Vissen dood door eenden in vijver?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinoa

Vissen dood door eenden in vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:51

Beetje raar geformuleerd maar anders paste het niet in de titel Clown

Vorige week zijn er een paar keer een stelletje eenden in onze tuinvijver geweest. Wij vinden het altijd wel leuk dus we laten ze lekker zitten. Nadeel is wel dat ze er een zooitje van maken; ze trekken de waterplanten los en het water wordt helemaal groen en ondoorzichtig, terwijl we altijd heel helder water hebben. Ze zijn hier echter wel vaker en behalve de rotzooi die ze maken hebben we verder totaal geen last van de eenden, en de vissen ook niet.

Nu hebben we 8 grote vissen en ehm 50 kleintjes ofzo (van vorig jaar). De grote vissen hebben we niet meer gezien sinds de eenden in de vijver zijn geweest. De kleintjes zitten er nog wel, maar ik heb er al 2 dood uit het water gevist. Eentje die sloom aan de oppervlakte bleef 'hangen' heb ik apart gezet in een emmer.

Iemand een idee wat er kan zijn? Misschien zitten de grote vissen wel op de bodem en kunnen we ze daarom niet zien (ivm het vieze groene water dankzij de eenden Clown ) of gaan ze eitjes leggen ofzo (ik heb echt geen verstand verder van vissen), maar ze komen dus ook niet als we ze voeren, wat ze normaal wel deden. We hebben echt het idee dat ze weg zijn. Eenden eten geen vissen voor zover ik weet toch? Een reiger zou een mogelijkheid zijn maar het lijkt me sterk dat die dan meteen alle vissen pakt (hebben wel vaker een reiger gehad maar die vloog snel weg). De kleintjes komen wel gewoon eten en daar is verder ook niets raars mee, behalve dan die 2 dode en die halfdode die ik er uit heb gevist.

Iemand een idee?

Rinoa

Re: Vissen dood door eenden in vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 21:50

Niemand??? Scheve mond

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:58

mmm best vreemd ik zou vermoeden dat die eenden de grote hebben opgegeten Vingers aflikken maarja voor zover ik weet eten eenden geen vis. Ik zou het echt niet weten maar als ze nog in leven zouden zijn die grote dan zouden ze zo nu en dan toch boven moeten komen voor wat zuurstof

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:58

Laat je water even testen (welkoop/boerenbond/dierenwinkerl), dan weet je zeker wat voor een schimmel of een bacterie of ziekte in het water zit.
Eenden kunnen nl. schimmels en ziektes overbrengen.

Als ze weten wat het is kun je er ook wat voor krijgen.

PS vissen moet je in de winter niet voeren, voor eind september stoppen en pas na eind april mag je ze weer voeren.
Anders haal je ze uit hun winterstand (trage hartslag rustig zwemmend/stil hangend op de bodem) en worden ze eerder ziek.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 23:14

ah thanks Lachen
We zijn pas weer begonnen met voeren hoor, zo'n 2 weken geleden. Maar wel te vroeg dus Nagelbijten / Gniffelen Weet ik dat voor de volgende keer Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:06

Het voeren van de vissen hangt vooral af van de temperatuur van het water. Als ze voor de winter nog vol zitten met voer dan kan dat inwendig gaan rotten..

Maar over je eenden, geen idee Clown Als het water erg vervuilt is kan je een zuurstoftekort krijgen, dan komen ze juist naar boven dus dat is het niet. Ook vuil= nitraat wat omgezet kan worden in nitriet is niet waarschijnlijk (of heel iets) want dat is wel giftig genoeg om meer vissen te doden.

Wat mijn grote vissen idd altijd doen is beneden blijven als er een reiger geweest is en het duurt altijd weer even voor ik ze weer zie (als ie ze gemist heeft iig!)

Water laten testen is een hele goeie!