hond met artrose, hoelang nog?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kers

hond met artrose, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:29

Wij hebben een labrador van 8 jaar die artrose heeft en nog moeilijk kan gaan. Hij is nu ook wel wat te dik wat het natuurlijk niet makkelijker maakt maar we hebben haar al op dieet gezet maar er gaat gewoon niks meer van af, als we nog minder eten geven krijgt zij niks meer dus we weten ook niet hoe we haar nog kunnen laten afvallen.
Veel wandelen gaat ook niet omdat ze daarna echt pijn heeft en de rest van de dag haar mand haast niet meer uitkomt.

Maar ik wou eigenlijk eens vragen wie heeft er ook een hond met artrose gehad en hoe lang heeft die het volgehouden, wij hebben nu wel pijnstillers gekregen van de dierenarts voor als we dan willen gaan wandelen dat ze niet zo een pijn heeft maar hoelang kan dit allemaal duren.
Het is wel een hond die niet zo snel opgeeft ook tijdens het wandelen negeert ze de pijn volgens mij en loopt gewoon door en als we thuis zijn dan zie je dat ze echt niet meer kan, ze is ook nog heel vrolijk en zo want als je zo kijkt zou je niet zeggen dat ze iets mankeert alleen omdat ze wat moeilijker loopt zie je het.

Maar ik wil haar gewoon niet zo snel kwijt ik had gehoopt dat ze toch de normale leeftijd van een labrador zou kunnen krijgen maar zal dat zo nog lukken of niet wie heeft hier ervaring mee?

rockwitch

Re: hond met artrose, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:33

Ik heb vroeger ook een hondje met artrose gehad, maar dit was niet zo'n groot hondje en een beetje figuur van een whippet, dus qua gewicht gaf dat niks. Wij hebben haar een tijdje bij ons kunnen houden met pijnstillers, tot we merkten dat ze echt geen zin meer had en steeds moeilijker ging liggen. Toen is bij ons gelijk de knoop doorgehakt en hebben we haar in laten slapen. Ze was dan wel 15, maar al haar organen waren nog in perfecte conditie, dus daar lag het niet aan.
Het is heel erg moeilijk om zo'n beslissing te maken. Maar als je zelf constant pijn aan je gewrichten hebt, vind je het ook na een tijdje niet zo leuk meer.
Deze beslissing is geheel aan jullie zelf, maar ik hoop dat je vooral om haar levenskwaliteit kan denken. Maar volgens mij doe je dat ook wel.
Kijk gewoon naar je hond, ze verteld wel wanneer het genoeg is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:36

ik heb een rottweiler gehad met artrose in beide voorpoten,en daar heb ik toen een supplement aan gevoerd,en die is bijna 12 jaar oud geworden..

ze kreeg artrose toen ze 7 jaar oud was..

kers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:05

Toch nog zo oud, wij hebben nou ook poeder voor de gewrichten. Maar je ziet wel dat ze nog zin heeft is nog heel vrolijk en zo, ze negeert haar pijn ook gewoon en doet verder.
Dus daarom vind ik zo moeilijk van als het echt erg word zal zij dat dan ook aangeven of zal ze het gewoon blijven negeren en nog altijd vrolijk blijven doen ook al kan ze niet meer dan zou ik het echt heel moeilijk vinden om iets te beslissen als ze zelf dan te koppig blijft om te laat zien dat ze niet meer kan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:14

Onze collie-reu van 8 heeft artrose in zijn voorpoot (polsgewricht geloof ik, in ieder geval het gewricht na het voetje, wat dan doorbuigt). Hij liep al een tijdje kreupel en na onderzoek kwam er artrose uit. Hij krijgt Rimadyl (pijnstillers en ontstekinngsremmer) en daar doet hij het wel goed op. Hij loopt nu zonder pijn.
Onze vorige collie had dat ook, maar dan in het elleboog-gewricht of schouder, dat weet ik niet meer. Zij kreeg ook rimadyl en voelde zich ook goed daarmee. Helaas werd ze een maandje later ernstig ziek en hebben we haar in laten slapen. maar daar had de artrose niets mee te maken.
Onze reu wandelt niet meer echt met plezier, maar dat komt niet door de pijn. Hij vindt het wel goed zo. Als hij pijn heeft, zie je dat wel en dan kreupelt hij ook echt. Hij is een tijdje wat ziekig geweest, maar zo nu en dan rent hij wel weer vrolijk rond. Meneer wordt gewoon een dagje ouder.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:25

Onze Simba (kruising labrador) is nu 9 en heeft sinds een half jaar last van haar artrose. Zeker na een stevige wandeling of bij nat weer (in aantocht) loopt ze kreupel. Gelukkig gaan we hopelijk het goede seizoen in!

