Twijfels om kat ( oordeel DA)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Twijfels om kat ( oordeel DA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 00:14

Sinds vorige week dinsdag loopt onze aanloopkat kreupel.
Eerst niet zo druk om gemaakt, hij vecht vaker en wordt dan wel eens gebeten. Loopt eventjes kreupel en gaat wel weer over. ( wel controleer ik het altijd even uiteraard)
Ik heb hem een nacht in huis gehad en s óchtends ging hij een stuk beter lopend weer op pad.

Zaterdag toen ik thuis kwam, kon hij echter niet meer op zijn poot staan. Hij lag op de oprit en ging ook niet aan de kant voor de auto. Dus ik uitstappen en hem weer naar binnen doen. Ik heb hem weer wat eten gegeven en de DA gebeld. We konden meteen komen, dus met gevaar voor eigen leven weer met een wilde buitenkat in 2 mandjes in elkaar naar de DA toe. Onderweg heeft hij zijn kop nog door het eerste mandje weten te krijgen, waardoor ik hem er eerst weer in moest drukken. Nagelbijten / Gniffelen

De DA heeft eerst zijn leeftijd geschat ( 7 jaar) en hem gewogen. ( 5,5 kilo) toen naar zijn poot kijken, helemaal bevoelt, maar niets gebroken. Wel wat wondjes die op het eerste gezicht niet zo erg leken en een flink opgezette en warme poot. Poot uiteindelijk maar geschoren en wat daar onder vandaan kwam Nagelbijten / Gniffelen Er zaten 4 punctiewonden in zijn poot. Iets heeft hem dus gebeten, hij heeft aangetrokken waardoor die wonden uitgescheurd waren. Verder nog de nodige krassen erbij en ook zijn kop en achterpoot zijn flink gehavend. Zijn hele voorpoot is behoorlijk ontstoken, dus dat is schoon gemaakt met warm water en betadine. Toen temperatuur opgemeten en deze was 40,8. Nagelbijten / Gniffelen Daarna heeft hij een spuit antibiotica gehad die 6 weken werkt, een pijnstiller voor 48 uur en een ontstekingsremmer, waarvan ik niet meer weet hoe lang die werkte. Dus toen weer naar huis en kat in de serre geinstaleerd.

Daar heeft hij 2 dagen gebivaceerd, zodat ik kon zien hoe het ging als de pijnstiller uitgewerkt was.
En na die 2 dagen (gisteren) was zijn poot een stuk minder warm en liep hij weer gewoon. Temperatuur opgemeten en deze was 38,6. Normaal dus. Kat dus weer naar buiten gelaten en hem zoals ik verwacht had de hele dag niet meer gezien. Vanmorgen lag hij weer in de heg zoals altijd. Toen ik de deur open deed kwam hij eraan en je hoor, weer kreupelend. Ging voor me zitten en tilde zijn zere poot op. Dus kat weer naar binnen en temperaturen, 39.0. Ik heb hem toen maar even eten gegeven en ondertussen weer de DA gebeld, met de vraag hoe het nu zou moeten gaan. Die zei dat hij waarschijnlijk gewoon zijn poot overbelast heeft en dat de temperatuur tussen 38 en 39 hoort te liggen dus dat er niet veel aan de hand was. Gaat het vrijdag nog niet beter dan moet ik terug bellen. Meneer moet nu binnen blijven en ik moet hem elke dag temperaturen.

Toen ik echter net naar hem toe ging lag hij te slapen. Werd wakker door de deur die open ging en ging zitten. Toen ik hem aaide merkte ik dat hij gekwijld had, zat allemaal opgedroogd op zijn wang. Ik heb nog even aan zijn poot gevoeld maar toen ik hem over zijn hoofd aaide, blies hij op me, dat doet hij anders nooit. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb hem nog even zijn laatste maaltijd gegeven, maar die wilde hij niet Nagelbijten / Gniffelen Dat is vreemd, want normaal is hij niet te houden. Toen ik het bordje voor zijn neus hield at hij wel. Ik zette het bordje weer op tafel en hij verroerde zich niet. Toen ik het op de grond zette kwam hij dan uiteindelijk toch van zijn plek en ging eten.

