chinchilla's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:21

Wie heeft er hier chinchilla's? Welke kleur? Welk geslacht? En hoe houden jullie ze?

Wij hebben sinds 10 jaar een koppeltje wildkleurige chinchilla's. Ze zijn erg leif voor elkaar en voor chinchilla's zijn ze ook best tam. Het mannetje tenminste. Je kan ze op je arm nemen - maar dan niet strelen, daar houden ze niet van - en ze eten uit onze hand. Als je met je nagel over het hout van de kooi krabt komen ze aangerend. Haha!
We hebben een paar jaar met hen gekweekt, maar het werd steeds moielijker om de jongen in goede handen weg te krijgen. Dus hebben we het bokje laten castreren.
Mochten ze komen te sterven zouden we graag echte raschinchilla's gaan kweken. Black velvets of zo. Ik vind het echt geweldige diertjes!

Ach ja,bij ons zitten ze buiten. Je leest overal dat dat niet kan maar dat klopt dus niet. Hun hele kooi is uiteraard wel wind- en waterdicht, dus ze zitten altijd goed beschut tegen weer en wind. Maar voor de rest leven ze hier het hele jaar door buiten en ze lijken zich echt super lekker te voelen. De kou in de winter deert hen duidelijk niet. Alleen in de zomer hebben ze wel eens last van de hitte. Dan gaan ze soms beneden in het hok op de stenen vloer liggen ipv. in hun slaaphokje boven. Maar ze hebben altijd veel schaduw en binnen is het dan vaak niet koeler, dus...

Nog een foto voor de geinteresseerden. Pikachu neemt een kijkje:
http://www.kernbereich.de/fofo/ma4.jpg

Urbanus

Re: chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:24

Ik vind ze enig, ik heb van een vriend van mijn lief toen 2 baby's gehad, maar mijn lief vond dat niet zo tof. We hebben al 2 katten op een klein appartementje. Dus ik moest ze weigeren Boos!. Maar als ik ooit groter ga wonen....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:00

Ik vind ze echt geweldig. Ik zou ze graag willen, maar dan wil ik er wel echt genoeg ruimte voor hebben. In Engeland toen ik daar op school zat, hebben we geprobeert een baby chinchilla met de hand op te voeden, ging op zich wel goed, alleen toen moesten we weg en mochten we hem niet meenemen. Een week later was hij dood. Huilen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 20:15

Ja, ze hebben echt heel veel ruimte nodig. Ja Een koppeltje dat er dagelijks uit mag heeft toch minimaal zo'n binnenvoliere nodig qua ruimte. Alle andere dingen in de handel zijn meestal veel te klein. Boos!
De meeste chinliefhebbers schakelen dan ook over op eigen bouw. Een oude kleerkast ombouwen (deuren vervangen door gaas) werkt bijvoorbeeld prima. Cool

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:48

soesita schreef:
Wie heeft er hier chinchilla's? Welke kleur? Welk geslacht? En hoe houden jullie ze?

Wij hebben sinds 10 jaar een koppeltje wildkleurige chinchilla's. Ze zijn erg leif voor elkaar en voor chinchilla's zijn ze ook best tam. Het mannetje tenminste. Je kan ze op je arm nemen - maar dan niet strelen, daar houden ze niet van - en ze eten uit onze hand. Als je met je nagel over het hout van de kooi krabt komen ze aangerend. Haha!
We hebben een paar jaar met hen gekweekt, maar het werd steeds moielijker om de jongen in goede handen weg te krijgen. Dus hebben we het bokje laten castreren.
Mochten ze komen te sterven zouden we graag echte raschinchilla's gaan kweken. Black velvets of zo. Ik vind het echt geweldige diertjes!

Ach ja,bij ons zitten ze buiten. Je leest overal dat dat niet kan maar dat klopt dus niet. Hun hele kooi is uiteraard wel wind- en waterdicht, dus ze zitten altijd goed beschut tegen weer en wind. Maar voor de rest leven ze hier het hele jaar door buiten en ze lijken zich echt super lekker te voelen. De kou in de winter deert hen duidelijk niet. Alleen in de zomer hebben ze wel eens last van de hitte. Dan gaan ze soms beneden in het hok op de stenen vloer liggen ipv. in hun slaaphokje boven. Maar ze hebben altijd veel schaduw en binnen is het dan vaak niet koeler, dus...

Nog een foto voor de geinteresseerden. Pikachu neemt een kijkje:
http://www.kernbereich.de/fofo/ma4.jpg

mag toch hopen dat je nooit van plan bent black velvet met black velvet te verparen..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:55

Wij hebben ze jaren terug ook gehad! We hadden een grote kooi binnen staan van in denk wel 2x2 meter. Ze waren ook tam en we hadden zo nu en dan zelfs een nestje! De oorspronkelijke ouderdieren zijn uiteindelijk van ouderdom overleden en liggen hier begraven in de tuin, tjoeptjoep heette er in ieder geval eentje. De ander zou ik echt niet meer weten! De 2 jongen die we nog hadden hebben we uiteindelijk weg gegeven. Jammer genoeg ontstond er 1 week nadat we ze weg hadden gegeven brand in die woning....De arme chinchilla's hebben dit niet overleefd Ach gut

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 23:19

AmandieJ schreef:
mag toch hopen dat je nooit van plan bent black velvet met black velvet te verparen..