Ze krijgt dagelijks 2x een capsule glucosamine / chondroitine, wat de aanmaak van oa. kraakbeen stimuleert. Dit vertraagt het proces een beetje.

Ze krijgt nu nog geen pijnstillers, elk ouder dier of mens krijgt last van ouderdomskwaaltjes en we proberen er rekening mee te houden qua rennen. Mocht het erger worden, dan wil ik haar geen reguliere pijnstillers (Metacam, Rymadyl zijn aangewezen bij pijn door gewrichtsproblemen) geven. Deze pijnstillers zijn namelijk een aanslag op de nieren en dát is een groter probleem dan een pijnlijke poot. Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller en die wil ik tzt gaan proberen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:06

Glucosaminaat is een goede extra ondersteuning die je naast de pijnstillers kunt geven. Is bij een dierenspeciaalzaak te krijgen, idd in pil maar ook in poedervorm. Wij hadden vroeger een hond met artrose (gekregen na een ongeluk) en die heeft het op glucosaminaat erg goed gedaan. Het poeder deden wij gewoon over haar voer heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:11

De onze is 17 geworden en nog maar een dikke maand dood.Maar ze heeft idd verschillende jaren geleefd op rymadil.Nu was het een tibetaantje dus die zijn niet zo heel groot,dat scheelt denk ik wel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:13

hoi mijn hond had ook artrose maar mn oude pony ook wat erg goed helpt is een combinatie van glucosamine en chondroiene. zeker het proberen waard bij hun werkte het super. mn hon dis bijna 12 geworden maar vanwege ander iets overleden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:23

Onze kruising border/greyhound heeft al een jaar of 3 a 4 artrose in zijn schouders. En zijn rug en nekwervels zijn ook niet vrij van problemen. Advies van de dierenarts was juist in beweging houden en op lichter voer zetten en niet teveel laten draaien. Hij gaat nog steeds mee met hardlopen tot 35 km ongeveer en dat gaat vrij goed.

Hij is niet meer zo snel als ie was en zolang we hem niet teveel laten draaien heeft hij weinig last op wat stijfheid na. Gaat hij veel keren dan is hij een paar dagen goed mank en krijgt hij rimadil. Hij is nu 10,5 jaar.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:05

Mijn Bordeaux (zie profiel) Heeft ook Artrose. Mijn andere Bordeaux die ik 2 jaar geleden in heb moeten laten slapen vanwege acute leukemie, had het ook. Zij was te dik en moest ook afvallen. Hier heb ik speciaal dieetvoer voor genomen, anders lukt het niet en krijgt een hond ook tekorten aan belangrijke voedingsstoffen.

De Bordeaux die ik nu nog heb, staat op minder goede dagen op pijn stillers en wel Rymadill. Dit is een hele goede pijnstiller, speciaal bedoeld voor oa Artrose. (dit is zeer beslist niet slecht voor de nieren!) Mindere dagen zijn koude dagen met vochtig weer. Hij doet het er heel goed op en is nog steeds heel speels en fit. Wel is het juist bij Artose goed om geen lange wandelingen te maken, maar juist veel keren korte stukjes te lopen. blijven bewegen dus! Ook heeft hij speciaal voer met Chondroitine en Glucosamine erin. dat is heel goed tegen Artose. Honden kunnen met artose kunnen prima leven, mist je wel doet aan pijnbestrijding!

Ik zou je hond zeker op dieetvoer zetten en intussen een pinnstiller gebruiken! Laat je adviseren door een goede DA, die weet er echt wel raad mee.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:14

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:25

Ik heb afgelopen dinsdag mij hond in laten slapen.
Ze was bijna 12 en had zeer ernstige artrose. Gewon GEEN kraakbeen meer in d'r heupen. We hebben dit eigenlijk nooit gemerkt totdat ze 1,5 jaar geleden geopereerd moest worden en ze haar benen niet naar achter kon strekken, daarvoor merkte wij ook niks. De laatste tijd heeftz ze wel wat medicijnen gehad en anabolen spuit. Maar het hielp niks. Ze kon hooguit 100m lopen. Volgens de dierenarts had ze niet veel pijn omdat ze eraan gewend was geraakt. Maar ja je loopt niet voor niks zo moeilijk leek ons. Dus uiteindeijk hebben we dan toch de knoo maar doorgahakt om d'r in te laten slapen.