Jong konijntje opgevangen, wat voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Jong konijntje opgevangen, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:43

Hoi!

Mijn kat heeft zojuist een konijntje gevangen. Het beestje was nog goed in leven, dus ik heb het van mijn kat afgepakt. Er is niks aan het beestje te zien, nergens kapot. Ook is het nog best levendig.

Ik heb het beestje nu in een bak gezet met veel hooi, zodat het een soort nestje is. Nu wil ik het eerst met rust laten, en dan vanavond laat of morgenochtend kijken of het nog in leven is. Daarna zal het beestje toch wat moeten eten, hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen geven? Ik heb al een site waarop staat dat je speciale melk kan bestellen, maar als ik dat nu doe heb ik dat op zijn vroegst maandag of dinsdag...

Hoe oud het beestje is, kan ik moeilijk inschatten. Ik gok zo rond 2-3 weken, maar ik zal het morgen even wegen, dan kan ik er meer over zeggen!

Ik hoop dat jullie me van adviezen kunnen voorzien! Lachen

roylinde

Re: Jong konijntje opgevangen, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:57

naar de dierenarts gaan, deze kan in schatten hoe oud het diertje is en wat voor voeding het nodig heeft.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:09

Ik had een tijdje geleden net hetzelfde! Mijn kat kwam ook met een heel jong konijntje binnen en heb het ook afgenomen.
Ik had naar de dierenarts gebeld en had me eenr ecept gegeven op basis van koffiemelk/room , maar helaas heb ik het recept niet meer.
Ik ben bij de dierenarts ook een zakje gaan halen (was rond de 15euro) en dat moest je in een spuitje doen met een beetje water en dan geven.
Maar het konijntje is gestorven, heb maar 1 keer van het zakje kunnen geven. Het was zodanig getraumatiseerd dat die het niet overleefde.
Jonge konijntje zijn heel moeilijk moederloos groot te brengen. Ik hoop dat het je lukt.
Succes
Groetjes
Plotie

Edit : heb hier iets gevonden, wie weet is het voor jou bruikbaar http://www.konijnenbelangen.nl/plaatjes/HANDLEIDINGtammekonijnen.pdf

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:06

Plotie, die handleiding heb ik al helemaal doorgespit Lachen

Konijntje maakt het best goed! Heb 'm gisteravond even uit zijn hokje gepakt en geprobeerd een stukje appel te voeren. Dat at ie vrij gemakkelijk. Ook hooi ging er in. Vanmorgen trof ik een levendig en vrolijk konijntje aan. Hij heeft gegeten van het stuk appel dat ik had gegeten, en het lijkt erop dat ie ook wat heeft gedronken. Beestje lijkt zich dus best aardig te kunnen redden Lachen Ik ga dan ook geen melk meer geven. Heb overal gelezen dat ook die poeders niet echt vergelijkbaar zijn met moedermelk, dus dat zou zijn spijsvertering alleen maar meer verstoren. Maandag maar even naar de dierenwinkel voor jonge konijnen voer, daar zou ook alles in moeten zitten lijkt me Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:08

Ik hd ook zoiets! Ik moest hem van de DA kattenmelk uit een flesje (Bij supermarkt) geven, in zo'n spuitje, en dan in de bek stoppen. Werkte goed!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:14

WesseLady schreef:
Plotie, die handleiding heb ik al helemaal doorgespit Lachen

Konijntje maakt het best goed! Heb 'm gisteravond even uit zijn hokje gepakt en geprobeerd een stukje appel te voeren. Dat at ie vrij gemakkelijk. Ook hooi ging er in. Vanmorgen trof ik een levendig en vrolijk konijntje aan. Hij heeft gegeten van het stuk appel dat ik had gegeten, en het lijkt erop dat ie ook wat heeft gedronken. Beestje lijkt zich dus best aardig te kunnen redden Lachen Ik ga dan ook geen melk meer geven. Heb overal gelezen dat ook die poeders niet echt vergelijkbaar zijn met moedermelk, dus dat zou zijn spijsvertering alleen maar meer verstoren. Maandag maar even naar de dierenwinkel voor jonge konijnen voer, daar zou ook alles in moeten zitten lijkt me Knipoog

Hou je er wel rekening mee dat - voor zover ik altijd geleerd heb tenminste Nagelbijten / Gniffelen - jonge konijnen geen tot weinig groenvoer/fruit mogen hebben?
Dat zeggen ze altijd Knipoog
Mijn konijn, toen ie nog klein was (ondertussen is ie alweer 6) heeft ook gewoon gras en alles gegeten en is nog kerngezond, maar hij was toen 6 weken.. Met jongere dieren moet je er denk ik iets meer rekening mee houden Lachen maar jonge konijnen voer is wel beter denk ik! En anders toch even DA bellen?

