ongeveer 2x per dag in de haren.
Resultaat daarvan is dat de kater van mijn vriend hele dagen in een hoekje heeft gezeten. We hebben op die plek een kattebak neergezet en ook eten (hij had een paar keer buiten de bak gepoept).
We hebben Feliway aangeschaft en in dezelfde kamer als Rinus gehangen (zo'n verstuiver voor in het stopcontact). De dag daarna was hij een stuk relaxter en ging al wat meer door het huis lopen. Echt een aanrader dus, althans in ons geval, want het schijnt niet altijd te helpen.
Alle katten moeten sowieso onbeperkt eten hebben, dan krijgen ze in ieder geval daardoor geen ruzie. Ook is het raadzaam om het lekker warm te houden in huis.

Nu zit Rinus ook weer beneden, nog wel onder het aanrecht, maar toch. Ze grommen nog wat en hebben nog wel wat ruzie, maar het lijkt erop dat ze wel aan elkaar gaan wennen.
Ik denk echt dat je nog even moet doorzetten en toch die feliway moet proberen. Je wilt het immers graag, het zou zonde zijn als het niet lukt en je hebt niet alles geprobeerd???

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 13:37

@ driebergen, maar hoe vallen die elkaar aan dan? Hier is het dus echt zoals Loutje het beschrijft.. Mijn kater valt ze echt heel erg aan. Zo erg dat we ze gewoon niet bij elkaar durven te doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:16

Hier vliegen af en toe de haren in het rond maar aangezien ze zowel binnen als buiten de ruimte hebben om elkaar te ontlopen, blijft het daarbij.
Moet zeggen dat de poezen onderling vaker ruzie hebben dan de katers.
En allemaal zijn ze geholpen en dat scheelt ook wel.
De laatste poes was een zwervertje en nadat ze geholpen was, is ze zeker wel minder agressief geworden naar de anderen.
Veel is ook bluf, nu de rest het zat begint te worden en ook eens wat terug doet, gedraagt ze zich een stuk beter Clown
Maar mijn ervaring is dat het toch wel 3-5 maanden kan duren voordat ze echt helemaal ingeburgerd zijn. En dan nog is er wel eens herrie...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:29

ja ik vind het ook wel moeilijk hoor.. Onze kater en poes hebben ook erg lang nodig gehad om aan elkaar te wennen en zijn nu no niet dikke maatjes. Zullen ze ook niet worden. Af en toe is het nog wel even rellen en dreigen, maar dat is heel even en dan stopt het weer. En helaas, hier is het dus echt geen bluf.. Ik ben écht bang dat ze elkaar wat aan zullen doen...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 22:25

Helaas, we hebben tóch besloten om de poesjs terug te brengen naar de eigenaar.. We zien het gewoon echt niet goedkomen en na vannacht, toen ze elkaar wéér aanvielen, zien we dit niet echt meer goedkomen. Mijn kater vindt het niet leuk en ook de poesjes worden hier niet vrolijker van.. Het is voor hun leuker als ze een huis krijgen waar geen andere katten zijn..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:56

Oh wat jammer joh! Zonde. Verdrietig
Ik heb 2 poezen, die hebben we al 11jaar, maar ze tolereren elkaar slechts. Ze vechten gelukkig bijna nooit, maar zijn ook alles behalve lief voor elkaar.
Ja, toen de ene ziek was, en in de bench moest, was de andere ineens liever, maar misschien leek dat ook maar zo..
Nouja, in elk geval, sterkte!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:44

Jammer!!

Maar ik kan het wel begrijpen, je wilt uiteraard dat alle katten het naar hun zin hebben in je huis.

Hopelijk krijgen de poesjes snel weer een ander huis. Fijn dat je ze terug mag brengen naar de vorige eigenaar, dan weet je in elk geval dat er goed voor ze gezorgd gaat worden.

Het is dat ik wel zeker weet dat mijn Siamezen geen andere katten in hún huis tolereren, anders had ik ze best willen overnemen. Ik heb eerlijk gezegd de hele week met de gedachte gespeeld, maar ja... dan wordt het net zo'n knokpartij als het nu bij jou is. Niet echt goed voor de poesjes.

Heel veel sterkte als je ze terugbrengt!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:46

hmm jammer! Al ben ik dan weer niet degene die bepaalt waar ze nu heen gaan. Ze gaan nu idd terug naar de eigenaar, maar van daaruit zullen ze toch doorverkocht worden naar een nieuwe eigenaar. ( wij kregen ze gratis omdat ze hier goed terecht zouden komen ) Maar het is idd voor hun nu niet prettig als ze naar een nieuw huis zouden moeten waar nu alsnog andee poezen zijn.