afgestoten konijn van 3 dagen zelf opvoeden hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annekie

afgestoten konijn van 3 dagen zelf opvoeden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 20:24

weten jullie hoe je een afgestoten konijn van 3 dagrn zelf kan opvoedeen wat hij te drinken moet krijgen?

ylva

Re: afgestoten konijn van 3 dagen zelf opvoeden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:28

Je kan bij de dierenarts aanmaakmelk voor konijnen halen. Die kan je dan met een pipet of zo'n spuit voeren, ikzelf vond een pipet prettiger. 3 dagen is erg jong, die van mij was al een stuk ouder dus vrees dat ik je verder geen tips kan geven. Misschien een electrische deken voor de warmte, of een warmtelamp?

BrncJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:45

Je kunt naar de dierenarts gaan voor dat aanmaakmelk en misschien voor tips hoe vaak je moet voeren . Zal vast lastig worden, moet je ook snacht om de zoveel uur eruit om te voeren
Succes ermee ! Schijnheilig

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:55

3 dagen is wel heel erg jong om zelf groot te brengen, maar vraag jezelf af waarom de moeder het dier heeft afgewezen? Zijn er nog meer 'jonkies' in het nest en heeft ze deze verstoten of was dit de enige en is het desinteresse??

In het geval dat het jong de enigste is van een meerling nest kan het heel goed zijn dat het diertje niet in orde is en dat moeders het instinktief verstoten heeft. Je kunt er in dit geval denk ik sterk rekening mee houden dat jij, hoe goed bedoeld ook, het beestje ook niet op de been kan helpen.

Je kunt bij de DA ook flesjes krijgen en de diertjes hier mee voeden. Bij mijn vorige stal zijn ook jonge konijnen op deze manier groot bracht, maar deze waren al wel ruim een week oud toen moeders dood ging

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:10

Heb je het jong geprobeerd terug te leggen?
Gooit ze het er dan weer uit?
Het kan namelijk zijn dat het jong aan een van haar tepels is blijven hangen en zo uit het nest is gekomen.
Zorg ook dat je niet aan de jongen zit zonder dat je je handen hebt ingewreven met wat stro uit het hok.. Als je dit niet doet en toch aan de jongen zit kan het zo'n stress geven aan de moeder dat ze in paniek raakt en dat jong weg wil hebben aangezien het jong vreemd ruikt.

Als ze echt 1tje eruit knikkert dan kan je die indd. met de hand opvoeden. De Dierenarts heeft hiervoor de geschikte aanmaakmelk, en kan je dan ook het juiste advies geven over de hoeveelheden en hoe vaak

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:23

Ik heb een konijntje vanaf zijn geboorte groot gebracht met kittenaanmaak melk gekocht in de dierenwinkel.

Ik had het kleintje op een kruik liggen ging er 's nachts 1x uit om de kruik weer opnieuw te verwarmen.
Ik voerde het overdag 8 x en 's nachts 1x als ik de kruik verwisselde. Eerst met een pipet en later met een klein zuigflesje waar je ook kittens mee groot kan brengen.