Ik ben in ieder geval van plan om me er voor het zo ver is degelijk in te verdiepen, ook in de genetica en zo. Knipoog
Het is dan ook echt de bedoeling om gericht te gaan kweken en niet zonder kennis te gaan vermeerderen.
Ik wilde alleen zeggen dat black velvet me wel aanspreekt als kleur om te kweken. Of zilver, vind ik ook prachtig. We zien wel als het zo ver is...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:23

Ik heb er vroeger 2 gehad, een grijze en een witte.
Pebbles en Bam Bam, geweldige beestjes, maar mijn vriend wil ze niet meer.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:56

Ik heb er ook een paar jaar mee gefokt, toen gingen we verhuizen en moest ik noodgedwonen een deel koppels weg doen..

Ik heb nu: één ebony pastel vrouw, zij zit apart.. waarschijnlijk is bij haar geboorte een van haar voorpootjes afgebeten door de moeder.
Ik heb haar met verschillende chins proberen te koppelen maar ze accepteerd ze niet, ze zit nu al een aantal jaar alleen en dat gaat goed Lachen

Dan heb ik nog een koppeltje man-vrouw:
Ebony hetero x Ebony Brown..
Zij zitten nu ongeveer 2 jaar samen en hebben 3 maanden terug hun 2e nestje gehad, van 3 jonkies.
Alle 3 hebben ze het overleefd, een van de jongen is al naar een nieuw huisje.

En dan heb ik nog een standaard vrouw, zij zat eerst bij het koppeltje maar toen de jonkies geboren werden ging het niet meer..
Nu zit ze apart en gaat ze met 1 van de jonkies volgende maand naar een nieuw huisje Lachen

Het andere jonkie zoek ik nog een huisje voor..

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:13

k heb een hobbyfokkerij:) Chinplaza.
hebben op het moment ong. 50 volwassen dieren en 10 babys. k heb bijna alle kleuren.
doe er ook keuringen enzo mee hier in NL, Duitsland en Belgie.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:15

Amandiej: Heerlijk! Cool
Heb je ook een website? Linkje? Pling
Mag ik eens langskomen als ik in de buurt ben?

Edit: Ik heb de site denk ik al gevonden, maar zie alleen een grijze muur en kom niet verder? www.chinplaza.com

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:21

soesita schreef:
Amandiej: Heerlijk! Cool
Heb je ook een website? Linkje? Pling
Mag ik eens langskomen als ik in de buurt ben?

Edit: Ik heb de site denk ik al gevonden, maar zie alleen een grijze muur en kom niet verder? http://www.chinplaza.com

das idd mijn site. het laden duurd alleen ontzettend lang. moet nog ff het een en ander veranderd worden maar ik heb pas sinds een week weer mn pc terug dus moet nog even frontpage en de benodigde programma;s installeren om het een en ander te kunnen updaten:D
en tuurlijk als je in de buurt ben ben je welkom hoor;)

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:23

tatjalove schreef:
Ik heb er ook een paar jaar mee gefokt, toen gingen we verhuizen en moest ik noodgedwonen een deel koppels weg doen..

Ik heb nu: één ebony pastel vrouw, zij zit apart.. waarschijnlijk is bij haar geboorte een van haar voorpootjes afgebeten door de moeder.
Ik heb haar met verschillende chins proberen te koppelen maar ze accepteerd ze niet, ze zit nu al een aantal jaar alleen en dat gaat goed Lachen

Zij zitten nu ongeveer 2 jaar samen en hebben 3 maanden terug hun 2e nestje gehad, van 3 jonkies.

En dan heb ik nog een standaard vrouw, zij zat eerst bij het koppeltje maar toen de jonkies geboren werden ging het niet meer..
Nu zit ze apart en gaat ze met 1 van de jonkies volgende maand naar een nieuw huisje Lachen

een volwassen vrouwtje koppelen aan een baby van een week of 8 zou geen probleem moeten zijn.. heb je dat al eens geprobeerd voor je pastel ebony?

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:33

AmandieJ schreef:
tatjalove schreef:

een volwassen vrouwtje koppelen aan een baby van een week of 8 zou geen probleem moeten zijn.. heb je dat al eens geprobeerd voor je pastel ebony?

Sorry voor de late reactie Lachen
Dat heb ik al geprobeerd, met als resultaat dat het kopje van de baby chin helemaal open lag..
Zelfs als ik haar in een koppelkooitje in de andere kooi zet probeerd ze er alles aan te doen om er uit te komen en de andere chin aan te vallen.. het is echt een krengetje haha