Kat valt konijnen aan. Tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Kat valt konijnen aan. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:50

hey iedereen! Alvast sorry voor het lange verhaal, heb het zo kort mogelijk gehouden Haha!

Op mijn 3 kamer flat heb ik 2 konijnen en 1 kat. De konijnen lopen altijd in de kamer los als ik thuis ben (kamer is ongeveer 35 m2) De kat kan gewoon door de hele flat lopen en dus aan de konijnen ontkomen. Ook in de kamer heeft ze mogelijkheden om aan ze te ontkomen (vensterbank, bank waar ze niet op mogen e.d.) Ik heb deze dame nu iets meer dan een jaar en sinds een paar maanden heeft ze nogal de neiging om de nijntjes aan te vallen. Eerder was ze hier bang voor maar tegenwoordig blijkbaar niet meer. De nijnen doen ook helemaal niks terug en zijn nogal bang voor haar.
Af en toe gaat ze ergens in een hinderlaag liggen en dan petsen uitdelen als ze langs komen (als ze dit doet lok ik haar daar weg, aandacht afleiden) maar meestal is het gewoon als ze ze toevallig tegenkomt. Ze doet weinig meer dan een tik uitdelen (gevolg: haren vliegen in het rond) en gelukkig zijn er nog geen gewonden gevallen. Voor haar is het naar mijn gevoel vooral speels maar ook wel een deel angst.

In principe ben ik heel simpel in dingen die niet mogen (gewoon consequent zijn) maar deze dame heeft een angsstoornis waardoor ze overdreven angstig kan reageren en hierbij zelfs in blinde paniek raken. "afstraffen" gaat bij haar dus niet lukken! Een tik uitdelen is al teveel voor haar. Boos worden werkt niet meer (heeft eventjes geholpen, nadat ze niet meer in paniek raakte als ik mn stem verhief) en ik ben nu maar op een plantenspuit over gegaan.... Heeft er iemand nog andere tips om deze dame dit op een vriendelijke manier af te leren? (alhoewel een plantenspuit ook niet echt vriendelijk is maaja ik moet toch wat he, en hier is ze tenminste niet bang van...)

Apart zetten is ook geen optie want de konijnen lopen dus in de kamer (heel wat uurtjes per dag, ik wil ze hun vrijheid ook niet afpakken) en de kat raakt in paniek als de deur dicht zit en ze dus niet haar "veilige" kamer op kan zoeken, want hier is ze toch het allerliefst...

Hopelijk zijn er mensen met handige tips!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Kat valt konijnen aan. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:58

Helemaal niemand?

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:59

moeilijk te negeren om dat dit zelfbelonend gerag is. Inderdaad de plantenspuit gebruiken, ga dit nu ook eens met onze pup en de konijnen inzetten Lachen Gelukkig is onze kat zelfs wat bang van de konijnen, omdat er eentje tussenzit die wel een durft haar op de plaats te zetten. Soms gebruik ik ook een leeg frisdrankblikje met kiezeltjes in, voor al ik hem direct moet stoppen (bv. ook knijnjagen, of steen van tafel, ...) Dit lukt aardig moet ik zeggen, maar zal waarschijjnlijk te veel zijn voor jouw bange kat. Zou dus gaan voor de plantenspuit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:29

ik denk idd dat zo'n leeg blikje teveel van et goede is, ik zie haar zo tegen de muren opvliegen als ik zoiets doe... ik hoop maar dat de plantenspuit genoeg gaat helpen, bijkomend voordeel is dat ze het dan ook eerst een uurtje druk heeft met wassen ROFL

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:36

haha, ja bij onze kat was dat ook zo, ze keek dan naar haar vacht met een blik van 'jakkes wat doe je nou'. Nu hoeft ze maar de spuit te zien en ze is al op haar hoede. Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:38

nou volgens mij heeft die muts van mij nog niet eens door dat die straal uit dat ding komt want de spuit zelf reageert ze helemaal niet op, valt haar niet op dat ik dat ding vast heb... Wie weet komt dat nog want ik heb dr nog maar 2 keer op heterdaad kunnen betrappen (gelukkig doet ze het maar een paar keer per dag)

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:18

kan je niet een andere kamer konijnproof maken waar je de kat dan vervolgens niet inlaat als jij er niet bent? Dan kunnen de konijnen los en weet jij zeker dat ze veilig zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 21:31

jammer genoeg niet, is de flat te klein voor.... De slaapkamer zit aan de woonkamer vast met een schuifdeurtje ertussen (waar ze onderdoor kruipen) en dan is dr nog een studeerkamer, maar daar ligt laminaat en daar glijden ze dus alle kanten op! Deze kamer is het grootste en vloerbedekking dus voor de nijntjes gewoon te beste oplossing (ze benutten ook elke meter... Af en toe prachtige sprints door de kamer heen haha). En de kat wil ook altijd bij mij zijn dus die wordt gek als ik dr ergens niet in laat waar ik zelf ben (de wcdeur sloopt ze ook bijna als ik die dicht doe...tis nogal een drammer)
Kortom: ik zal het haar gewoon moeten afleren... Maar gelukkig slaat ze dus niet hard en grijpt ze ook niet echt, daar heeft ze dan het lef weer niet voor. Dus echt iets ergs zal dr niet gebeuren maar ik zie het gewoon liever niet!