Al met al zit het me niet lekker, en twijfel ik een beetje of de DA het wel bij het goede eind heeft. Nagelbijten / Gniffelen
Wat zeggen jullie hiervan? En moet ik wachten tot vrijdag of morgen gewoon weer bellen?

orri

Re: Twijfels om kat ( oordeel DA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:18

Kwijlen is niet goed.... en niet willen eten ook niet. Ik zou dat direct aangeven.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:21

Ik zou morgen toch maar even bellen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:25

orri schreef:
Kwijlen is niet goed.... en niet willen eten ook niet. Ik zou dat direct aangeven.

nou kwijlen doet mijn kat ook als hij slaapt.
ook kan ik me voorstellen dat je kat zich niet zo lekker voelt ook niet wil eten.
als ik jou was zou ik morgenochtend weer even tempen. als ie dan nog steeds verhoging heeft en zijn pootjes voelt ook warm aan of is dik, dan zou ik wel de da bellen en niet tot vrijdag wachten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 00:37

Kwijlen kan hij idd gewoon in zijn slaap gedaan hebben, bek een stukje open, kop scheef et voila Vork Maar dat hij eerst niet wilde eten is vreemd. Het gaat om een kat die makkelijk 3 blikken tompoes wegwerkt, achter elkaar als hij de kans krijgt. Toen hij zaterdag bijna 41 graden koorts had, heeft hij alsnog 5 bakjes sheba weggewerkt Nagelbijten / Gniffelen ( en nee, dat krijgt hij anders niet Clown ) Uiteindelijk heeft hij wel gewoon zijn bordje leeggemaakt, dus het kan zijn dat hij gewoon nog half sliep. Dat kan ik denk ik pas morgen ochtend zeggen, nav zijn gedrag dan.
Zijn poot is morgen zo wie zo nog dik, dat was hij vandaag ook, en de dagen daarvoor idem. Vork Maar idd temperaturen ( ook dat moet iig al van de DA) Ik ben alleen bang dat ze het misschien toch bij het verkeerde eind heeft, qua diagnose. Misschien is het toch iets ernstigers als alleen de ontsteking? De spuit antibiotica zit en nu iets langer als 4 dagen in. Hoeveel verbetering zou ik dan nu ongeveer moeten zien?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:38

Ik weet van mijn dierenarts dat katten moeten eten en als de kop echt nat was van het kwijl is dat toch niet goed.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 00:39

Er zat een spoor van zijn mondhoek naar de plek waar zijn kop op het kussen lag zeg maar. Het was al wel opgedroogd. Nagelbijten / Gniffelen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 00:41

Ik moet er dan waarschijnlijk wel even bij vermelden dat 1 van zijn voorste slachttanden zo ver afgebroken is dat het wortelkanaal bloot licht. Deze tand moet er nog uit, maar dat kan pas als de ontsteking over is. Misschien dat het kwijlen daar aan kan liggen?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:43

Heeft de kat antibiotica tegen de ontsteking in zijn bek ook dan? Ik weet dat een ontsteking van het tandvlees heel erg veel effect kan hebben op de gezondheid.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 00:45

Ja , Tegen alles, daarom werkt hij ook 6 weken lang. Ook omdat het een zwerfkat is en hij eigenlijk gewoon weer naar buiten mocht. Dan was niet voor uit te zeggen of hij elke dag zou komen zodat ik hem een pil kon geven. Daarom was het al het zekere voor het onzekere.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:48

Hij zal ook wel iets van een abces aan zijn kop hebben. Is de kat wel gecastreerd? Ik zou een mooie bench voor hem inrichten en hem voorlopig even binnenhouden (kattenbak zal wel gaan stinken als je er tom poes instopt.... misschien een versvoer uit de diepvries kiezen voor hem?)

