kattenluikje, hoe leer je ze dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

kattenluikje, hoe leer je ze dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:43

Sinds wij verhuisd zijn gaat het buiten al heel goed met onze poes ( kruising maincoon)

Dus ik heb een katteluikje gekocht en vriendlief heeft dat zondag netjes in de deur gemaakt.

Als we het luikje open houden of open zetten door met plakband het deurtje omhoog te plakken gaat poes prima naar binnen en naar buiten.
Zodra het luikje gewoon dicht zit gaat ze ervoor zitten kijken Blond

We hebben al geprobeert haar erdoor te duwen ( vind ze dus niet leuk)
en een klein beetje openen en dan weer dicht laten vallen
deurtje laten wiebelen zodat ze ziet dat het open kan.

Volgens mij denk de poes dat het deurtje allleen open kan als de baas dat doet ( net als bij de achterdeur zelf)
Het is een poes van 1 jaar.

Brainless

Re: kattenluikje, hoe leer je ze dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:51

Niet duwen, dan kunnen ze bang van worden.
Heel simpel; kat naar buiten en binnen eten neer zetten of rammelen met een pak, tegen een blikje tikken enz.

Komen ze op een gegeven moment echt wel naar binnen hoor! Haha!
Een kat laat zich nl lekker snel bedienen en zal in het begin mauwend buiten staan.
Maar ze komen, als je ze negeert, echt wel naar binnen.

Dus geen oogcontact maken (want dan mauwen ze gewoon wat harder, zo van je ziet me toch) Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:24

psies,

iets lekkers aan de andere kant vh luikje houden. Het luikje iets omhoog houden en de poes vriendelijk vragen naar binnen te komen. Een paar keer per dag oefenen en dan heeft ze het zo door hoor!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:50

nou zoals ze al zeggen, even met brokjes rammelen, zo hebben wij het ze hier ook geleerd en nu gaan ze er in volle vaart doorheen.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:49

Wij hebben gewoon om de tijd dat onze kat eten krijt het eten aan de andere kant gezet. En het luikje een stukje opgehouden zodat ze zag dat ze er wel door heen kon. Na een paar keer oefenen had ze het door.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:51

je kan haar er toch ook door heen duwen, zachtjes?
dan ervaart ze dat ze zelf met haar kopje moet duwen tegen het klepje.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:52

Kat buiten deponeren, kattenluikje instellen zodat ze zowel in als uit kan, voer aan de andere kant neerzetten en vooral het gejengel negeren Haha!

En dan andersom hetzelfde verhaal: kat binnen, voer buiten en negeren.

Ik zou het luikje niet (een stukje) open houden, gewoon zelf laten doen. Er doorheen duwen moet je absoluut niet doen, buiten het feit dat het een tegengesteld effect zal hebben, zal het jullie relatie ook niet ten goede komen Lachen

Ze hoeven er maar een paar keer doorheen en dan weten ze het wel Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:56

ja ik bedoel niet erdoor heen proppen Tong uitsteken
maar voor de deur kat aanhalen, en zachtjes ertoe brengen om tegen het klepje de duwen met zijn kopje.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:20

lokken gaat niwt, onze kat doet niks voor eten ( lust zelfs geen vlees) het duertje van de kattenbak snapt ze wel, maar hier zit een soort magneetje aan om het deurtje mooi dicht te houden, dat vind ze te sterk.
Eten werkt dus niet.
Ze wilo graag naar buiten maar blijft gerust binnen tot we haar buiten laten ( wat we nu dus al 3 dagen niet doen)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:22

Ik heb onze katten er in het begin wel doorheen geduwd, ze moeten toch eerst door krijgen dat ze door dat raampje wèl naar buiten kunnen.
Daarna idd met voer.

Ze vliegen er nu in volle vaart door, zo erg dat we ons 2e raampie er al in hebben Clown

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:24

speelt ze graag? Anders kun je eens proberen om een muisje (of veertje) aan een touwtje te doen en deze door het luikje trekken. Misschien snapt ze het....

duwen is geen goed idee... dat kan averechts werken als je pech hebt.

