Wat te doen aan slechte vacht kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ylva

Wat te doen aan slechte vacht kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 13:52

Ik heb twee katten (broer en zus) van bijna 14. Ze zijn allebij best aan de maat(groot) en iets te dik(niet veel ribben zijn gewoon te voelen en buik steekt niet uit bij frontaal aanzicht Haha! ). Verder komen ze van een boerderij en zijn dus vuilnisbakjes Lovers
De kater heeft nog een best mooie vacht, glanzend en egaal. Maar zijn zus heeft al minstens twee jaar een wat vettige vacht, een beetje dof en een beetje plukkerig. Als je haar hebt geaaid heb je zo'n grijze vettige aanslag op je vingers Clown
Vroeger waren ze vrij actief (lees tot een jaar geleden) maar sinds ze zijn verhuist komen ze nauwelijks nog buiten. Hooguit 5 minuten per dag (ze kunnen gewoon zelf via een luikje). Ze krijgen maar een klein beetje zachtvoer en overwegend harde brokjes (die ze uiteraard minder graag eten, maar dat is altijd al zo geweest, verwende mormels) Ze krijgen geen snoepjes en (katten)melk en dergelijk, hooguit soms het vetrandje van de vleeswaren voor op brood.
Ze hebben nog steeds wel hun gekke uurtje eens in de zoveel tijd en als je met een speeltje komt zijn ze allebij weer twee jaar oud Haha!
Nu is dus mijn vraag wat er aan die vacht te doen is. Volgens mij verzorgt ze hem zelf gewoon onvoldoende. Borstelen doen we al, maar dat helpt dus niet.... De huid ziet er verder wel normaal uit. Er zitten wel huidschilfers in de vacht, maar de huid zelf is niet schilferig/ruw/rood of wat dan ook.

*en nu we toch bezig zijn, iemand nog tips voor te lange nagels? Ze blijven overal in/aan haken nu ze niet meer veel buitenkomen. Knippen doe je bij hun alleen als je levensmoe bent Duivel , zelfde geldt voor in een kattenmandje stoppen om het ergens anders te laten doen. Dan zijn ze nog weken van streek (lees hyperventileren, ontlasting laten lopen, gedesorienteerd enz)

RoosIris

Re: Wat te doen aan slechte vacht kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:00

Als ik jou was zou ik toch even contact opnemen met de da. Telefonisch spreekuur ofzo. Omdat slechte vacht meerdere oorzaken kan hebben. Komt alleen het vrouwtje amper nog buiten of het mannetje ook niet meer?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:04

Probeer ze eens wat sardientjes in olijfolie te geven. Niet teveel natuurlijk maar bij mijn katten werkt dat altijd super. Gewoon zo'n goedkoop blikje.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:06

Ik zal ook naar de dierenarts gaan. Die heeft vast en zeker tips voor de vacht. Misschien ander voer??
En die weet vast en zeker ook een oplossing voor de nagels.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:08

Allebij niet, ze wonen nu aan een dijk waar redelijk wat wandelaars en honden komen. Ze zijn als de dood voor vreemden en honden dus komen alleen 's nachts nog even buiten. De kater gaat overdag wel naar buiten als mijn vader erbij is, maar dus niet alleen...

Kater is overigens wel twee hoektanden verloren maar stinkt verder niet uit zijn bekje (heeft de gewoonte om onder je neus te gapen Rolleyes ) en heeft onverminderde eetlust.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:11

Wij hebben ook 2 katten waarvan er 1 super uitziet. Altijd een mooi glanzend glad vachtje. De andere daarintegen heeft een dramatische vacht. Er zitten korstjes op haar huid en glanzen doet ze ook niet. Ze is inmiddels 10 en het is nooit anders geweest. Ik heb me er ook bij neergelegd. Aan het voer ligt het niet en ze heeft er geen last van. Ze is ooit wel bij de DA geweest en heeft toen medicijnen gehad maar ook daar werd het niet anders van.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:15

nagels kun je laten knippen bij een trimsalon. Die kan dan ook meteen naar de vacht kijken en misschien advies geven.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:19