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:49

orri schreef:
Ik weet van mijn dierenarts dat katten moeten eten en als de kop echt nat was van het kwijl is dat toch niet goed.

maar waarom is dat niet goed? wat is er dan aan de hand.

meestal slaat antibiotica wel gelijk aan. dus de koorts en de zwelling zouden minder moeten worden. ook door die ontstekingremmer.

het kan natuurlijk zo zijn dat er buiten rotzooi in zijn poortje is terecht gekomen en is gaan prutten.

zou gewoon de DA bellen als je het echt niet vertrouwd.
ik stond laatst ook met mijn kat in mijn handen bij de da. hij had een snee in zijn poot. nou het stelde blijkbaar weinig voor. ik maakte me ook druk over infectie's end.
en ach de DA krijgt er voor betaald.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:55

Ik ben vorig jaar een van mijn poezen aan acuut hartfalen verloren en ben niet zo afwachtend Verdrietig Als het een zwerver is dan heb je hem misschien te veel gevoerd als hij niet gewend is aan veel eten. Heeft hij een onderhuidse injectie gegeven met anti biotica? ik weet alleen van Dexamethason dat het zo'n lange werking kan hebben, als ze dat krijgen dan krijgen ze wel een opleving die mogelijk daarna weer afneemt. Ook als de pijnstiller uit werkt dan zal hij een terug val hebben.

De dierenarts zei dat als een kat een dag niet eet het hele systeem niet meer werkt, een kat moet echt elke dag eten. Mijn poes kreeg het dus te benauwd om te eten (bleek later), bij de dierenarts dachten ze een hart ruis te horen en moest ik haar dwangvoeren en hadden ze bloed afgenomen. 's Avonds bij het proberen om dwang te voeren, had ze het duidelijk benauwd, toen ben ik direct naar de spoedkliniek toe gegaan, heeft ze vochtafdrijvers gehad en heeft dat niet mogen baten. Bij binnenkomst thuis is ze toen overleden Verdrietig Ik heb daarna nog gevraagd of er wat uit het bloedonderzoek gekomen was, maar dat was allemaal goed.

Katten hebben maar kleine longen, ik weet dat ontstekingen aan het tandvlees die onbehandelt worden zich naar het hart kunnen verspreiden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 01:01

Rosita schreef:
Hij zal ook wel iets van een abces aan zijn kop hebben. Is de kat wel gecastreerd? Ik zou een mooie bench voor hem inrichten en hem voorlopig even binnenhouden (kattenbak zal wel gaan stinken als je er tom poes instopt.... misschien een versvoer uit de diepvries kiezen voor hem?)

Hoezo een abces aan zijn kop? Verward
Hij is nog niet gecastreerd nee, ook dat doet mijn DA alleen als de kater helemaal gezond is, de kattenbak gaat ook niet stinken want meneer is niet zindelijk Nagelbijten / Gniffelen Alles stinkt dus ROFL Hij heeft een hele grote doos met vuilniszak erin met daarop zand, daarvan kan hij tenminsten nog snappen dat hij er op moet Vork Maar goed, dan maar de serre uitschrobben als hij beter is, het is niet anders, ik kan hem zo ook niet laten lopen. Nagelbijten / Gniffelen En dat is dan ook meteen de reden dat ik geen diepvriesvoer voor hem koop, hij is namelijk niet van mij Clown Hij krijgt vanalles, de katten die buiten komen eten ( de zwervers en dat zijn er 6 met hem erbij), krijgen supermarktvoer, tompoes of kittekat. Hij heeft mazzel dat hij binnen zit, want hij krijgt nu dus ook voer van mijn eigen katten, Sheba, Gourmet, purina one en Royal Canin. Knipoog Als ik aan het koken ben heeft hij ook al door dat hij dan vlees kan verwachten als hij genoeg lawaai maakt Scheve mond

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 01:07

een abces aan zijn kop omdat hij blijkbaar nogal knokt. Zijn ontlasting gaat minder stinken als je geen tom poes maar een voer uit de diepvries geeft. Scheelt je weer boenen. Wanneer je kattenbak en kat samen in ene bench zet is hij ook nog zindelijk.

