De avondvierdaagse doen/ niet doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dienetjeJarig

De avondvierdaagse doen/ niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 10:31

Ik wil heel graag de 5 km lopen met de avond vierdaagse maar een grootte maar.... De hond is dan 8 bijna 9 maanden.

En het tweede is dat ze nogal angstig is. Weinig zelfvertrouwen angstplassen. We krijgen oefeningen om het hopelijk beter te maken.

De drukte is te omzeilen door later te vertrekken, maar is de afstand niet te ver? Ik kan namelijk niet inschatten hoelang je over 5 km loopt??

Ik weet dat ze wel een goede conditie heeft want ik loop iedere dag minimaal 1 ronde van ruim half uur. En dan nog 3x 20 minuten.

Cyntje

Re: De avondvierdaagse doen/ niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:34

Over 5 km loop je gemiddeld een uur waar een beetje gemiddelde hond niet echt problemen mee heeft.
Of het voor een pup slim is weet ik niet,...
Het lijkt me juist wel een goede oefening om van de angst af te komen Ja

dienetjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:45

Oke een uur is inderdaad best wel lang.
Ik zat te denken om dan de maandag, dinsdag te lopen en de donderdag en dan vrijdag me zusje te laten lopen. Vrijdag is altijd de korte dag maar met veel tamtam dus dan loopt de hond niet mee. Donderdag zou de lange dag zijn.
Dus vandaar dat als ik het doe de woensdag niet loop en dan een korte pauze.

Ik weet niet of het zo'n goede oefening is. Ik ben bang dat ik het erger maak. Daarom zal ik het met me 'begeleider' nog overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:53

Wat voor hond is het?

Routes van een avondvierdaagse zijn meestal wat langer dan aangegeven is, en ik vind +5 km. persoonlijk wel wat veel voor een jonge hond (tot ongeveer een jaar). Zeker als het een groot ras is.

Of het een goede oefening is kan je begeleider waarschijnlijk beter beoordelen. Als de hond aan zoveel drukte en vreemde indrukken nog niet toe is kan het erger worden, maar als ze er al aan toe is kan het juist goed zijn. Maar nogmaals, ik vind de afstand te lang.

BrncJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:17

Zou het niet doen
Heb altijd gehoord dat je met pups onder een jaar niet zulke lange afstanden moet lopen
Niet goed voor heupen/groei

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:19

waarom mogen pups minder ver lopen dan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:00

Ik denk da het teveel is.
Botten, spieren en pezen zijn nog in de groei en moeten nog sterk worden.
Vooral bij grotere rassen is het niet wijs.
Je kunt wel steeds verder en langer gaan maar ik zou nog geen doel gaan stellen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:45

Ik zou het niet doen. De afstand is toch vrij groot voor een jonge hond van een groot ras. Daarnaast zorg de onzekerheid/stress bij de hond ervoor dat hij/zij nog eerder vermoeid raakt.

Waarom wil je de hond meenemen? Ik zou me afvragen of je de hond er een plezier mee doet? Als ik jou verhaal lees nog niet echt. Misschien kun je beter een jaar wachten en kijken hoe het er dan voor staat. (Dus volgend jaar de avondvierdaagse nog een keer lopen Haha! ).

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:05

Ik vraag me ook af waarom je de hond mee zou willen nemen... als je hond angstig is kun je beter nog even verder oefenen met vreemde situaties maar je loopt het risico dat als je hond in paniek raakt tijdens de avond vierdaagse je alles waar je hard voor gewerkt hebt kwijt bent.
En weer opnieuw kan beginnen met die angst te verhelpen...

wacht nog een jaartje en kijk dan eens hoe het ervoor staat...

dienetjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:16

Waarom de hond mee misschien voor andere een hele stomme reden. Maar ik praat tijdens het wandele hele verhalen tegen de hond. Ik vind het heel saai om alleen te wandele dus vandaar.

Maar ik ga het niet doen. De risico's dat ze in paniek raakt en het erger wordt wil ik niet lopen. Niet nu het misschien rischting betere gaat.

Het is tevens een half grootte hond. Die helaas altijd klein zal blijven waardoor weten we niet maar ze weegt nu net 15 kilo terwijl ze richting de 30 kilo moet gaan wegen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:15

hier mag je geen eens honden meenemen tijdens de wandel vierdaagse.