Wat vinden jullie de minimum leeftijd voor een nestje...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Wat vinden jullie de minimum leeftijd voor een nestje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:47

met een poesje? De hormonen van onze kater Ice slaan erg op hol en ons poesje is nu 6 maanden. We hadden eigenlijk in gedacht om met een maand of 8 te stoppen met de pil zodat ze met een maand of 10 haar eerste nestje zal krijgen....

Wat vinden jullie hiervan?

Onze kater laat al zijn haar los, valt af, dat soort dingen. B.t.w het is een ragdoll en we houden zelf ook een kitten.

_Anneruth

Re: Wat vinden jullie de minimum leeftijd voor een nestje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:52

Ondanks dat ik er geen verstand van heb vind ik 10 maanden veelste jong om een nestje te krijgen. Ze is pas met 12 maanden volgroeit. Wellicht dat ze het prima aankan maar ik zou wachten tot ze minimaal anderhalf is.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:54

Persoonlijk vind ik 10 maanden wel erg vroeg voor een nestje, je poes is dan echt nog niet volgroeid. Mijn moeder heeft een cattery, en laat haar poezen meestal pas als ze 1,5 jaar zijn voor de eerste keer dekken, soms nog later. Zo'n nestje is toch een behoorlijke aanslag op een poes, en als een poes zelf nog niet uitgegroeid is zou ik er dus absoluut nog geen nest bij fokken!
Wil je ook een stamboom aanvragen voor de kittens? (dan moet je wel aangesloten zijn bij een vereniging)

Waarom die haast met dekken? Is de poes trouwens nu ook al krols omdat je het over de pil hebt?
Edit: begrijp ik het goed dat je je poes wil laten dekken door je eigen kater?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:37

Ik vind het ook veel te vroeg, zeker om het bewust te doen, vanwaar de haast ? Het sproeien van je kater?

Ik zou als de nood echt heel erg hoog is denken aan 11-12 maanden dekken ...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:40

Je zal toch eerst moeten wachten tot de poes krols is! En nu is ze nog veels te jong. En een poes van 6 maanden die aan de pil is??????

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:02

Zelf zou ik zeker wachten tot een jaar. Al zou ik persoonlijk wachten tot 1,5 tot 2 jaar. Dan zijn ze volledig volgroeid en kunnen ze het geestelijk zeer waarschijnlijk goed aan.

Bedenk wel dat er meer bij komt dan alleen het dekken. Zeker als je met raskatten fokt (hebben ze stamboom??) dan moet je zowiezo eerst poes en kater testen op erfelijke afwijkingen en bloedgroep (als je dat natuurlijk nog niet gedaan hebt). Want je wil geen gebreken fokken dat zou zonde zijn.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 23:06

Jep testen zijn aangevraagd en ze worden binnenkort getest. De haast is inderdaad i.v.m sproeien. We willen graag een nestje en er zelf 1 houden.

Bij de fokker waar ons poesje vandaan kwam was een kitten met 6 maanden krols geworden waarvan de kater als eerst wist en hierdoor had ze dus met 8 maanden een nestje. 1 kitten maar het gezondste zwaarste kitten wat ze ooit gefokt heeft!

En ja.. .nu al aan de pil... aangezien ik dus deze niet als eerst geziene situatie voor wilde zijn....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:11

Tja...sorrie, maar ik vind het maar helemaal niets. Waarom zo nodig op deze leeftijd al een nest? Alleen om de kater een plezier te doen?? Al de hormonen van de poes zijn nu al compleet door de war door de pil. Het is net zo iets als een meisje van 10 al aan de pil, omdat een jongen haar heel misschien wel eens zou....
Nou ja...veel succes met je kitten die dan kittens moet gaan krijgen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:38

Minimum leeftijd voor de poes kun je toch eigenlijk wel een jaar aanhouden. Meeste fokkers nemen het zekere voor het onzekere, en zetten de kat pas met anderhalf jaar bij de kater.
10 maanden zou ik ook nog een beetje vroeg vinden... Gewoon met 12 maanden van de pil af, en dan verder kijken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:49

Alleen als sproeien de grootste reden is dan zou ik zowiezo wachten tot 1 en liefst zelfs 1.5 jaar. Dan liever zelf wat ongemak of apparte ruimte voor de katten dan dat je het risico loopt dat het fout gaat met haar eerste nestje.
Het sproeien stopt namelijk niet als je poes gedekt is. Want dat is eigenlijk gewoon normaal gedrag voor ongeholpen katten en dan met name katers en erg moeilijk af te leren als ze het eenmaal doen.

