Buurtkat terroriseert

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_83

Buurtkat terroriseert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:49

3,5 week geleden is Luka (mijn katertje, 7 maanden oud) gebeten door de kater van mijn achterburen.
Daardoor kreeg hij een ontsteking in zijn elleboog waar hij flink ziek van was.
Bij de dierenarts heeft hij een spuit langwerkende antibiotica gehad, en een pijnstiller.
Na een weekje was de ontsteking weg en Luka ging weer een beetje proberen te lopen en dat ging steeds beter.
Maar sinds een week zie ik geen verbetering meer.
Hij loopt er wel op, maar hij loopt nog niet 100% lekker.
Gisteren toen ik thuis kwam liep hij een tijdje op 3 poten, daarna ging het weer beter.
Daarom ben ik vandaag terug naar de dierenarts gegaan.
De ontsteking is nu weg (maar dat wist ik eigenlijk al) maar de pijn nog niet.
Ik moet nu foto's van hem laten maken.

Ik lust die banketstaaf van mijn achterburen intussen wel rauw.
Als ik even weg ben of niet oplet komt de kat van mijn achterburen over de schutting heen en neemt mijn katjes te grazen, telkens opnieuw.
Deze kater is nog groter dan die 2 van mij bij elkaar.
Het is geen weg jagen wat hij doet, maar hij probeert ze meteen te vermoorden.
Deze "sociale buurman" heeft allebei mijn katjes al meerdere keren flink te pakken gehad, meestal in de tuin, maar hij vindt het ook normaal hier binnen te komen als de achterdeur open staat.
Mijn achterburen weten wat hun kat doet, en het zijn niet alleen mijn katten die er last van hebben.
Ik weet nog een aantal andere katten die niet meer naar buiten mogen/durven omdat er 1 de hele buurt terroriseert.
Mijn achterburen zeggen dat ze er niks aan kunnen doen, ze kunnen hun kat niet binnen kunnen houden, ze doen er geen moeite voor ook, en ik moet hem maar weg jagen of een emmer water over hem heen gooien.
Helaas is de kater sneller dan ik met mijn emmer.

Ik overweeg nu om mijn tuin af te zetten omdat mijn katjes zo genieten van het buitenspelen, dat ik ze dat niet wil onthouden.
Ik heb echter een flinke tuin (8x22m) en ben bang dat dat veel gaat kosten.
Heeft iemand tips om mijn katten IN de tuin te houden, en die van de buren er UIT?
Ik heb al wat op het internet zitten zoeken en veel stukjes gaas gezien die scheef naar binnen op de schutting staan, maar daar komt een vreemde kat toch zo overheen?
Ook heb ik schrikdraad gezien, maar iemand die ik ken heeft dat ook en daar is een buurtkater toch doorheen gekomen omdat hij haar poes rook.
Ik las op een kattenforum iets over Prikka, en heb hun site bekeken, heeft iemand ervaring met Prikka?

En een heel andere vraag; zou ik de dierenartskosten kunnen verhalen op de eigenaar van de kater?
Ik heb namelijk gezien dat hij Luka heeft gepakt, in mijn eigen tuin.
Ik zit nu al op €76,30 en dan moeten er nog foto's gemaakt worden en waarschijnlijk een behandeling, en ik heb geen geldboom in de tuin.
Of kan ik op 1 of andere manier eisen dat zij maatregelen treffen om hun kat bij zich te houden.
Hoe zit dat wettelijk?

Alvast bedankt.

Tenshi

Re: Buurtkat terroriseert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:17

Ik ben een voorstander van katten die naar buiten mogen maar als ik zou horen dat mijn kat een TBSkater is die de buurt terorriseert zou ik daar als eigenaar mn verantwoording voor nemen.. jammer dat deze eigenaar dat niet doet. Misschien weet je dierenarts hier meer van, of kun je met samen met andere katteneigenaren eens een gesprek aangaan met de eigenaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:21

Ik (maargoed ik ben misschien niet een lichtend voorbeeld in situaties als dit Haha! ) ga dan even naar mijn achterbuurman toe en vertel hem vriendelijk dat hij er voor moet gaan zorgen dat ZIJN kat niet meer in MIJN tuin moet komen, want ik vind dat erg vervelend........... en ik vind het nog vervelender als ik mijn luchtbuks moet gaan zoeken van zolder. want ik ben liever lui dan moe, en ik heb helemaal geen zin om mijn zolder uit te moeten spitten naar mijn luchtbuks om ZIJN kat uit MIJN tuin te skieten Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:21

gelijke rechten, gelijke plichten toch? Gelijke ellende dan ook. Gewoon je katten binnenhouden dan worden ze ook niet doodgereden.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:34

