dringende vraag aan kippen-experts !!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

dringende vraag aan kippen-experts !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 21:14

HELP: een dringende vraag aan de kippen-experts onder ons:

Ik heb sinds 2 dagen 4 leghennen, 2 zijdehoenhennen en 1 zijdehoenhaan. Ze hebben een riant nachthok en een grote buitenren van 225 m2 met daarin vele struiken en hoge coniferen.

De leghennen (héérlijke meiden !) zijn nu al erg tam, komen bij je zitten, laten zich pakken en lekker kroelen. Tegen de avond proberen ze de coniferen in de vliegen maar dat lukt niet omdat ik ze gekortwiekt heb. Ik pak ze voorzichtig en zet ze in het nachthok.

De zijdehoenders echter zijn erg schuw en ook zij gaan niet uit zichzelf het hok in, willen ook de coniferen in. Het is een ellende om ze te pakken te krijgen, alleen met een vis-schepnet lukt dat.

Hoe krijg ik alle kippen uberhaupt zover dat ze zélf het nachthok in gaan en niet de coniferen? (Ik voer in het hok dus lokken met voer lukt niet echt)
Belangrijker nog, hoe krijg ik die zijdehoenders het hok in zonder ze de stuipen op het lijf te jagen, volgens mij worden ze ál schuwer als ik ze zo iedere avond moet vangen ? Misschien wachten totdat het nóg donkerder word, ik ben zo bang ze dan niet meer te kunnen vinden tussen de struiken....

ikenindi

Re: dringende vraag aan kippen-experts !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:16

als het hok riant genoeg is gaan ze er waarschijnlijk zelf wel in? kunnen ze er op stok? hoe breed is je stok, en hoe groot issie? ze moeten er wel confortabel op kunnen zitten...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 21:28

ikenindi schreef:
als het hok riant genoeg is gaan ze er waarschijnlijk zelf wel in? kunnen ze er op stok? hoe breed is je stok, en hoe groot issie? ze moeten er wel confortabel op kunnen zitten...

Het hok is zeker 2 m2 groot, excl. leghokjes
ik heb een mooie brede lat (dus geen stok), afgeronde hoeken, 1 meter lang. Ik heb ze zowiezo nog niet op stok zien zitten. Slapen doen ze in een hok, allemaal bovenop/naast elkaar.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:30

passen ze met zijn allen op die stok als t moet? ik weet dat ik heeeeeel lang heb gewisseld van stokken tot ze eindelijk op stok gingen uit zichzelf...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:32

een paar dagen in het hok opsluten en daar voeren ed. zo gaan ze zich daar thuis voelen en gaan ze er vanzelf wel weer in

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:35

Waarom moeten ze perse het nachthok in als de ren verder goed hebt afgesloten? Misschien een heel domme vraag van mij hoor, maar ik heb jaren kippen gehad en die sliepen gewoon buiten. Als het koud was dan kropen ze bij de paarden op stal.
Let wel...ik ben GEEN kippen expert, dus geen idee of dat normaal is (was)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:38

kunnen ze zelf in en uit het nachthok of kun je het nachthok ook afsluiten??? een idee is om alle kippen en de haan een nacht op te sluiten in het hok, smorgens eerst te voeren voor je het hokje openzet en s'avonds weer binnen doen en voeren, weer het hokje afsluiten en dit een paar dagen volhouden, vaak gaan ze dan vanzelf tegen de avond naar binnen voor het eten (niet klaar leggen, even op vaste tijd zelf voeren)
zijdehoenders gaan zowiezo moeilijk op stok (alleen een laag stokje) heb er hier 1tje die nog nooit op stok is gegaan, die zit naast de lage stok waar de andere zijdehoen en twee wyandottes zitten, de overige kippen (8) zitten op de hoge stokken net als de twee hanen.
waarschijnlijk voelen ze zich nog niet veilig genoeg in het nachthokje...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:39

kan ook, maar dan heb je kans dat ze de eieren ook buiten op de stenen laten vallen en dan gaan ze meestal stuk...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:40

