Gebroken pootje kanarie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Gebroken pootje kanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:38

Is hier iets aan te doen?

Ik werk op dit ogenblik bij een dierenspeciaalzaak. We hebben nu een dag of 2 een kanarie zitten, die duidelijk een probleem heeft met zijn pootje. Het diertje is nog steeds vrolijk, zingt heel de winkel bij elkaar, zit te kwetteren tot je er horendol van wordt en eet als een uitgehongerde beer. Maarja, dat pootje... het is duidelijk gebroken.
Ik kon het bot-uiteinde voelen zitten, en het pootje zit precies ook los (de breuk zit boven de elleboog). Het beestje toont echter niet dat het pijn heeft als ik lichtjes aan het pootje trek, maar als ik voel aan het uiteinde,waar de breuk zit, heeft hij duidelijk pijn (voor er reactie op komt: ik loop niet heel de dag aan zijn pootjes te pulken, ik heb hem gewoon deze avond even zitten palperen om te zien of het nu werkelijk een breuk was, of iets anders)
Hij kan niet goed op zijn stokje zitten, tenzij er zandpapier over zit. Anders glijden zijn pootjes uit elkaar en kan hij zijn evenwicht niet houden. Met het zandpapier heeft hij er niet veel last van. Het gebroken pootje houdt hij veel opgetrokken tegen zijn buikje, maar hij kan ook gewoon op het pootje gaan steunen, om dan met zijn andere pootje aan zijn kopje te krabben.

Het beestje heeft nog veel plezier in zijn leven, dus als er niets aan het pootje kan gedaan worden, laten we hem niet inslapen. Hij zit in een ruime kooi, fladdert met veel levenslust van stokje naar stokje, en er is geen enkele kanarie die beter kan zingen dan deze man.
Maar als er wel nog iets aan gedaan worden: spalken, amputeren, wat dan ook zou ik het graag weten. Dan geef ik het beestje met veel plezier die kans.

Er is al een dierenarts bij geweest, maar die zei dat er niets aan kon gedaan worden.
Ik weet ook niet hoe oud de breuk is. Het beestje is hier met het gebroken pootje aangekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gebroken pootje kanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:40

Ik ken wel een valkparkiet met een geamputeerd pootje, maar kanaries zijn een stuk kleiner en nog meer teer gebouwd.
Het probleem is dan dat je ze niet onder narcose kunt doen, omdat ze dat al vaak niet overleven.
Je zou proberen het te spalken, maar het lijkt mij dat een gebroken pootje ook voor een kanarie enorm pijnlijk moet zijn.
Dan zou ik toch voor het welzijn van het beestje kiezen en hem in laten slapen.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:44

Mijn broer die fokt met parkieten enz. hij had ook een keer een vogel met een gebroken pootje hij had 2 kleine stokjes aan allebeide kanten en dat vast gemaakt met teep (rond het hele pootje) bij hem is het wel weer goed gekomen,

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:51

Ik vrees dat het niet makkelijk zal zijn om het te spalken. De breuk zit heel hoog in het pootje. Ik dacht eerst dat het 'gewoon' uit de kom was.
Het beestje heeft ook zo veel plezier in zijn leven... wat ik heel vreemd vind, want dat pootje ziet er gewoon pijnlijk uit. Hij zit heel de dag te zingen. Toont zelfs een voorkeur voor de liedjes van Belle Perez en loopt dan heel het liedje mee te zingen en te kwetteren ROFL

Ik weet van mezelf als een dier pijn heeft, dat ik er dezelfde dag nog mee bij de dierenarts zit. Maar dit baasje laat absoluut niet merken dat hij er last van heeft. Alleen toen ik even geconcentreerd zat te voelen kreeg hij duidelijk een pijnscheut.

dusja, ik weet echt niet wat ik met dit beestje aanmoet... voor hetzelfde geld is het pootje al meer dan een maand gebroken. Ik weet de achtergrond van het vogeltje niet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:56

een vogel toont pas heel laat pijn, uiteindelijk zal de vogel pijn tonen.
wanneer een vogel pijn toont moet het erg veel pijn doen.
dit is een natuurlijke reactie.
ik denk zelf dat hhier erg weinig aan te doen heeft.
en uiteindelijk moet je kiezen voor de vogel z'n welzijn.