ZIJN kat aan een lijntje in de tuin..
Moet erg lachen om KiWiKo

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 22:52

Kiwiko, ik heb al 3 keer uitgelegd wat het probleem is, en gevraagd of ze eens mee willen denken over een oplossing.
Ik heb voorgesteld om tijden af te spreken dat mijn katten een uurtje buiten mogen en dat zij die van hun dan binnen houden.
Ik heb hun verteld wat ik heb moeten betalen bij de dierenarts, wat voor een rotzooi ik heb als hij in mijn bijkeuken is geweest, hoe Luka er nu bij loopt.
Ze zeggen dat ze het begrijpen, dat ze het vervelend vinden, en dat ze hun kat niet onder bevel hebben en ik hem maar weg moet jagen met een emmer water.
Ik heb in mijn gedachten al 100 keer flink kwaad voor hen gestaan en geroepen dat ik mijn buks dan misschien ook een keer niet binnen kan houden.
Maar in het echt ben ik echt een schijterd en vraag ik alles netjes en leg 100 keer het zelfde verhaal uit, om vervolgens 100 keer het zelfde antwoord te krijgen.
Bovendien heb ik geen buks liggen, en ik wil de kat niet pakken (oké, als hij een kat van mij vast heeft dan zie ik hem liever dood als levend), ik wil dat de eigenaren hun verantwoording nemen.

Rosita, mijn katten komen mijn tuin niet uit, en komen alleen buiten als ik erbij ben.
De straat is 25 meter verderop, dus daar ben ik niet bang voor.
Mijn schutting moet rechtgezet worden (heg heeft hem scheef geduwd, was al toen ik hier kwam wonen), daarna wil ik er iets bovenop doen om mijn katten binnen, en andere katten buiten de tuin te houden.
Ik ben dus alleen nog op zoek naar wat ik er op ga doen; schrikdraad, gaas, prikka, of iets anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:50

ik zou zowizo met de dierenarts rekening naar ze toe gaan en ze zeker aansprakelijk stellen Lachen

tja ik ben misschien wat lastig Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:06

Kun je niet zorgen dat je een mega-waterpistool (super-sooker) kant en klaar hebt liggen? Zodra hij zijn neus om de hoek steekt, spuit jij hem nat. Met zo'n supersooker kun je vrij ver komen en daar komt een plens water uit. en iets diervriendelijker dan een buks. Knipoog Het blijft een lastig probleem, zo'n kater die alles en iedereen grijpt. Je kan je tuin bijv. afzetten met hoog gaas (spijlen) zodat die kat er niet in kan klimmen en bovenlangs schrikdraad bijv. Maar wat dat geintje gaat kosten.....

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:45

Vanochtend de DAP gebeld om een afspraak te maken voor de foto's.
Vrijdagochtend om 10.10 is Luka aan de beurt.
Hij krijgt dan een roesje zodat hij stil ligt op de foto.
En omdat hij dat roesje krijgt mag hij 's morgens niks meer eten.
Ik denk dat Lana dan ook maar even niks te eten krijgt 's morgens, ik weet niet hoe ik Luka anders kan laten "uithongeren"(zonder dat ze de buurt bij elkaar miauwen).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:49

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:54

Stap 1: achterbuurman laatste waarschuwing geven.
Stap 2: kat vangen en bij het asiel afgeven.

Supersoaker gebruikte ik binnen om de katten te trainen (handig, lui vanaf de bank de kat van t aanrecht schieten Haha! ) maar om nou de hele dag als waakhond bij de deur te gaan zitten omdat die achterbuur zijn kat niet bij zich houdt gaat toch ook te ver. Misschien leren ze hun kat bij zich te houden nadat ze hem bij het asiel kunnen ophalen Knipoog . Wie niet horen wil moet maar voelen en de kat houdt er op deze manier geen schade aan over.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 18:15

*zucht*
Had ik net een hele lap tekst getypt, loopt Lana over mijn laptop heen en gaat precies op het powerknopje staan.
Laptop ging dus acuut uit en ik was mijn tekst kwijt.

Sheela, supersoaker zou ik nog kunnen proberen.
Ik denk niet dat ik snel genoeg ben, maar niet geschoten is altijd mis (letterlijk in dit geval).