inkepink schreef:
kunnen ze zelf in en uit het nachthok of kun je het nachthok ook afsluiten??? een idee is om alle kippen en de haan een nacht op te sluiten in het hok, smorgens eerst te voeren voor je het hokje openzet en s'avonds weer binnen doen en voeren, weer het hokje afsluiten en dit een paar dagen volhouden, vaak gaan ze dan vanzelf tegen de avond naar binnen voor het eten (niet klaar leggen, even op vaste tijd zelf voeren)
zijdehoenders gaan zowiezo moeilijk op stok (alleen een laag stokje) heb er hier 1tje die nog nooit op stok is gegaan, die zit naast de lage stok waar de andere zijdehoen en twee wyandottes zitten, de overige kippen (8) zitten op de hoge stokken net als de twee hanen.
waarschijnlijk voelen ze zich nog niet veilig genoeg in het nachthokje...

dat dacht ik ook, of niet prettig, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de inrichting van t hok. ook waar die staat. staan ze ms sop de tocht ofzo als ze in t hok zitten?

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:41

Ik zou de kippen eerst een paar dagen in het binnenhok op sluiten zoals suuzepuus ook al aan gaf.
Zijdehoenders gaan over het algemeen niet op stok maar kruipen op de grond tegen elkaar aan.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 21:49

ik zou ze best wel buiten willen laten, maar ben erg bang dat ze dan opgevreten worden door vossen e/o marters of andere beesten.

Ik heb ze 2 dagen geleden gekocht en ze maar een middag in het nachthok gelaten....beetje te kort dus.

Kan ik ze alle 7 alsnog nu een paar dagen in het hok laten ? Of ben ik nu te laat ?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 21:53

inkepink schreef:

de fokker die me de kippen verkocht zij dat ik in het hok continue zeker 1 cm voer in de voerbak moest hebben staan ....da's dan niet zo slim. Ik ga het maar beperken tot 'smorgens wat voer en 'savonds wat, op vast tijdstip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:54

Als je ze binnen wilt hebben moet je ze juist vroeger op de dag naar binnen halen. Zodra ze al een slaapplekje (coniferen) gaan zoeken ben je al te laat. Wij lokken ze altijd met meelwormen zo'n 2 uur voor zonsondergang het hok in en dat gaat heel goed.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:55

dat kan best denk ik, wij hebben onze kippen eerst een paar dagen/ nachten opgesloten , nu gaan ze zelf naar binnen. die van mij zitten niet op stok trouwens. ze hebben een stok en weten ook dat hij er is maar zitten meestal op de strobalen. of in een hoekje op de grond. vooral voeren in het hok!! eten is altijd een goede geheugen steun voor kippen!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 21:57

ikenindi schreef:
staan ze ms sop de tocht ofzo als ze in t hok zitten?

nope...absoluut tochtvrij.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:59

freespirit schreef:
ik zou ze best wel buiten willen laten, maar ben erg bang dat ze dan opgevreten worden door vossen e/o marters of andere beesten.

Ik heb ze 2 dagen geleden gekocht en ze maar een middag in het nachthok gelaten....beetje te kort dus.

Kan ik ze alle 7 alsnog nu een paar dagen in het hok laten ? Of ben ik nu te laat ?

Ik begreep dat je een afgesloten ren had, met een nachthok? Dan hoef je ze n.l niet echt in het nachthok te doen. Lopen ze buiten dan wordt het een ander verhaal.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 22:25

aerdenhout1 schreef:
Ik begreep dat je een afgesloten ren had, met een nachthok? Dan hoef je ze n.l niet echt in het nachthok te doen. Lopen ze buiten dan wordt het een ander verhaal.

Ik heb een met gaas omheind stuk grond met vele struiken en coniferen van 225 m2 waarop ze vrijelijk kunnen lopen met daarop een nachthok op poten.
Ik wil ze 'snachts graag binnen hebben omdat ik in een erg landelijke omgeving woon met de daarbij behorende vossen, marters, uilen (?) e.d.

hierbij een link naar 2 foto's van het hok en de omgeving:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WX4DQR8F.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LHEJPPGU.jpg