Konijnen koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:28

ik heb sinds 1 week een vlaamse reus voedster van 9 weken.
zelf heb ik nog 3 andere konijnen
1 diesel voedster (moeder)
2 friesel gecas. ram (vader)
3 baby gecas ram (zoon)

snappen jullie het nog

ik heb mijn vlaamse reus in de keuken gezet en toen mijn voedster erbij. dat gaat nu helemaal prima.
alleen met die 2 andere konijnen nog niet zo.
ik heb vlaamse reus en diesel in de keuken. toen deed ik baby erbij haar zoon. die wou eigenlijk gaan vechten met mijn vlaam.
diesel de moeder sprong er tussen en nam het voor de vlaam op. moeder en zoon hadden ruzie. de haren vlogen in het rond van de zoon.
met papa en de vlaam klikt het ook nog niet echt

hoelang duurde het bij jullie met koppelen. ik denk als mijn vlaam wat ouder en groter is dat het misschien wel gaat klikken.
ik doe gewoon rustig aan.
over paar dagen ben ik 10 dagen op vakantie en dan zorgt mijn moeder ervoor. dus die gaat ze niet koppelen aan elkaar

De vlaam zit nog binnen in een hok maar soms vliegt ze je aan als je aan haar voerbak komt. ik geef haar dan een tikje tegen haar neus.

benangelique

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:54

tikken op de neus heeft geen enkele nut. hou met je ene hand je konijn tegen en gebruik je andere hand om de voerbak te pakken. voernijd komt vaak voort uit stress en/of een tekort aan ruimte. Als je er toch iets aan wil koppelen, zeg dan heel hard UH! of NEE! nooit een tikje geven.

de voedster is wel erg jong. vaak gaat dat niet goed met een al volwassen voedster, hou dit dus in de gaten. als je een nieuwe koppeling gaat doen, doe dat dan op volkomen neutraal terrein. een gebied waar geen van de nijnen ooit eerder geweest is. alles direct bij elkaar plaatsen en niet eerder ingrijpen dan nodig is; als ze over elkaar heen rollen en je ze hoort grommen. hier verliezen ze ook wel eens wat haren, maar dit heeft geen nare gevolgen. hou een bezem gereed en doe zelf een paar dikke handschoenen aan, zo kan je pijnloos ingrijpen als het op knokken uit draait.
hou er rekening mee dat het heel lang kan duren voordat je groep een groep is.

kijk voor meer tips eens op www.konijnenforum.nl bij het tablad 'koppelen'

miekelover

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 21:28

ik zet ze in de keuken dat is neutraal terrein
ze zit nou 1 week binnen in een grote hok. ik wil haar binnenkort naar buiten doen. heb vandaag een groot hok gekocht. omdat het 'snachts nog wat koud was. overdag zit ze op het gras in een rennentje.

sinds paar dagen gaat ze haar voerbak verdedigingen.grommen en stampen enz. het klikt bij haar wel met een oudere voedster alleen nog niet met de 2 gecas. rammen