Sterkte met de brokkenpiloot

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 01:10

orri schreef:
Ik ben vorig jaar een van mijn poezen aan acuut hartfalen verloren en ben niet zo afwachtend Verdrietig Als het een zwerver is dan heb je hem misschien te veel gevoerd als hij niet gewend is aan veel eten. Heeft hij een onderhuidse injectie gegeven met anti biotica? ik weet alleen van Dexamethason dat het zo'n lange werking kan hebben, als ze dat krijgen dan krijgen ze wel een opleving die mogelijk daarna weer afneemt. Ook als de pijnstiller uit werkt dan zal hij een terug val hebben.

De dierenarts zei dat als een kat een dag niet eet het hele systeem niet meer werkt, een kat moet echt elke dag eten. Mijn poes kreeg het dus te benauwd om te eten (bleek later), bij de dierenarts dachten ze een hart ruis te horen en moest ik haar dwangvoeren en hadden ze bloed afgenomen. 's Avonds bij het proberen om dwang te voeren, had ze het duidelijk benauwd, toen ben ik direct naar de spoedkliniek toe gegaan, heeft ze vochtafdrijvers gehad en heeft dat niet mogen baten. Bij binnenkomst thuis is ze toen overleden Verdrietig Ik heb daarna nog gevraagd of er wat uit het bloedonderzoek gekomen was, maar dat was allemaal goed.

Katten hebben maar kleine longen, ik weet dat ontstekingen aan het tandvlees die onbehandelt worden zich naar het hart kunnen verspreiden.

Ach gut... Nagelbijten / Gniffelen Ik ben vorig jaar ook al 3 katten verloren. 2 zwerfkatten die ik opgevangen heb en mijn eiegn oude kat van 17 jaar. 2 zwerfkatten aan FIV ( de ene door een verkoudheidje de andere idd aan een ontstoken bek) en mijn eigen door nierfalen.

Maar idd een injectie in de nek, een halve spuit vol doorzichtige heldere vloeistof. Daarnaast weet ik dat er nog iets bestaat met een melkachtige kleur en iets geligs. Ik heb alle 3 wel eens meegekregen om zelf te spuiten bij de FIV katten namelijk, maar de namen ken ik zo niet uit mijn hoofd. Nagelbijten / Gniffelen Gewend aan veel eten is hij ook wel, hij komt namelijk al 2 jaar altijd 3 keer per dag wat halen en kan dan dus ook wel rollen. Hij heeft geen stop, wat volgens de DA alleen maar logisch was, omdat zwerfkatten alles wat ze eten moeten gebruiken om te kunnen overleven. Zij dacht ook dat hij een veldkat is, gezien de schade aan zijn gebit, zijn oren die hij nog nauwlijks heeft en zijn kop die volgens haar zeggen "1 groot lidteken" is.
Dit is de kat trouwens Lachen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 17-04-08 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 01:11

Rosita schreef:
een abces aan zijn kop omdat hij blijkbaar nogal knokt. Zijn ontlasting gaat minder stinken als je geen tom poes maar een voer uit de diepvries geeft. Scheelt je weer boenen. Wanneer je kattenbak en kat samen in ene bench zet is hij ook nog zindelijk.

Sterkte met de brokkenpiloot

Das waar Haha!
Bedankt trouwens Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:25

Best kans dat hij z'n poot heeft overbelast om wat lekkers te vangen buiten. Vandaar weer kreupel én geen trek Knipoog

Ik zou de kat binnen en rustig houden, even afwachten of hij daarmee opknapt.

Ik snap overigens niet dat je jezelf én je buurt een ongecastreerde kater aandoet.. Zeker bij een kater is het een bijzonder makkelijke ingreep, vooral als je dierenarts een gasnarcose gebruikt.. Ik heb 2 katers laten castreren en beide diertjes liepen in een paar uurtjes weer vrolijk te zijn..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:48

@chubby, ik begrijp dat ze de kat opgevangen heeft, het is een zwerfkater.

Dat melkachtige spul is ws Rimadyl, pijnstiller, werkt 24uur bij mijn weten. Een AB die 6wkn werkt ken ik niet, wel eentje die 2wkn werkt en dat heet Convenia.

