Is dit nog eerlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Is dit nog eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:21

*Sorry voor het lange verhaal, maar het zit me echt dwars*

Ik weet echt niet wat ik er mee aan moet...

Wij hebben een dalmatier teefje, 13 jaar oud.
Ongeveer een jaar geleden begon ze slechter te lopen en ongeveer
een half jaar geleden kregen we metacam voor haar gewrichten (artrose).
De eerste tijd ging dat super, ze was weer als vanouds. Rende lekker rond, helemaal vrolijk.
Maar in januari begon ze steeds over te geven, we dachten een virusje of iets verkeerd gegeten maar het bleef aanhouden. Dus weer naar de dierenarts... deze heeft allerlei testen en onderzoeken gedaan en voor de zekerheid antibiotica en een maagstabilisator (o.i.d. Knipoog) meegegeven. Maar hij kon niks vinden.

Geen verbetering, ze bleef overgeven. Dus weer terug naar de dierenarts, hij dacht dat het aan de metacam lag. Dat haar maag het niet meer kon verdragen, maar zonder metacam kan ze amper lopen... Dus een paar dagen met de metacam gestopt en medicijnen om haar maag tot rust te brengen. Na 3 dagen weer metacam gebruikt hebben begon het overgeven weer. En dat is nu dus nog steeds, minstens 4x in de week. Erg zielig dus... Ze moet veel kracht zetten om het eruit te 'gooien' en staat dan als een zielig hoopje ellende in elkaar gedoken.
Nou, dan is de keus snel gemaakt denk je dan. Geen hondwaardig bestaan meer.

Máár, met uitlaten rent ze rond als een jonge hond. Ze rent zo hard dat ze af en toe 5 meter doorschuift als ze een noodstop moet maken Knipoog. Ze eet goed, drinkt goed, poept en plast goed. Schooit nog als vanouds Knipoog
Nou, toch nog maar even aankijken als ze nog zo vrolijk en actief is denk je dan..

Maar dan kom je thuis en gaat ze gelijk weer op haar kussen liggen, daar ligt ze zo'n 20 uur per dag... Af en toe komt ze een aaitje halen of schooien als we aan het eten zijn. Verder doet ze niet veel meer.

Ik weet het echt niet meer Huilen vandaag weer bij de dierenarts geweest en die zegt dat we maar eens goed na moeten denken en dat hij de beslissing niet kan maken aangezien wij haar de hele dag zien en hij slechts 5 minuutjes. We zouden nog een andere pijnstiller kunnen proberen, maar hij kan niet garanderen dat die werkt voor haar gewrichten. En hij weet ook niet of haar maag deze wel kan verdragen. Het risico is dat deze pijnstiller niet voor haar gewrichten werkt waardoor ze amper meer kan lopen en dat haar maag deze nog slechter kan verdragen (maazweren/bloedingen e.d.) Maar het kan ook zijn dat het wel goed uitpakt, dat ze goed kan lopen én niet meer over hoeft te geven!!

Wat moeten we doen? De andere pijnstiller proberen? Het zo laten totdat ze niet meer vrolijk rondrent en zelf duidelijk aangeeft dat ze niet meer kan? Nu stoppen, om haar verder leed te besparen? Pfff... het is zo'n heerlijk dier. Die wil je niet missen!

roylinde

Re: Is dit nog eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:35

dat is inderdaat een moeilijke beslissing.
Het is inderdaat geheel aan jullie om die beslissing te maken... hoe moeilijk dat ook is.

veel sterkte...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:39

misschien iets anders proberen? Iets als primeval? Ik weet niet hoe ernstig het precies is.. Maar een dier constant op pijnstillers lijkt me ook niet geweldig.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:42

Dankje, Roylinde Lachen

@Cardy: Zonder pijnstillers loopt ze echt héél slecht en kan ze haast niet opstaan en gaan liggen. Heel zielig is dat. Maar er moet iig een gewrichtssmerend 'spulletje' in de pijnstiller zitten. Zal eens info gaan zoeken over primeval!! Bedankt voor het meedenken Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:52

Het dwars door de pijn heenlopen bij opwinding zoals wandelen, etc. is een bekend fenomeen bij dieren (zat topics hierover op bokt van paarden die absoluut kreupel zijn, maar in de wei wel uit hun dak gaan en dan niet kreupel tonen).

Je kan een gewichtssupplement proberen en ook eens goed kijken naar het voer (ik zou je doglovers gold aanraden, dat is een brok zonder balaststoffen en veel honden gaan er flink van vooruit. Ook omdat het lichaam dan veel minder hoeft te werken om het te verteren).

Kijk op de verpakking van het supplement na hoeveel tijd er nodig is voor verbetering. Plak hier een week (misschien 2) aan. Is er dan geen verbetering is het waarschijnlijk beter om de hond inderdaad te laten inslapen.

Pijnstillers zijn een korte termijn oplossing totdat de echte medicijnen werken. Als die er niet zijn en de tijdelijke rust geen verbetering geeft zal je een keuze moeten maken.

