Teken bij je huisdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Teken bij je huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:03

Heee bokkers!

Ook teken zijn weer actief met dit heerlijke weer. Onze hond heeft er elk jaar weer veel last van.. Normaal verwijder ik de teek terwijl mijn zusje de hond vasthoudt. Maar nu heeft hij een teek die al helemaal volgezogen is. Die teek is ontzettend groot en ik durf er echt niet aan te komen.. Wat zouden jullie doen?

-××-

Shirley__

Re: Teken bij je huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:04

met zo'n tang eruit draaien...als hij eenmaal volgezogen is laat hij zich vallen maar dan ben je met een besmette teek al te laat, want dan heb je hond die virus

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:06

We hebben wel zo'n tang en normaal haal ik ze eruit, maar die teek is al zo ontzettend groot dat ik er niet aan durf te komen..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:10

Je hebt inderdaad een speciale tekentang. De teek moet je dan tegen de klok eruit draaien. Niet trekken ! Je hebt ook druppels die je in de nek kunt druppelen en dan is je hond beschermd tegen de teken. Het kan dan altijd wel zijn dat ie ze dan alsnog krijgt maar de kans is een stuk kleiner.

Als ie al zo groot is kun je het heel voorzichtig doen. Echt vies als ze al zo groot zijn

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:15

[img]http://by123w.bay123.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=0e88ead5-e2dd-4607-8eaf-221565d5c970&Aux=4|0|8CA72CC9413DAC0[/img]

[img]http://by123w.bay123.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=e40c6a16-d78c-4fbb-8353-b88d181d11d7&Aux=4|0|8CA72CC7E1E8440[/img]

edit: Foto's doen het helaas niet..

Jaa normaal krijgt hij ook die druppels, maar we hadden niet verwacht dat hij ze nu al zou krijgen..

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:24

mijn kat had ook al 2 teken bij de oor aan beide kanten. ik kan de tekentang niet vinden dus toen maar met de pincet eruit gehaald. mijn dieren hebben er vrij vaak omdat ze door de bosjes rennen enz. goed onderzoeken iedere keer

BrncJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:46

Zo'n grote volgezogen beest krijg je er meestal ook makkelijker uit
Bij onze honden tenminste
We hebben ook van die hele handige tangetjes, heel simpel
voor hele kleine en voor zulke dikke
Maar je kan beter gwn wel dr uit draaien, of laten zitten tot die uit valt als die toch al zoo dik is . Als die die ziekte had had die het nu zowieso al overgebracht
x

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:50

ik probberde onlangs ook een volgezogen exemplaar te verwijderen met zo'n tekentang, aar die wou echt niet lossen, ik had alleen maar haar mee. Toen kwam ik op het product tick away, erop spuiten en dan verlamd hij. Dan kan je hem er veel makkelijker uit draaien en het doet geen pijn aan de hond.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:58

De teek is er al uit, hij is er vanzelf uitgevallen.
Op de plaats waar hij zat zit wel een klein bultje, maar geen rode plek, dus dan heeft hij toch die ziekte niet overgebracht/ bij zich gehad?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:14

Zo'n hele dikke teek kan je heel makkelijk verwijderen.
Als je het eng vindt, pak je hem met een zakdoekje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:52

Maantjj schreef:
Op de plaats waar hij zat zit wel een klein bultje, maar geen rode plek, dus dan heeft hij toch die ziekte niet overgebracht/ bij zich gehad?

zou voor de zekerheid even langs je huisarts gaan, zekere voor het onzekere...

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:58

secricible schreef:
Maantjj schreef:

Dierenarts dan maar he... teek zat bij haar hond Clown

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:02

er blijft wel vaker een bultje achter.... ook gezien bij een teek bij het oog ook een klein bultje. maar dat is van de beet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:29

xxelviraxx schreef:
secricible schreef:

Dierenarts dan maar he... teek zat bij haar hond Clown

Clown *gaat zich in een hoekje zitten schamen* ik bedoelde uiteraard de dierenarts Koe

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:02

hahahaha klein foutje, kan gebeuren toch, vind het wel grappig.
Maar teken laten vaak zo'n bultje achter idd, ze hebben toch je hond gebeten en lekker vastgezeten. Trekt vanzelf wel weg.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:05