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:19

Zo te lezen eet het konijntje zelf al appel en hooi, dus het lijkt mij dat melk dan niet echt meer nodig is. Ik zou "gewoon" konijnenvoer voor hem halen. Als het konijntje levendig is en zelf al hooi eet, komt dat best wel goed.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:25

als het konijn al hooi en appel at is hij vast geen 2 a 3 weken Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:35

ikenindi schreef:
als het konijn al hooi en appel at is hij vast geen 2 a 3 weken Knipoog

Nee, ik heb 'm inmiddels gewogen, en hij weegt 300 gram. Dan zou ie zo'n 5 weken zijn. Beestje zat gister zo in elkaar gedoken dat ik het echt niet kon inschatten. Knipoog

Ik weet idd dat jonge konijnen geen groenvoer mogen. Maar op deze manier krijgt ie meteen wat vocht binnen... En ik heb er eens over nagedacht, maar wat zou dit konijntje dan in het wild hebben gegeten? Gras...? Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:36

Ik zou even contact opnemen met http://www.konijnenbelangen.nl als ik jou was. Die kunnen een inschatting geven hoe oud het is en wat het nog eventueel nodig zou hebben.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:37

Ik had een aantal jaar terug ook een jong konijntje, ook door m'n kat gevangen.

Ik heb deze een week of 4 melk gegeven, gewoon wat je ook aan kittens geeft. Gekocht bij zo'n grote dierenwinkel. Hij heeft het 2 jaar prima gedaan, maar daarna was ie doodgegaan...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:38

WesseLady; dat is ook idd zo Tong uitsteken
Zo dachten m'n vader en ik ook hoor, en hij is er nooit ziek van geworden, maar ik denk, ik zeg 't wel Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:40

Faniek schreef:
Ik zou even contact opnemen met http://www.konijnenbelangen.nl als ik jou was. Die kunnen een inschatting geven hoe oud het is en wat het nog eventueel nodig zou hebben.

Ga ik doen Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:48

zegt t gewicht wat over de leeftijd? is per ras verschillend, en als ie mager is weegt ie meer dan als ie dik is...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:58

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:50

[BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Wat dacht je van hier even adviezen vragen?
Want het is wel belangrijk of deze nog melk moet hebben.
En als je kat hem gevangen heeft, heeft dit konijntje een heel erg grote kans op bloedvergiftiging door je kat (ja ook als jij eigenlijk geen wondjes kan vinden) en moet hij een kuurtje hebben.
In onze opvang krijgen ze standaard na kat-contact 5 dagen vibramicine...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:11

Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer Verward Heb contact gehad met Konijnenbelangen, die zeggen dat ik wel melk moet geven. Op een andere site staat dat dat niet hoeft als ie voldoende zelfstandig kan eten, en dat werd me ook gepb't door iemand die er verstand van heeft. Moeilijk, moeilijk... Imo is hij gewend aan natuurlijk voedsel en kan daar dus ook zijn voedingsstoffen uit halen.

Wil er liever niet mee naar de DA, dat gesleep met zo'n beestje zie ik niet zo zitten. Hij heeft al zoveel stress gehad, dat is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Weet iemand of ik een kuurtje antibiotica ook zo mee kan krijgen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:16

Over of je die ab zo mee krijgt zou ik even contact opnemen met de dierenarts en er gewoon om vragen.
Maar heb je verder de huisvesting en mogelijkheden om zelf dit konijn te houden, te laten verwilderen en weer uit te kunnen zetten?
Of zijn dat niet helemaal de plannen?
Als je je dierenarts belt, vraag dan om een flesje Vibravet. Dit is gelig spul wat je met een pipetje op moet dwingen te drinken...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:19

Okee, ga ik doen. En moet ik dan ook nog om melk vragen, of hoe denk jij er over?

Ik heb daar wel de mogelijkheden voor, moet even kijken of ie niet te tam is geworden. Anders krijgt ie een leventje in een grote ren, bij onze kippen. Ik vermoed dat ie daarin wel weer zo verwilderd dat ie weer terug in de vrije natuur kan Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:20

Dit is ie trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:21

Haha, inmiddels ben ik een beetje dubbel aan het posten...
Maar melk als hij 300 gram weegt lijkt mij niet echt meer nodig, op voorwaarde dat hij wel voldoende aan groenvoer binnen krijgt!

Edit: die foto's zijn heel verduidelijkend.
Aan dit formaat konijn geven wij ook geen melk meer als hij er niet om vraagt.
Geen probleem daarmee dus...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:27

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:37

Hoi! Als ik zo de foto zie lijkt ie me wel wat ouder na 2 weken hoor!
Zeker als hij gewoon al zelfstandig eet en mooie poepjes maakt dan is ie zeker al wat ouder. Gewoon rustig aan doen met eten, vnl hooi geven daar kunnen ze het heel goed op doen om het weekend door te komen. Idd niet veel fruit en groenvoer, da's best belastend voor de darmpjes nl.

Ik weet niet of je verder zelf ook nog konijnen hebt, maar denk er aan dat veel wilde konijntjes de bacterie van konijnenziekte (myxomatose) dragen en deze dus waarschijnlijk ook. Pas op dat je er niet je eigen konijnen mee besmet (ik weet niet of het ook schadelijk is voor andere diersoorten).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:44

Als ik de foto's zo zie zo zie zou ik ook zeker niet meer aan melk beginnen, maar als het in goeie conditie is wel zo snel mogelijk uitzetten. Zo weinig mogelijk contact met mensen.
Overigens niet teveel appel geven bevat teveel suikers, geef liever gezonde dingen uit de natuur en dingen als andijvie, rucola, witlof etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:46

waarom zet je hem niet uit? Hij eet al zelfstandig en had geen verwondingen
zo kort mogelijk in gevangenschap houden is het beste