Goed dat je de testen hebt aangevraagt! Alleen wel raar dat een fokker zo onvoorzichtig met haar poezen omgaat dat ze met 6 maanden al gedekt is. Er wordt zowiezo aan geraden om de eerste krolsheid niet te dekken. Groot geluk dat moeder en kitten gezond waren.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:48

Ze gaat dus ook eerst voor een hcm/pkd en cin test ? Deze testen kunnen vanaf een jaar namelijk Knipoog

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:26

Ja dat is inderdaad zo! We hadden ook in onze gedachte om ons poesje pas met anderhalf jaar te dekken. Dit is beter voor het poesje. Alleen Ice ziet er niet uit. En buiten dat.... hij is haar nu al de hele week aan het dekken.

Phoebe blijft dan op de grond liggen omdat ze gewoon onervaren is en hij gaat even los.... (niet dat er daadwerkelijk iets gebeurd..) Dit alles gaat gepaard met een heleboel herrie en dus ook al weken 's nachts..... We worden er een beetje moe van.

Ik heb zelfs al even zitten overwegen om een oppasadresje te zoeken voor Phoebe voor tijdelijk..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:30

Als het echt zo veel problemen geeft zou ik de kater laten castreren. Poes gewoon lekker met rust laten tot ze zo'n 1,5 jaar oud is. Als je dan echt nog een nestje wil kan je haar door een andere kater laten dekken.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:41

Dat is het hem juist. We willen kittens van de kater, niet persee van het poesje. Vandaar onze gedachte over een tijdelijke logeerplek voor onze poes.

Het is moeilijk... Maar de kater heeft een super karakter en het poesje toch meer uitgesproken.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:10

Als je zo graag een kitten wil van de kater en hij heeft een stamboom is het dan niet mogelijk om een andere poes erbij te zoeken? Dan heb je alleen het nestje natuurlijk niet thuis. Ik zou echt nooit mijn poes zo jong laten dekken omdat mijn kater alles ondersproeit
Een andere oplossing zou ook nog zijn om de kater in een aparte ruimte te houden, zoals op veel cattery's gebeurd.

Het voorbeeld wat jij noemt van de cattery waarbij de poes met 6 maanden al was gedekt vind ik echt bizar, bij een goede cattery mag zoiets echt niet gebeuren!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 14:32

Nee klopt maar soms ziet een kater het eeerder.. ze zou bijna gaan starten met de pil...

Het gaat niet alleen om sproeien het gaat er ook om dat onze poes steeds verkracht wordt door hem, om het maar even zo te zeggen.. ik wil eigenlijk nog wachten... dus misschien doen we Phoebe even een paar maandjes uit logeren..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:48

Waarom zoek je dan geen andere poes voor de kater? Waarschijnlijk weet ik het antwoord wel (je wil graag zelf de kittens thuis). Maar ik vind het wel een beetje raar om je poes dan maar voor een langere periode het huis uit te doen (dat zou dan neerkomen op minstens een half jaar), omdat je zo graag een nestje wil. Je moet het belang van het dier voorop zetten. Dit werkt blijkbaar niet, dus dan lijkt me castreren een betere oplossing.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:17

Oke even kort door de bocht omdat jullie een nestje willen van je kater is de poes zogezegd de banketstaaf.
Hebben jullie haar specefiek om die reden aangeschaft?
Als jeje namelijk goed had ingelezen had je kunnen weten dat dit zou gaan gebeuren.
Ik vind dat als je toch een nestje fokt vooral met zulk soort katten dat je dat moet doen omdat je dan wat bijdraagt aan het ras.
Een poes is pas met 1 jaar volgroeid je laat een kind van 14 toch ook niet bewust een kind krijgen?
Ik vind het erg jammer als jeje omdat je kater zo sproeit je je poesje daarvan de dupe laat worden door haar zo jong al een nestje te laten krijgen/

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:46

Als ik jou was zou ik die kater zo snel mogelijk laten castreren...Dat sproeien gaat namelijk gewoon door na de dekking, en lijkt me toch geen pretje dat je hier je leven lang in moet zetten, heb je dr straks een probleem bij....

