Hoeveel hooi eet jouw konijn / cavia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Hoeveel hooi eet jouw konijn / cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 23:05

Daar ben ik nou weleens benieuwd naar *LOL*

Ik heb een konijn (een flink Hollandertje) en een cavia, beide 3 jaar oud. De laatste tijd heb ik eens bijgehouden hoeveel hooi ze eten, en ik schrok er een beetje van. Het lijkt wel alsof ik een paar shetlanders in huis heb i.p.v. knagers Haha!

Bob en Ad krijgen naast het hooi ook nog een schaaltje brokjes (voor de cavia met vitamine C, voor het konijn normale brok) en 3 keer per dag verse groenten. Als ze buiten zijn dan hebben ze ook nog wat gras en wat groene blaadjes.

Vertel eens, hoeveel hooi eten jullie shetlanders? Haha!

Marlies1

Re: Hoeveel hooi eet jouw konijn / cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 01:20

De mijne weigert hooi te eten... terwijl het zo gezond voor hem is... maarja, hij is inmiddels al wel 7, dus hij doet het er toch goed op, blijkbaar... Knipoog

Ik heb wel eens geprobeerd om hem dan geen of minder krachtvoer te geven, maar dan eet ie gewoon niets, dus dat is ook de oplossing niet. 't Is gewoon een verwend konijn, vrees ik. Haha!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 01:27

Toch wel een flinke pluk per dag ja Ja
Waarschijnlijk nog wel meer als ze dat zouden krijgen.... Lachen

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 02:12

Ik heb een kleine dwerg x voskonijn en een duitse hangoor die samen leven.
'S ochtends en 's avonds krijgen ze 2 handjes biks (science selective) en in de avond ook nog groente en fruit.
En elke dag vers hooi, echt een flinke pluk, ik denk ongeveer 1/5 van een 2.5 kg zak en ze eten het allemaal in 1 dag op Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:04

Die van mij eten ook erg veel Haha!

Maar het is erg belangrijk om cavia's en konijnen onbeperkt hooi te geven. Hooi is nog belangrijker dan hardvoer. En het verminderd de kans op tand en kies problemen...

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:13

zoveel ze lusten
het is erg goed voor ze
dus als ik zie dat het bijna op is dan gooi ik er weer een berg in

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:17

Mijn caafs (ik heb er 3) eten elke drie dagen een heel pak hooi (2,5 kilo) op.
Soms haal ik ander hooi met lekkere dingetjes er in en dat gaat nog harder.

Kan iemand mij vertellen of ze ook lucerne mogen??

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:18

mijn dwergkonijn krijgt elke dag een hele hand hooi.
dat moets van de dierenwinkel........
en van krachtvoer:
zn halve plastic beker
gemenkt voer....

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:48

Ik heb 2 cavia's, maar ze krijgen eigenlijk onbeperkt voer.

Ik heb een hooibal en deze moet ik ongeveer om de dag vullen. Dan nog een voerbakje waar ik 2 tot 3 handjes biks in doe (met vita C), dit moet ook om de dag bijgevuld.

Verder krijgen ze dan ook nog iedere dag groenvoer, de hoeveelheid daarvan verschild, sowieso iedere dag een stuk paprika.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:54

de mijne krijgen 2 keer per dag een minihandje science selective (konijn) en verder 1 keer per dag groenvoer en minimaal 2 keer per dag een nieuwe pluk hooi en een balletje gevuld met kruidenhooi. Dit gaat ook allemaal op! Ze hebben gewoon altijd vers hooi liggen, sta zelf ook verbaasd hoeveel hooi ze kunnen wegwerken! Vers hooi is echt noodzakelijk, krachtvoer is slechts bijzaak...
@ iloveiwan: Je kan beter alleen biksjes voeren en geen gemengd voer, hier kunnen ze de lekkere stukjes uitvissen en de noodzakelijke korrels laten liggen (tenzij jij een nijn hebt die alles op eet natuurlijk, dan kan het wel!)

