wat eet jou konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

wat eet jou konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 10:53

Ik vroeg me af wat jullie konijn allemaal eet.

Die van mij mag op het moment alles wat ze lekker vind en goed voor d'r is.
Ze eet de laatste tijd namelijk niet zo goed.
Denk dat ze last heeft van d'r tandjes ofzo.

dus wat eet die van jullie?

Anoniem

Re: wat eet jou konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:13

Mijn oppaskonijnen Haha! eten gemengd konijnenvoer (wordt bijgevuld als de bak bijna leeg is, anders eten ze alleen de lekkerste dingetjes eruit en krijgen ze dus mogelijk niet voldoende van 't één of ander binnen) en onbeperkt hooi. Daarnaast krijgen ze elke dag wat extra's. Dat kan gedroogd brood zijn, of een peen, of bv wat andijvie.

Maar als je vermoedt dat er iets met de tandjes is, waarom laat je dat niet meteen even nakijken dan?
Een konijn is een heel gevoelig dier, dat MOET goed kunnen eten hoor. (zowiezo ELK dier natuurlijk)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:23

als een konijn minder eet dan normaal direkt naar de da, dan is er wat aan de hand.
Om nog even antwoord te geven op je vraag ik voer een handje hope farms per dag, onbeperkt hooi, en wat groenvoer (andijvie, wortel, paprika ) ook krijgen ze eens per week wilgentakken (ook goed voor de tandjes)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 11:26

We hebben al een afspraak bij de DA.
Heb gisteren haar snijtanden aan de voorkant gecheckt.
daar is niks aan te zien.
Denk dat ze last heeft van haar kiezen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:27

Onze konijnen krijgen konijnenbrok en onbeperkt hooi. Daarnaast hebben ze een knaagsteen en krijgen ze soms wat gedroogd brood, wortel, appel oid.

succes met jouw konijn!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:31

knaagsteen is niet goed voor konijnen
op konijnen.nl staat het volgende:

Pas op voor knaagstenen!
Knaagstenen/likstenen/zoutstenen zijn bij dierenzaken te koop. Op de verpakking schrijft de fabrikant dat het goed en gezond is voor knaagdieren en konijnen.. Knaagstenen zouden ook nodig zijn voor het goed afslijten van de tanden.

Niets is minder waar!

Tanden van een konijn slijten niet op een knaagsteen. Als de tanden van een konijn goed staan, slijten de ondertanden op de extra stifttandjes die speciaal voor dit doel achter de boventanden zitten. De boventanden vallen een stukje over de ondertanden, en slijpen zichzelf terwijl het konijn op voedsel kauwt.
Als het konijn een verkeerde beet heeft blijven de tanden doorgroeien, al geef je nog zoveel knaagstenen. Tanden door de dierenarts laten afslijpen of laten verwijderen is dan de enige optie.

De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, zijn ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd terwijl een konijn beslist niet meer calcium mag dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit. Zelfs bevatten veel droogvoeren al teveel calcium en kunnen blaasproblemen veroorzaken.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot bij andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen (klik voor foto's) worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen. Een spoedoperatie kan nodig zijn.

Dus:
1. Een knaagsteen zorgt niet voor afslijting van de tanden
2. Een knaagsteen kan wel grote blaasproblemen veroorzaken.

Als je konijn je lief is geef je het nooit een knaagsteen. Had je al een knaagsteen gegeven voordat je dit las, gooi die dan liever direct in de vuilnisbak.
---------------
succes bij de da ivystoeter!
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 17-04-08 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:31

Mijn konijnen krijgen 's avonds altijd hudivo gemengd brok. Zondag een plak hooi( doen ze de hele week mee:)) 's ochtends een cream cracker:). En er hangen 2 van die zoutdingen om aan te likken:), soms krijgen ze ook wortel of iets anders dat ze lekker vinden tussendoor:)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:39

mystery1980 schreef:
knaagsteen is niet goed voor konijnen zie http://www.konijnen.nl

succes bij de da ivystoeter!

en wat is de bron van de tekst over die knaagsteen dan?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:43

dit komt als ik het goed begrijp van de stichting konijnenbelangen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:45

ipv knaagsteen, lekker wilgetak, of onbespoten fruitboom!!!
veel beter plan!!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:51

ik zal eens kijken of ze een wilgentak lekker vinden om op te knagen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:53

Elke dag 's ochtends en 's avonds een klein schepje konijnenbix, onbeperkt hooi en af en toe een beetje gemengt voer, droog brood of fruit voor het lekker en het knagen. Lachen

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:56

Toevallig ben ik van de week naar de dierenarst geweest voor de myximentosa ( hoe schrijf je dat in hemelsnaam!) spuit.

De dierenarst constanteerde dat de tanden van onze konijnen veel te lang waren. Dit moeten ze een soort van slijpen. Dit kost echter wel ongeveer € 75 per konijn. We hebben er 2. Ik vind het nogal duur en denk niet dat we het gaan doen. Onze vorige konijnen hebben dat ook nooit gedaan en zijn 10 geworden. Heeft iemand hier wel ervaring mee? Of tips waardoor tanden slijten?

Verder krijgen onze konijen onbeperkt hooi en speciaal voer door dd dierenarts aangeschreven.
Gemengd voer is heel slecht voor konijnen omdat ze de lekkere dingen eruit halen en de goede spullen laten liggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:14

dit klinkt vaag... 75 euro voor slijpen van tanden...???

konijne tanden slijpen met een boormachine kan..
en dat doe je met een diamant slijpschijfje..
voortanden alleen kan zonder narcose!!!
en kost zeker geen !!!!! 75 euro!!!! per konijn..

kiezen echter!!! kan je niet zomaar zien, moet je toch echt
wat meer voor doen.. en zou 75 euro per konijn kunnen kosten..
of zelfs meer....

blijft vaag..... dit....

overigens schrijf je het zo myxomatose.. en heb je ze ook
VHD (ook wel RHD laten enten?? heamorr. konijne. ziekte.....??)
anders wordt het nog vager.. die dierenarts van je tenminste...)
En ik neem aan dat die vage dierenarts je ook heeft verteld
hoelang... (of hoe kort.. is het eerder..) die myxomatose enting werkt??
(als 'ie netjes werkt heeft ie er minstens uitleg over gegeven...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:10

Loeser schreef:
Gemengd voer is heel slecht voor konijnen omdat ze de lekkere dingen eruit halen en de goede spullen laten liggen.

Daar ben je zelf bij.
Is dan geen slecht voer, maar een domme eigenaar Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:44

mijn konijnen krijgen ;smorgens een bak brokken dus geen gemengd. en een groot pluk hooi. 'savonds veeg ik de ren schoon en krijgen ze nog een grote pluk. dus eigenlijk onbeperkt.
tussendoor krijgen ze grote winterwortels van de paarden,witlof,appel,droog brood enz.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:47

hier krijgen ze van dat gemengde voer, appel, wortel, en paardenbloemen/weegbree Lachen en hooi uiteraard Lachen
de ene heeft wel een overbeet.. zijn tandjes slijten niet goed af dus, wij knippen deze altijd gewoon Lachen moet elke maand wel een keer gedaan worden, zou duur grapje worden anders Knipoog