Alternatieve pijnstillers kunnen misschien hier je hond ondersteunen zodat het gewrichtssupplement de tijd krijgt om te werken. Duivelsklauw is een bekend voorbeeld.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:55

Mijn merrie met artrose krijgt glucosamine, chondritine en msn tabletten (3 in 1). Vorig jaar liep ze geen pas goed zonder but en met deze tabletten loopt ze zonder pijnstillers. Misschien is dat het proberen waard.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:30

@Tamary & Sonjim: zal idd eens gaan zoeken naar een natuurlijk product/supplement. Dat heeft ze een tijdje terug ook al gehad, maar dat werkte niet.. Maar er zijn natuurlijk veel verschillende producten. Baadt het niet, schaadt het niet.. Slechter kan het niet worden denk ik Lachen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:09

Idd, iets van glucobest of sacha's blend zou ik proberen. En heb je wel eens rymadil geprobeerd? Dit wordt ook veel gegeven voor honden met artrose (mijn hond met HD reageerde daar beter op dan de metacam).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:12

Moeilijke situatie inderdaad.. Kan de da anders geen pijnstilling spuiten?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:53

Onze collie heeft artrose in haar voorpoot en krijgt Rimadyl hiervoor. Is ook pijnstillend en helpt wel goed. Hij krijgt 1 keer daags een tablet, maar als hij veel moet lopen krijgt hij er later op de dag nog 1. Is niet zo schadelijk als Metacam.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:02

Pluttersput schreef:
Moeilijke situatie inderdaad.. Kan de da anders geen pijnstilling spuiten?

Braken is een bijwerking van Metacam die ook op kan treden als het d.m.v. een injectie wordt toegediend.
Ik zou denk ik toch een andere pijnstiller zoals Rymadyl proberen en een supplement met glucosamine en chondroïtine geven. Natuurlijke pijnstillers zijn er ook. Je zou dan bijvoorbeeld Salisprin eens kunnen proberen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:17

Citaat:
Slechter kan het niet worden denk ik

je zegt zelf dat het niet slechter kan worden. Betekent dat dan niet dat die hond er eigenlijk niet gewoon heel slecht aan toe is en dat hij helemaal op is?
Is het dan nog eerlijk de hond op pijnstillers te laten leven?
Als mijn hond niet meer zonder zou kunnen, zou ik er persoonlijk mee stoppen, hoe moeilijk ook.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:34

Heb je al eens de ontlasting laten onderzoeken en een bloedonderzoek? voor het geval het niet de medicatie is of een combinatie van meerdere zaken. bij een bloedonderzoek kan je ook zien of de organen nog voldoende werken. is dit niet het geval is braken ook een sympt. ervan.

Verder zou je kunnen overwegen de medicatie heel langzaam af te bouwen of bijvoorbeeld Rimadyl te geven. Hoog gedoseerd en dan langzaam afbouwen en tegellijkertijd te beginnen met homeopathie. Onze dierenarts heeft hier al veel successen mee behaalt. Of het moet gewoon echt niet meer willen.

Zij geeft dan hoog gedoseerd Rimadyl (of soortgelijk product zoals Canidryl). Dan langzaam over zo'n 2 weken afbouwen. Daarnaast in jou geval een maagbeschermer geven zoals Finidiar. Dan gelijktijdig beginnen met Zeel tabletten in comb. met Traumeel. Is homeopatisch en wordt zeer goed verdragen door de maag. Daarnaast kan je Athrovert + geven om de boel weer wat op te bouwen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:12

Was ik nog vergeten maar duivelsklauw werkt bij sommige honden ook pijnstillend!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:51

We gaan morgen naar een andere dierenarts, soort 2nd opinion. Misschien dat die nog een idee heeft en anders is het toch einde verhaal... Want volgens die dierenarts zal homeopatisch te 'licht' zijn Boos!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:42

rimadyl werkt ook wel pijnstillend,en mijn oude rottweiler met echt mega atrose in haar voorpoten heeft jaren goed gelopen op de acproh dynan...

ik zou zowiezo ,een hond die nog zo vrolijk is buiten,nog niet in laten slapen..eerst vanalles proberen Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:16

_June schreef:
We gaan morgen naar een andere dierenarts, soort 2nd opinion. Misschien dat die nog een idee heeft en anders is het toch einde verhaal... Want volgens die dierenarts zal homeopatisch te 'licht' zijn Boos!

dat denken wel meer dierenartsen. Maar is soms bij ernstige dingen toch nog goed werkzaam.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 23:33

We zijn vandaag bij een andere dierenarts geweest en ben met een heel goed gevoel weer naar buiten gelopen Lachen hij heeft haar op vanalles en nog wat onderzocht. De misselijkheid komt echt puur door de metacam. Ze krijgt nu andere pijnstillers, een ontstekingsremmer voor haar maag en een zuurremmer. Als het goed is is het overgeven over zo'n 2 weken helemaal over Haha!. Ze krijgt speciaal voer voor oudere honden met artrose e.d. en we gaan proberen haar over 2 maanden (wanneer het voer zijn werk goed doet) van de pijnstillers af te halen. In ieder geval minimaliseren! Ook moet ze op dieet, paar kilo'tjes eraf.

Hij had er alle vertrouwen in dat ze zo nog een tijdje een gelukkig, leuk hondwaardig bestaan zou hebben!! Ben zo blij dat we toch nog naar een andere dierenarts zijn gegaan Lachen en minder blij dat we dit niet eerder hebben gedaan....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:58

Wat een goed bericht. Mijn paardje heeft ook op zware pijnstilling gestaan en staat nu zonder pijnstillers.