Jij hebt ook FIV katten ? goed van je !

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:21

@ Chubby: De kat is idd niet van mij, waarschijnlijk een veldkat. Niemand heeft last van hem want hij eet minstens bij de helft va de mensen hier in de straat. ( en dat steelt hij niet Clown ) Als hij beter is wordt hij idd gecastreerd omdat hij op deze manier nog eens iets gaat oplopen wat erger is als een ontstoken poot. Ik heb dit nog niet gedaan omdat hier naast mijn eigen 5 katten, 6 zwerfkatten komen eten, waarvan er maar 1, de poes, geholpen is. Als ik deze allemaal ga later castreren, gaan a hun baasjes niet blij met me zijn, en b ben ik dan arm aan andermans katten.

@ Mist: ik heb 3 FIV katten gehad, helaas is de laatste in december overleden.
De eerste was een kater die hier achtergelaten door zijn baas toen die ging verhuizen. Hij heeft 10 jaar met FIV geleeft, maar is uiteindelijk doodgegaan door acute nierfalen. ( waarschijnlijk door het grote aantal medicijnen dat hij heeft gekregen tegen zijn bloedarmoede, ontstoken tandvlees en bronchitus op het laatst), de 2e was een kater met epilepsie die was besmet door nummer 1. Deze heeft het ruim 3 jaar gehad, en is overleden aan een simpele verkoudheid, die bij een normale kat niet eens zichtbaar was geweest en nummer 3 was de moeder van de 3 kittens die ik nu in huis. Waar deze het heeft opgelopen weet ik niet. Deze poes was drachtig uit de auto gezet. De eerste kater was besmet door een poes die verder ook niet goed bij haar hoofd was, vloog alles aan wat bewoog incl ons. Deze is dus opgehaald door de dierenambulance.
FIV katten zijn net zulke lieve katten als alle anderen, en ik geef ze graag de kans op een normaal leven. Vaak worden ze afgemaakt of gedumpt, maar ik ben wel blij dat de FIV hier nu niet meer is, want het blijft uitkijken met de andere katten.

Met Grijs gaat het goed inmiddels. Hij laat zich weer horen, temperatuur is 38.2 en hij loopt weer normaal en eet weer. Ik denk dat ik hem gisteravond heb laten schrikken en dat hij nog niet goed wakker was. Vork Hij blijft echter nog wel even binnen, anders zijn we morgen weer terug bij af.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:54

Ik heb ook een FIV kater in huis (heb 6 katten- allemaal zwervers en probleemgevallen op medisch gebied) en dan de opvang van moederpoezen met kittens of losse kittens (gemiddeld heb ik zo'n 40 kittens per jaar in huis)

De FIV kater loopt gewoon tussen mijn andere katten (hij vecht niet) en hij krijgt interferon.

Voor het steriliseren van de zwerfkatten...waar woon je ? misschien kan ik iets regelen via de vele stichtingen voor zwerfkatten die ik ken ) kan ook per pb !

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:08

De mijne zaten idd ook gewoon tussen de anderen. Ja Die waren ook allemaal gecastreerd/gesteriliseerd en gebeurde dus ook niets bij. Alleen de poeszat er niet bij omdat die dus kittens kreeg.

Hier hebben ze in de lente bij een kliniek ook altijd een actie van castreren voor de halve prijs, alleen heeft de rest dus wel ergens een baas zitten en vind ik niet dat ik dat recht heb. Nagelbijten / Gniffelen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:55

Bij zulke verwondingen spoelen wij op het werk meerdere dagen de wonden uit en gaat de poot in het verband en de kat een kraag om. Als een kat de wonden uitlikt wordt het alleen maar erger. Door de weerhaakjes op de tong en de bacterieen. Dit heeft tot nu toe altijd een zeer goed resultaat gehad.
Ook krijgen ze antibiotica en dan thuis nog antibiotische poeder over het eten voor langere tijd. Antibiotica die 6 weken werkt zet ik m'n vraagtekens bij.