Onze kat zit eronder.
Hij krijgt er al druppels voor, maar toch komt de helft ervan terug.
Zodra ik hem controleer en zie een teek, haal ik hem er gelijk uit met mijn handen, spoel hem door de wasbak met extra heet water.
Wedden dat ik hem nooit meer terug zie Knipoog
Die beesten moeten van mijn kat afblijven. Clown

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:18

Hier heb ik alweer bijna 2 maanden last van teken en staan mijn katten dus ook alweer op de druppels (frontline iedere maand), dit helpt goed, alleen moet de teek dan wel eerst bijten Haha!
Ofwel iedere keer als ze binnenkomen kom ik minimaal een niet volgezogen exemplaar tegen die vrolijk door de vacht wandelt.

Ondanks dat ze aan de druppels zitten controleer ik ze iedere dag een aantal keer zodra ze binnenkomen, mijn katten vinden het heerlijk want die denken dat ik hun vol overgave aan het aaien ben terwijl ik eigenlijk naar teken zoek Clown

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:20

let op! NOOIT met alcohol de teek eruit willen halen!
de teek kan dan gif uitspugen wat in jouw dier terrecht komt

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 09:01

Frontline gebruiken wij inderdaad ook als het weer zover is Lachen
Ik heb het bultje in de gaten gehouden, maar het ziet er niet slecht uit en wordt al kleiner. Inderdaad gewoon van de beet denk ik.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:35

wij deden altijd met een watje de teek pakken, maar nu met de tang. Je kan er na het eruit halen nog wat ontsmettend spul op doen, maar een butljes is er bijna altijd wel.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:38

xxelviraxx schreef:
Je hebt inderdaad een speciale tekentang. De teek moet je dan tegen de klok eruit draaien. Niet trekken ! Je hebt ook druppels die je in de nek kunt druppelen en dan is je hond beschermd tegen de teken. Het kan dan altijd wel zijn dat ie ze dan alsnog krijgt maar de kans is een stuk kleiner.

Als ie al zo groot is kun je het heel voorzichtig doen. Echt vies als ze al zo groot zijn

Idd.. Blegh, vieze beesten zeg.
Ik gebruik voor mijn 11 maanden oude hondje nu exil tick off, die beschermt haar tegen de ziekte van lyme als ze gebeten mocht worden door een teek. Ook springen de teken minder snel op haar door dat middeltje.

En als ze er een heeft... gewoon eruit halen met zo'n tekentang, superhandig!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:42

Mijn katten hebben ook alweer teken Boos! ik controleer ze dagelijks maar anti-tekendruppels helpen niet die beesten zitten er elke dag weer. Vaak zijn het nog de spinnetjes die gewoon te pakken zijn maar de eerste is er ook alweer met de tekentang uit, grrrr als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het wel teken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:04

oooh die vind ik echt zooo vies he... Wij hadden er een hele tijd geleden 1 in hius liggen. Helemal volgezogen ook al. Die zal idd wel op de hond hebben gezeten.. onze katten hebben gelukkig nooit teken..

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:03

Maantjj schreef:
Frontline gebruiken wij inderdaad ook als het weer zover is Lachen

Euh, NU is het dus zover...?
Haha!

Voor de katten is er maar weinig keus betreffende tekenbehandeling, namelijk Frontline.
Voor honden heb je echter veel meer keus. Prac-tic, scalibor e.d.
Als je je dier behandelt, laat je dan goed informeren, en investeer er dan ook in en koop geen goedkope troep.
Als je het doet, doe het dan goed!
Er zijn verschillende soorten tekentangetjes te verkrijgen tegenwoordig, ik zal zeggen: gebruik die ipv je vingers. Lachen

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:06

Inderdaad het is nu zover Tong uitsteken Maar dat hadden we vorige week nog niet echt verwacht..

Ik zal echt nooooit mn vingers gebruiken om een teek te verwijderen. Met een tangetje vind ik het al vies! Knipoog
Toen Layco zijn eerste teek had, zijn we er mee naar de DA geweest, die heeft on toen een tangetje gegeven dat heel fijn is om te gebruiken. Het zijn er twee; eentje voor kleine en eentje voor grotere teken. Je schuift dat ding onder de teek, draait naar links en hij is er (hopelijk) uit Haha!