Om mijn tuin heen staat een schutting, er moet alleen iets bovenop om te voorkomen dat mijn katten (in de toekomst) de tuin uit gaan, en die van de buren de tuin in komt.
Ik ben alleen nog op zoek naar het meest ideale materiaal, dus ik zoek ervaringen (positief & negatief) van andere katteneigenaren.

Kiwiko, de rekeningen krijgen ze ook zeker gepresenteerd.
Ik vraag me alleen af hoe dat wettelijk zit.
Sta ik in mijn recht als ik hun aansprakelijk stel?
Hoe zit het met bewijsmateriaal?
Ik heb het wel gezien toen die kat Luka pakte, maar ik heb geen foto's oid.
Ik vrees daarom dat ik geen poot heb om op te staan.
Ik vind je niet lastig, ik heb nl dezelfde mening als jij.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:13

Gewoon een hele grote hond aanschaffen... Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:18

ik heb hier op bokt ook iets gelezen over draaiende pvc-buizen bovenop de schutting.. is dat niks?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:19

In ieder geval de buurman aansprakelijk stellen vaak gaan mensen ook beter zoeken naar een oplossing als ze bang zijn dat het ze geld gaat kosten.
Mijn ervaring is dat schrikdraad wel aardig werkt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:03

Ik ben geen voorstander, maar misschien kun je je buurman erop attent maken dat als de kat nog een keer jouw katten terroriseert, je de kat weldegelijk naar het asiel zal brengen, op zijn kosten. Het staat een beetje los van in het algemeen loslopende katten, er is iets met deze kat en het is niet goed. Ik zou het ook verschrikkelijk vinden als het met mijn 6,5 en 7 maanden oude kittens zou gebeuren. Gelukkig zijn mijn ouwgies wel tolerante en sociale katers. (Kittens zijn zonder meer geaccepteerd door de grote katers en ze liggen lekker tegen elkaar aan te slapen)
Sterkte ermee hoor!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:54

*zucht*
Wanneer houdt het hier nu eens op?
Nu loopt Lana, mijn andere katje, met een ontstoken oog.
Morgen maar meteen oogzalf meenemen bij de dierenarts.
De moed zakt me even in de schoenen. Huilen

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:02

Ik ben vandaag met Luka voor foto's geweest.
Hij heeft een botinfectie in zijn elleboog.
Hij krijgt nu 2 weken lang 1x daags antibiotica (tablet), en over 2 weken moet hij terug bij de dierenarts komen.
Iemand nog tips om die tabletjes in zijn mik te krijgen?
Ik heb vorige keer met tabletjes Drontal (ontwormen) een behoorlijk gevecht gehad en uiteindelijk verloren.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:15

Precies over de rand van de schutting een stroomdraadje leggen(en hier ook flink stroom op zetten). De kat moet zich vast houden aan de rand om over de schutting te klimmen, dus hij krijgt hoe dan ook een flik.

Vraag je buren om alles aan de andere kant te verwijderen zodat hij op geen manier ergens op kan klimmen en zo alsnog zonder de rand te raken over de schutting kan springen.

Dit heeft heel goed geholpen toen ik last had van een dikke terrorist. Alleen hebben we het niet bij mijn tuin gedaan, maar bij de tuin van de eigenaren zodat de kat de tuin niet meer uit zou gaan.

Ik weet niet hoe groot hun liefde voor de kat is?? Anders zou je hem zo nu en dan eens kunnen vangen en dumpen bij het asiel. Je kat weer ophalen kost namelijk geld. Misschien dat het hun na een paar keer teveel geld kost en ze de kat laten zitten Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:18

Inge_83 schreef:
Ik ben vandaag met Luka voor foto's geweest.
Hij heeft een botinfectie in zijn elleboog.
Hij krijgt nu 2 weken lang 1x daags antibiotica (tablet), en over 2 weken moet hij terug bij de dierenarts komen.
Iemand nog tips om die tabletjes in zijn mik te krijgen?
Ik heb vorige keer met tabletjes Drontal (ontwormen) een behoorlijk gevecht gehad en uiteindelijk verloren.

Op de grond gaan zitten. Kat tussen de knieen(vastklemmen), met 1 hand het koppie achterover trekken, dan gaat het bekkie automatisch open. Pil erin(ver achterin, desnoods met pillenschieter), en met andere hand de bek dicht doen. Met 1 hand de bek dicht houden en met de andere hand de keel strijken tot hij slikt. werkt altijd perfect!!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:32

Dank je wel smokey!
Ik ga straks proberen.