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:30

mijn konijn is ook zo'n grote eter. Het viel mij laatst ook al op dat ik nu al weer hooi moest halen. Als ik haar zin doe dan wordt ze nog tonnetje rond. Hooi mag ze van mij de hele dag door eten. Groenvoer en brokkjes krijgt ze maar een beetje.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:45

Mijn konijn heeft de hele dag hooi tot zijn beschikking. Als het bijna op is krijgt hij nieuw, ik houd eigenlijk niet bij hoe snel het op gaat. Haha! . Ik meet het ook niet af, maar pak gewoon een pluk.

Er ligt hooi los in z'n kooi en ook een pluk in zo'n voerbal die aan de bovenkant is opgehangen, dan heeft hij af en toe eens wat te doen.
Ik wissel gewoon hooi af met kruidenhooi. Hij krijgt geen snoepjes en groenvoer hoeft hij niet. Buiten het hooi krijgt hij een schepje konijnenbrok van Selective, van alle andere dingen krijgt hij enorme last van zijn darmen met dunne ontlasting en een vies achterwerk tot gevolg. Sinds hij alleen die speciale brok en onbeperkt hooi krijgt gaat het prima met hem, hij zit goed in z'n vacht.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:47

ik heb twee uit de kluiten gewassen dwergkonijnen. en die eten ook bijna geen hooi.
maar dat komt ook wel omdat mijn vriend ze elke dag brokjes geeft.
dan hebben ze genoeg aan de brokken.
af en toe knagen ze er wat op.
maar het meeste blijft gewoon liggen.
agja ligt weer extra zacht

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:50

Dat verschilt wleens van de ene op de andere dag, voorheen zeker wel een flinke hand per konijn, uit de ruif en een voerbal. Momenteel hebben ze gras en vinden ze dat even interessanter dan het hooi. Wel krijgen ze ook de science selective brok zodat ik iig niet bang hoef te zijn dat ze te weinig vezels binnen krijgen!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:51

Mijn cavia's (24 op het moment) en 3 konijnen krijgen allemaal onbeperkt hooi, gemiddeld gaat er zo'n 3 kilo in de week door hier (in de winter veeeel meer, omdat ze dan niet in de rennen op gras zitten)
Iemand zei hier in zijn topic dat haar konijn geen hooi at, ik heb er ook zo eentje, die knabbelt er ook niet aan, die slaapt er liever op en eet zijn stro op...

edit: ze krijgen altijd brokken erbij (kasper caviakorrel) ong. een eetlepel per dier. Zwangere zeugjes hebben gemengd voer met casper korrel erdoor en die mogen zoveel eten als ze willen van mij, dus die hebben een volle voerbak, meestal voer is sochtends hooi en in de middag brokjes, omdat ze anders het hooi niet aanraken. Verder hebben ze ook nog omberperkt groenvoer

verder krijgen de mama''s brinta pap met druivensuiker (1 lepel per dag en ze staan er om te springen!)
Laatst bijgewerkt door Urko op 11-04-08 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:51

sandra1986 schreef:
ik heb twee uit de kluiten gewassen dwergkonijnen. en die eten ook bijna geen hooi.
dan hebben ze genoeg aan de brokken.
af en toe knagen ze er wat op.
maar het meeste blijft gewoon liggen.
agja ligt weer extra zacht

Dan zou ik toch je vriend eens instrueren om dat niet te doen! 's Ochtends veel hooi en dan 's middags een klein bakje brokjes! Een konijnendarm heeft veel weg van een paardendarm, veel ruwvoer dus!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:54

iloveiwan schreef:
mijn dwergkonijn krijgt elke dag een hele hand hooi.
dat moets van de dierenwinkel........
en van krachtvoer:
zn halve plastic beker
gemenkt voer....

een halve plastic bekker, heb je een echt dwergkonijn (dus super kleine oortjes en weegt niet meer dan 1.1 kg?) want een halve plastic beker is echt veel voor een dwergje, die moet het makkelijk op een halve eetlepel kunnen doen per dag.

(lees mijn franse hangoor krijgt 100 gr. per dag, gewone konijnen 50 gram per dag en mijn dwergkonijntje kreeg nog geen 30 gram per dag aan brokken)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:59

ponyparadijs schreef:
Mijn caafs (ik heb er 3) eten elke drie dagen een heel pak hooi (2,5 kilo) op.
Soms haal ik ander hooi met lekkere dingetjes er in en dat gaat nog harder.