Ja, maar het probleem is dat ze allebij volledig over de rooie zijn als ze in een mandje moeten en ergens heen gaan. Dat is nu ze ouder worden alleen nog maar erger geworden. Poes in kwestie ging vorige keer aan de diarree in haar mandje en er vervolgens hyperventilerend languit inliggen Nagelbijten / Gniffelen Je kan zo'n beest ook niet even onder de douche zetten... bovendien is zoiets dan een terugkerend fenomeen aangezien die nagels ook weer gaan aangroeien.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:31

als jij het mandjes gedeelte op je neemt kun je het douchegedeelte van je af zetten. Maar wat zou je zelf met die nagels willen dan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:36

Mijn kat had ook zo'n slechte vacht. Er zaten zelfs complete brokken klit in. Ik dacht eerst ook dat het aan de verzorging en het voer lag (ze is nogal mentaal gestoord) maar de DA heeft haar een keer wat antibioticaprikken gegeven omdat ze volgens haar toch ontstekingen vanbinnen had en sindsdien is de vacht weer goed.

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:38

Je kunt de nagels ook zelf knippen als je katten een beetje lief zijn. Voor de vacht zou ik even de dierenarts bellen die kan je gewoon advies geven, dan kun je kijken of het verbetert.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:42

Hoe douchegedeelte van me afzetten? Ik vermoed dat ze het op de terugweg weer doet... Ik hoopte eigenlijk dat er speeltjes of attributen op de markt waren waar nagels van slijten, of dat iemand die nu spontaan gaat ontwerpen. Krabpaal wordt alleen door de kater gebruikt (niet dat ze daarvan slijten, maar toch) mevrouw slijpt haar nagels liever aan de bank Frusty

Zelf knippen wil ik wel, maar dat lukt bij de kater sowieso niet en de poes heb ik al geprobeerd, maar die is er ook niet van gedient, helaas. Ze zijn ook wat moeilijk in bedwang te houden. Dat ging vroeger bij mijn cavia's en konijnen toch een stuk makkelijker.
*edit:bij poes is al wat geknipt (is nu zwaar geirriteerd, kater zit onder de kast Haha! )

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:18

Een 2e krabpaal krabplank kopen of en/of valeriaan op de krabpaal smeren. De poes gebruikt de krabpaal waarschijnlijk niet omdat krabben van de kater het afzetten van zijn territorium is.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 15:30

Maar slijten de nagels wel van een krabpaal? Die van de kater zijn namelijk ook erg lang en de krabpaal wordt toch echt wel mishandeld... Poes is overigens wel de baas in huis(als ze eten laat staan dan wacht broer braaf tot ze wegloopt anders vallen er klappen). Ik wil best een tweede paal halen, maar ben bang dat ze die ook negeert.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:46

Rhodos schreef:
Wij hebben ook 2 katten waarvan er 1 super uitziet. Altijd een mooi glanzend glad vachtje. De andere daarintegen heeft een dramatische vacht. Er zitten korstjes op haar huid en glanzen doet ze ook niet. Ze is inmiddels 10 en het is nooit anders geweest. Ik heb me er ook bij neergelegd. Aan het voer ligt het niet en ze heeft er geen last van. Ze is ooit wel bij de DA geweest en heeft toen medicijnen gehad maar ook daar werd het niet anders van.

Heb dus krak hetzelfde gehad. Na tig onderzoeken en zogezegde allergieën bleek het wel het voer te zijn. Wij voerden whiskas ed. en zijn overgestapt naar RC, ze was vanaf de eerste dag merkbaar beter.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:57

@poes, voerden jullie dan altijd al whiskas? Die van ons krijgen namelijk al jaren dezelfde (soorten) voer. Ik bedoel kreeg ze na jaren een slechtere vacht, of viel het terugkijkend samen met het voeren van whiskas?