Hangt het luikje niet te hoog?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:26

als ik het luikje iets open houdt vliegt ze er door heen, maar als ik een muisje ogf touwrje erdoor wil doen moet ik het ook open houden.
luikje hangt precies op poes hoogte en is niet te klein voor deze pluizige kruising maincoon.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:27

Ze worden er echt niet slechter van hoor als je ze duwt...

Ons luikje zit eigenlijk wel te hoog, maar ze redden zich prima, zelfs de jonkies klauteren zo naar binnen

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:37

nee ze worden er niet slechter van nee, maar helpen doet 't in 't slechtste geval ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:40

Citaat:
maar hier zit een soort magneetje aan om het deurtje mooi dicht te houden, dat vind ze te sterk

Kun je niet een poosje iets aan dat magneetje doen zodat hij het niet meer doet?
Zodat ze leert dat ze dat klepje opzij moet drukken zonder weerstand.
Dan snapt ze het misschien later ook met weerstand van de magneet?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:49

Het is heel simpel. Je zet het luikje in het begin een klein stukje open door er iets tussen te klemmen, een stuk potlood ofzo. Als ze er dan doorheen gaat went ze ook eraan dat het achter haar dichtvalt, en dat dat rare flapperding haar aanraakt als ze er doorheen gaat.

Zo ziet ze ook dat als het niet helemaal openstaat dat ze er toch doorheen kan. Je maakt er gewoon een fase tussen: niet volledig open, en niet volledig dicht, maar half open. Dan lukt het vanzelf.

Die kleine dikkop van mij is ook niet een van de slimste, maar had het zo snel door!

En je kunt het proces nog versnellen door haar 's ochtends iets minder eten te geven, en dan 's middags of 's avonds als het etenstijd is, zet je haar even buiten. Kattenluikje op standje 'half open' en dan heel luidruchtig heul lekker eten gaan maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:34

Sies schreef:
lokken gaat niwt, onze kat doet niks voor eten ( lust zelfs geen vlees) het duertje van de kattenbak snapt ze wel, maar hier zit een soort magneetje aan om het deurtje mooi dicht te houden, dat vind ze te sterk.
Eten werkt dus niet.
Ze wilo graag naar buiten maar blijft gerust binnen tot we haar buiten laten ( wat we nu dus al 3 dagen niet doen)

En als het buiten regent?? Clown Willen mijn katten graag naar binnen Haha!

Voordat ik bokt over mij heen krijg; Is grappig bedoelt!! Knipoog

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:12

is ze niet te lokken met een speeltje ofzo? Uiteindelijk zal ze het wel snappen, dan wil ze zo graag naar buiten......

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:14

enne heb je een foto??? ik heb 2 main coons!

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:39

Ik heb vroeger eerst het luikje een tijdje open gehad door het gewoon open te laten staan klepje omhoog en touwtje er om heen zodat het helemaal open blijft staan.

Daarna deed ik als de katten buiten waren er een stokje tussen en dan wel zo dat het luikje dus ietsjes open stond naar binnen toe. Er was dan een kleine kier en daardoor gingen ze eerder door het luikje heen eerst een dikkere stokje er tussen zodat die iets opener staat en dan steeds iets kleiner.
Wel moet je dan iedere keer het stokje er weer opnieuw tussen doen omdat het er uit valt als je kat er door loopt en omdat het luikje dan weer ander om open moet staan want als je kat eenmaal binnen is gaat die weer naar buiten dus de andere kant op.

Zo heb ik het hier thuis gedaan en uiteindelijk gingen ze er gewoon door als die helemaal dicht zat.
Succes er mee!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:42

Ik zou mijn katten er dus doorheen duwen, die hebben dat soort dingen snel door:)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 09:24

slotje, haha, zonder magneetje had ze het zo door

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:09

Ik heb mijn kat er 2 keer doorheen geduwd toen hij aangaf dat hij naar binnen/buiten wilde en toen wist ie 't.