Kan iemand mij vertellen of ze ook lucerne mogen??

Ze mogen lucerne hebben ja, bedenkt wel dat er erg veel suiker inzit, mijn cavia's zijn er dol op (krijgen ze AF EN TOE eens) verigs, jou cavia's eten echt veeeeeeeeeeeeeeel hooi man! 2,5 kilo in 3 dagen! ik heb 10 keer zoveel dieren als jou en ik voer 3 a 4 kilo hooi in een week op! Bloos

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:06

Vooropgesteld: zowel konijnen als cavia's hebben hooi/gras nodig voor hun spijsvertering. Een konijn wat 7 wordt op alleen krachtvoer is uniek en niet normaal (wel fijn voor het betreffende konijn dat hij er zo oud mee wordt)...

Hier in mijn dierenwinkel krijgen de:

Konijnen; (meestel heb ik 2 of 3 jonge konijnen bij elkaar zitten) grote (speel)bal met hooi gevuld, deze wordt dagelijks 1 of 2 keer bijgevuld, meestal maar 1 keer. Daarnaast krijgen ze een handje Science Selective, goed voor de mineralen, tanden en spijsvertering.

Cavi's, in totaal zitten er nu 4, ik geef die dagelijks 2 ballen hooi. Daarnaast krijgen die Science Selective voor cavi's en extra vitamine C tabletjes (gewoon die van de drogist Knipoog )

Met een pak van 2.5 kg doe ik toch wel een dikke 2 weken, dus het zijn bij mij absoluut geen kleine shetlanders, alhoewel in verhouding Haha!
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 11-04-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:13

corine1981 schreef:
Vooropgesteld: zowel konijnen als cavia's hebben hooi/gras nodig voor hun spijsvertering. Een konijn wat 7 wordt op alleen ruwvoer is uniek en niet normaal (wel fijn voor het betreffende konijn dat hij er zo oud mee wordt)...

Op alleen krachtvoer bedoel je?

Mijn konijn is dol op grasbrok en lust ook geen hooi. Niet het speciale dure kruidenhooi, geen lekker paarden/schapen hooi, kuil... niets. Hij lust ook amper gras.

Met stukjes wortel maak je hem ook niet blij. Hij lust graag een paar klavers per dag (wordt gekweekt in de vensterbank) en een stukje banaan lust hij ook wel. En aardbeien.

Hij is inmiddels 10 jaar oud en prima gezond.

Edit: hij eet misschien een paar sprietjes hooi maar echt geen plukken. Hij vind het niet bijzonder lekker.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:18

Ik heb zo'n bolletje dat je aan het 'dak' van je kooi kunt ophangen waar ik het hooi indoe... En daarvan eet mijn konijn (tja, 'gewoon' formaat zal ik maar zeggen) dagelijks één vol bolletje van.
Voor de rest lust hij uitsluitend parijse worteltjes van de Albert Heijn en het liefst zo veel mogelijk dierenwinkelsnoepjes Clown
Hij heeft overigens wel van dat kruidenhooi, brandnetelsmaak vind monsieur niet lekker en gewoon hooi al helemáál niet Vork

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:19

Ik heb hooipakken waarin 5 porties zitten, met 1 portie doen ze bijna 1 week. ( 2 cavia's )

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:31

Mijn konijn krijgt 1 flinke pluk.
En het voer over de grond. Want hij gooit het voer uit zn bakje. xD
1 x voer Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:33

HippoLogic schreef:
Op alleen krachtvoer bedoel je?

Haha, ja, heb al ge-edit.

Grasbrok is in ieder geval voldoende vezelrijk, dat mist helaas nog eens in veel voeders, vooral als ze alleen gemengd voer krijgen waar ze het lekkers uit snoepen.
Ik kan me wel voorstellen dat je extra op de tanden moet letten wanneer ze verhoudingsgewijs minder kauwen dan noodzakelijk... Heb je daar veel last van?

Ik vraag me overigens af hoe het komt dat een konijn geen hooi eet.
De beesten die ik binnen krijg hebben het nog nooit geweigerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:36

sandra1986 schreef:

Een konijn móet hoor hebben hoor, anders kan hij zin keutels niet opeten!
(Ochtendkeutels) Mijne krijgt alle dagen een handje vol Lachen