*edit: foto geplaatst van de schatten. Rechts is mevrouw met slechte vacht. Op de foto niet te zien, alleen bij nadere inspectie.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=177&t=925785

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:13

Mijn ene kat had ook een slechte vacht. Plukkerig, dun, schilfers. Ze kregen Purina One Indoor.
Ik ben een aantal weken overgestapt op vers. Ze krijgen nu Carnibest en vers vlees of vis (kipfilet, rundvlees, enz.). Haar vacht is veel voller, geen schilfers meer en het is zijdezacht. Mijn kleine kater had een normale vacht, maar ook hij glanst veel meer en zijn vacht is zijdezacht.
Daarnaast hebben ze geen tandsteen meer, zijn ze veel speelser en levendiger Clown

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:45

zou heel goed een voedsel allergie kunnen zijn hoor, komt best vaak voor en kan ook best pas na een tijd ontstaan, en een slechte vacht/huid is vaak een gevolg. even de da raadplegen kan geen kwaad. en misschien dagenlijks even kammen/ borstelen?

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:54

Geen nierprobleem?
Is erg vaak de oorzaak bij katten met slecht vacht
Ik raad idd ook aan om ff langs de DA te gaan Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:14

Ik zou zeker een dierenarts vragen het bloed te onderzoeken op ouderdomsafwijkingen (nierproblemen bijvoorbeeld). Ook de juiste voeding kan wonderen doen voor de vacht en fysiek en mentaal welzijn! Vers vlees zoals Amanda noemt is volgens mij zonder twijfel het beste wat je voor je kat kunt doen, alhoewel een dier van die leeftijd waarschijnlijk niet meer zal willen overstappen.

De dierenarts kan ook de nageltjes knippen, eventueel onder lichte sedatie, kun je ze meteen zonder al te veel stress weer thuis krijgen.

Of je vraagt de dierenarts bij je thuis te komen voor beide katten. Huisbezoek kost wel iets meer dan een gewoon consult natuurlijk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:20

ik zou even met die slechte vacht langs de DA gaan. vaak komen zulke problemen van binnenuit Ach gut
voor nagels knippen heb ik geen tips. ik ken erg weinig katten die dat echt leuk vinden Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:16

Even zien... de problemen begonnen al eerder, samen met het overgeven, toen gaven we nog verschillende merken... Toen ze zoveel overgaf zijn wa van die zakjes van whiskas gaan voeren, toen nog in de veronderstelling dat dat het beste van het beste was.... Het verbeterde een heel klein beetje.
DA had er ondertussen een hele resem onderzoeken opzitten en verklaarde mijn kat kerngezond... behalve dan dat haar vacht vol korsten zat, ze constant overgaf was en dus te mager was geworden en dat ze niet zindelijk was... (bij nader inzien, eens nadenken over nieuwe DA is ook vast een goede optie). Toen zijn we door een stomme tip op bokt RC gaan voeren. Ik geloof dat ze in de week die volgde nog 2 keer heeft overgegeven en sindsdien is het precies een nieuwe kat: speels, glanzend, voldoende vol (dik wordt ze nooit).

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:34

@ Poes: Ok. Welk voer van RC?

Bij onze katten geeft alleen de kater over. Die heeft dus wel een mooie vacht. Hij geeft ook alleen maar over als we hem teveel eten in een keer geven, hij kauwt namelijk niet maar schrokt de hele boel in een keer naar binnen. Bij kleinere porties is het geen probleem. Nors opkijken Poes met slechte vacht geeft nooit over.
Ik wil wel met ze naar de DA, maar dat lukt niet op korte termijn. Poezels wonen bij pappa en dat is 3,5 uur met OV(enkele reis) Rolleyes Was er met starten van topic, maar in mn eentje en uiteraard in het weekend. Ga dus binnenkort een keer doordeweek om te martelen met mandjes.

Nagels knippen is uiteindelijk gelukt bij beiden. Heeft 2 dagen en heel wat uren geduurd voordat de missie volbracht was Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:57

Sensitive stomach heet het of zoiets? of iets met 33 in? zou nog een keer moeten kijken, ben er iig heel tevreden over.