En dat 'verkrachten' ik heb een poes gehad die hierdoor een baarmoederontsteking heeft gekregen.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:57

Zijn de katten getest (hcm/pkd)? Heeft de fokker toestemming gegeven om door te fokken met de kater? Is je kater niet al aan het sproeien? Persoonlijk vind ik het hoogst onverantwoordelijk wat je nu aan het doen bent. Als je per se een nestje van die kater had gewild, zoek dan een andere poes voor hem. je kat opofferen omdat je per se een nestje van die kater wilt vind ik echt not done. En als je het sproeien voor wilt zijn, laat hem dan castreren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:06

xdenisex schreef:
Ja dat is inderdaad zo! We hadden ook in onze gedachte om ons poesje pas met anderhalf jaar te dekken. Dit is beter voor het poesje. Alleen Ice ziet er niet uit. En buiten dat.... hij is haar nu al de hele week aan het dekken.

Phoebe blijft dan op de grond liggen omdat ze gewoon onervaren is en hij gaat even los.... (niet dat er daadwerkelijk iets gebeurd..) Dit alles gaat gepaard met een heleboel herrie en dus ook al weken 's nachts..... We worden er een beetje moe van.

Ik heb zelfs al even zitten overwegen om een oppasadresje te zoeken voor Phoebe voor tijdelijk..

En je hebt in je huis geen mogelijkheid om deze 2 katten te scheiden?!
Je kater leert echt geen manieren zo, die springt zometeen op alles wat hij te pakken kan krijgen.
Je hebt de verantwoordelijkheid voor BEIDE dieren, niet alleen voor de kater waar je een nestje van wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:00

Zat even in je profiel te kijken, en ik zag dat de kater ook nog niet eens een jaar oud is, en dat hij ook nog eens longontsteking heeft gehad.

Nu weet ik niet echt iets van het fokken van katten, maar ik weet wel dat het bij andere dieren echt not done is om te fokken met ouderdieren die gezondheidsproblemen gehad hebben, zéker op zo'n jonge leeftijd...

Al met al zou ik het echt niet verstandig vinden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:19

Vind ik een beetje ver gaan Rock. Longonsteking is totaal niet genetisch of laat blijvende schade achter. Heeft de kater nou elk half jaar een longonsteking zou je eventueel verder kunnen denken, maar vind dat je nu wel erg kort door de bocht gaat...
De leeftijd voor fokken met een kater maakt niet uit. Als ze het kunnen dan kunnen ze het, en de leeftijd heeft daarbij weinig invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:21

Tja, zoals ik al zei weet ik niet precies hoe het met katten zit, maar bij andere dieren is dat dus wél het geval. Het feit dat hij nog zo jong is, en in ieder geval al één longontsteking te pakken heeft gehad kan erop duiden dat hij daar bevattelijker voor is. Het hóeft niet natuurlijk, maar ik zou dat dan liever afwachten.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:55

Vind persoonlijk 8 maanden veels te jong voor een poes en helemaal een raskat.
Als je er vanuit gaat dat ze met 2 a 3 jaar pas uitgergroeit zijn kun je dus wel nagaan dat ze met 10 maanden dus nog kitten zijn.

Wij hebben hier hetzelde probleem gehad.
Mij n ouders hebben 2 ragdoll poesjes en ik heb een kater en ook daar wilde we eens een nestje mee.
Alleen mijn kater werd echt kater een maand of 2 geleden en liep aleen maar te janken en te sproeien en ontsnapte steeds naar buiten toe.
We hebben toen besloten in overleg met mij nouders om hem te laten helpen, want er was geen houden meer aan en ik had het idee dat hij nou niet echt gelukkig was, omdat hij binne moest blijven.
Hij is nu 5 weken terug gecastreerd en we hebben een veel lievere kat er voor terug gekregen.

Daarbij waren de kittens van mij n ouders gewoon veel te jong, die zijn nu nog geen jaar en ook nog helemaal niet krols.
De worden nu dus niet gedekt en of dat nou echt zo erg is.

Ook heb ik hier een maine coon lopen die liet zich pas tegen het 2de jaar dekken en echt niet eerder, die moest niets van katers weten en kon ook gewoon met onze nog jonge geacstreerde asielkat in huis lopen,w ant die mepte ze gewoon van haar lijf.
Om hhet lot niet te tarten hebben we hem wel laten helpen, om toch geen nest van maine coon x htk kat te krijgen.

Helasa is ze later een keer ontsnapt en wel een kater tegen gekomen en toen hebben we ook besloten geen nest meer te fokken, maar haar laten helpen.