sorry als het verkeerd staat, moest het even van me afschrijven.
het begon gister ochtend ik de konijnen voeren, zie ik het ene konijn(roxy) heel stilletjes zitten, ik heb er verder een aandacht aan besteed dacht dat hij nog half sliep ik was namelijk een uur vroeger dan normaal. gister avond haalde ik hem uit het hok, had hij 1 pootje omhoog en heel dik. was al laat, dus heb ik vanochtend pas de dierenarts gebelt, we konden om kwart voor 5 terecht. ik half in tranen toen ik dus hoorde wat ie had. hij heeft dus op 2 plaatsen zijn poot gebroken en kon niet meer gespalkt worden. ik dus overstuur omdat ik dacht dat mijn konijntje waar ik helemaal gek mee ben (heb hem nog maar 4 weken hij is pas 14 weekjes oud) ingeslapen moest worden. Mijn moeder mij gezegt van ja ga maar even naar de wachtkamer kunnen wij even rustig praten. nou heb ik mijn konijn daar gelaten, zodat zijn pootje morgen geamputeerd word. ik gok dus dat ik vanavond helemaal niet kan slapen enzo. maja hopelijk komt mijn konijn er weer boven op. Maar mijn vraag:hebben jullie ooit een konijn op drie poten gezien en zouden ze er zich goed op kunnen redden?
maar de narcose dan enzo? De dierenarts zei dat ik kranten in het hok moest doen i.v.m. de wond, klopt dat? moet ik de konijnen ook ng apart zetten(ze zit bij een vlaam in het hok kunnen het goed met elkaar vinden maar zou die niet de wond openmaken ofzo?)
Ik heb ook een konijn gehad wat 1 pootje niet kon gebruiken door een breuk in de schouder. Was geen probleem leerde ze gewoon mee omgaan. Volgens mijn moet je een konijn wat net geopereerd is even apart zetten en binnenhouden ivm de narcose. Als de wond open is zou ik dat ook even zo laten. Konijnen poetsen elkaar toch enzo maar wellicht kan je da je beter adviseren. Veel sterkte is balen zo.
Nou als de DA zegt dat het kan, zal dat wel kloppen neem ik aan. En als ik kijk hoe handig mijn konijnen met van alles en nog wat zijn, zullen ze zich vast ook wel snel aanpassen aan 1 pootje minder. succes
dankje, roxy heeft dus op 2 plaatsen zijn pootje gebroken(net onder de schouder en jaa wat bij tussen je elleboog en je pols zit.) De dierenarts zij wel dat ze zich en snel mee aanpasten(nu huppelde ze met 3 pootjes...) dus, hoop dat als ik hem morgen( 6 uur) ophaal ze al een beetje kan huppelen enzo. ze zeiden nog dat dat niet verbonden zou worden maar met een spray werd "verbonden" zal morgenavond ofzo nog wel even proberen foto's te plaatsen
Denk dat het best goed gaat komen, maar hij zal wel apart moeten op kranten omdat stro en zaagsel natuurlijk erg stoffig is en het prikt, dat kan de wond irriteren en je wil er natuurlijk geen fikse infectie bovenop.
@ rockwitch, natuurlijk wil ik dat niet, hoelang zal die ongeveer apart moeten zitten(we hebben al een hok van vrienden erbij geleend) en waar zou ik het hok moeten zetten, normaal staan ze buiten moet ie nu naar binnen dan?? (sorry dat ik zoveel vraag maar wil graag dat ik niks verkeerd doe en dat ie zo snel mogelijk weerbeter is)
dat kan je beter aan je DA vragen en het licht aan je konijntje hoe snel de wond geneest zoalng het nog niet dicht is kan hij nog miet in contact komen met andere konijnen ze maken de wond schoon of bijten de korst eraf.
Dat is wel vervelend, ik snap dat je geschrokken bent, maar een konijn kan idd prima met 3 pootjes leven. Ik heb vaak genoeg bijv. honden of katten met 3 poten gezien die nog lekker konden rennen
Ik zou idd gewoon al je vragen aan de DA voorleggen, die legt het je graag allemaal uit! Ik denk dat je het beste de schone kooi (met kranten, elke dag verschonen) binnen kan zetten, na de narcose hebben ze nog eventjes problemen met warm blijven. Binnen kan je het beestje ook wat beter in de gaten houden, vooral of ze wel goed eet en drinkt. Met een ander konijn erbij in kan je dit niet goed zien en het is wel heel belangrijk omdat konijnen nog wel eens moeilijk weer "op gang komen" na een narcose. Veel sterkte met je nijn! Hopelijk komt ie dr weer helemaal bovenop!
hoe heeft ie dan eigenlijk zijn been op twee plaatsen kunnen breken...al zittend in zijn hok? Lijkt mij een onveilige situatie...of lees ik ergens overheen?
wij hadden een kat die altijd van alles uitspookte, kwam op een middag thuis met een flink gebroken voorpoot, dus hebben we die laten amputeren. Hij redde zich er wel aardig mee, maar het meeste gewicht leunt toch op de voorpoten en na een tijdje liep hij toch helemaal niet goed meer, zakte helemaal door z'n voorpoot heen enzo. En op een dag is hij niet meer thuis gekomen. Ik denk dat hij niet meer wou leven.
hoe heeft ie dan eigenlijk zijn been op twee plaatsen kunnen breken...al zittend in zijn hok? Lijkt mij een onveilige situatie...of lees ik ergens overheen?
we hebben een hok van 1.60 lang en 2 verdiepingen dus waarschijnlijk is ze van de trap gevallen.
ik heb al een lijstje gemaakt van wat voor ik nog moet vragen als ik hem zo ophaal(mocht om 6 uur ophalen dus ga over 3 kwartier weg):o
viel gelukkig allemaal wel mee.. ze is hartstikke vrolijk en huppelt al een beetje. Roxy heeft daar pijnstillers gekregen en een lang durige antibiotica(schrijf je dat zo?) Verder hebben ze nog wat dingetjes uitgelegt en hebben ze laten zien hoe je moet dwangvoederen en hoe je dat zakje aanmaakt met water enzo.. ik heb spuitjes voor dat dwangvoeder spul gekregen en van die zakjes dwangvoeder, verder nog een boekje met informatie en pijnstillers(2 x perdag 2 druppels, 3 dagen lang)