Edit: gelukt!
Ik heb hem alleen op het aanrecht onder mijn arm geklemd omdat ik niet op mijn knieën kan zitten.
Zijn bek ging niet automatisch open (of ik deed het verkeerd), dus die heb ik met de hand open gedaan.
Pil in zijn bek, bek dicht, wrijven, en hij slikte hem door.
Was even bang dat als ik hem los zou laten die pil er uit kwam omdat het zo makkelijk ging, maar hij kwam er niet uit.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:52

Inge_83 schreef:
Dank je wel smokey!
Ik ga straks proberen.

Edit: gelukt!
Ik heb hem alleen op het aanrecht onder mijn arm geklemd omdat ik niet op mijn knieën kan zitten.
Zijn bek ging niet automatisch open (of ik deed het verkeerd), dus die heb ik met de hand open gedaan.
Pil in zijn bek, bek dicht, wrijven, en hij slikte hem door.
Was even bang dat als ik hem los zou laten die pil er uit kwam omdat het zo makkelijk ging, maar hij kwam er niet uit.

Oke mooi dat het gelukt is! Maar dit keer heb je hem overdondert, en waarschijnlijk stinkt hij er morgen niet weer zo makkelijk in.....

Wat je dan zou kunnen doen is, op de bank blijven zitten de kat op zijn achterpootjes laten staan en hem alleen met zijn voorpoten tussen je knieen klemmen(bij de schouders) en dan zijn koppie zo ver naar achteren trekken tot zijn bekkie open gaat, en anders even met de hand doen. Pil achter in zijn bek en weer wrijven.

Ik ben echt expert als het op pillen geven gaat hihi. Ik moest het altijd al doen toen ik nog thuis woonde omdat mijn moeder nooit snel genoeg is. En op dit moment heb ik 2 katten permanent aan de pillen. Waarvan in oudje van 17, dat gaat heel makkelijk en 1 jongere van 3, en dat gaat prima met die knieklemmethode Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:39

Onze oude poes is een drama als ze tabletjes moet hebben. De methode van Smokey helpt echt niet. als je het zo doet heeft ze je al open gekrabt, voor jij haar bek al open hebt. wat ik deed wat het tabletje fijnmaken en dan oplossen in een beetje water en dan met een spuitje in haar bekkie. Is ook lastig, maar goed. De andere manier was fijnmaken en dan in een beetje margarine (boter) doen en dat op haar pootje smeren. Dan likt ze het er wel af. Ook niet ideaal, maar vooruit. Wat ik ook wel deed,was haar in een grote handdoek wikkelen, zodat ze haar pootjes niet kon gebruiken tegen mij. En ik moest zorgen dat ik hulp in de buurt had, want alleen kan ik het niet. Het nadeel van al dit geprut is, is dat onze poes zo ontzettend achterdochtig wordt. Zodra ik haar kant op loop, is ze weg. Echt zielig. Na een half jaar lang met poes lopen dokteren, is ze nu eindelijk van de klachten af en zijn we hopelijk ook van alle pilletjes en troep af. Nu vertrouwd ze mij wel weer.
Jij sterkte met de ziekenboeg!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:30

Dan doe je toch iets niet goed sheela. Ik doe de kat zo tussen mijn knieen dat zijn/haar schouders precies tussen mijn knieen zitten. En dan flink aanknijpen en dan kunnen ze de pootjes amper nog bewegen. En anders druk je hem eerst op de grond en dan knie erop en dan de volgende stappen Lachen
Nog nooit krabbels gehad tijdens deze methodes. Niet te praten over het eerst vangen natuurlijk, ik heb aardig wat wormtabletadresjes waar ik eens in de zoveeltijd de katten tableten geef en die katten zijn meestal aardig achterdochtig als ik er ben en zijn wat lastig te vangen, en willen nog wel eens krabben. Maar eenmaal in de houding, no problemo.

Mijn vader/moeder/zus en ik hebben bij elkaar 20 katten die ik allemaal tabletten geef.. en dan doe ik ook veel katten van vrienden Lachen

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:28

Smokey: he waar woon jij? Kan je bij mij ook niet eens langs komen als de poes weer tabletjes moet hebben? Dan kan je mij de truc laten zien en misschien kan ik het daarna wel zelf. ik moet er wel bij zeggen dat poes erg vervelend is met dat soort dingen en zeer lenig Knipoog