Weekendje weg hoe met de knagers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Weekendje weg hoe met de knagers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 13:11

Eind mei gaan mijn vriend en ik met een bedrijfsuitje van zijn werk van vrijdagavond tot zondagavond weg.
Ik heb dus 2 cavia's en 1 konijn bij elkaar zitten en die moeten dus wel gewoon eten en drinken krijgen.
Nu dacht ik dat het waarschijnlijk wel zou gaan om er 2 grote drinkflessen neer te hangen, het bakje met voer goed te vullen en veel hooi neer te leggen. Maar vinden jullie dat dit ook zou kunnen voor die dagen? We vertrekken tenslotte vrijdags pas om 18.00 uur en zijn 's zondags rond 19.00 uur weer thuis.
Mijn ouders wonen best wel een eindje rijden van ons vandaan dus die wil ik eigenlijk niet vragen omdat ik dat dan te veel voor ze vind (met vakantie gaan ze daar altijd naar toe, maar voor die paar dagen wil ik die rompslomp om ze in de auto mee nemen niet doen) en mijn schoonouders zijn dat weekend varen en nemen ons kat al mee aan boord. Dan hebben we nog wel een overbuuf die het wel zou doen als we het vragen, maar die is al in de 80 en eigenlijk wil ik haar niet mee belasten. De andere buren zullen het ook wel doen als we het vragen, maar die hebben nog nooit knaagdieren gehad en ik denk dat ik daar dus ook niet zo op vertrouw wegens het ontsnappen.
Wat is jullie advies?

Caresse07

Re: Weekendje weg hoe met de knagers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:17

Inderdaad, gewoon 2 drinkflessen ophangen of 1 hele grote en 2 bakjes voer en een
flinke berg hooi, dan redden ze zich prima voor een weekend hoor. Zo hebben wij het
ook wel eens gedaan met onze konijnen Lachen
Ik merk bij onze konijnen dat ze het zelfs met 1 grote drinkfles echt wel langer redden dan
een weekend en als je genoeg voer en hooi geeft en desnoods wat oud brood, dan komt het
helemaal goed.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:00

Toevallig ga ik volgend weekend ook het hele weekend weg.
Ik zorg dat de hokken schoon zijn, er genoeg drinkwater is en natuurlijk genoeg eten.
Dan moet het allemaal wel goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:05

Dat moet kunnen. Ik laat soms mijn ratjes 1 of 2 nachtjes alleen. Doe het liever niet omdat ze er eigenlijk ook een paar uur per dag uit moeten, maar soms is het niet anders. Dan geef ik gewoon voldoende voer, hang nog zo'n knaagstok op en een extra drinkflesje. Dan gaat het prima Ja

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:39

moet wel kunnen hoor, idd zoals je zelf al zegt, en de mensen voor mij ook, gewoon flink voer en hooi, en lekker genoeg water, komt best in orde.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:56

Ik zou dat niet doen eigenlijk, dan heb ik nog liever dat mensen langs komen die niet al te veel verstand ervan hebben. Konijnen kunnen non-stop eten, dus lijkt me niet verstandig om een hele volle voerbak neer te zetten, aangezien ik ook aanneem dat je caviavoer voert voor de vitamine C. Konijnen kunnen door een teveel aan vitamine C aan de diaree gaan ...
Maar ik zou dat risico niet nemen, er kan te veel gebeuren in die tijd dat je weg bent ...
Gr.
Naatje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:05

Ik ben toen ik nog cavia's had ook vaak zat weekenden weg geweest, en heb dat idd ook opgelost door 2 volle drinkflessen op te hangen en en te zorgen voor voldoende hooi en eten. Cavia's kunnen ook flink dooreten maar ze hadden altijd nog voer en drinken over als ik weer thuis kwam. Met konijnen heb ik geen ervaring, maar mijn katten laat ik ook gerust zo een weekendje alleen thuis. Dat komt ongeveer 2 keer per jaar voor en gaat altijd prima.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:06

Heb je niet een lieve buurvrouw die op zaterdag een keertje wil komen kijken?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:08

ik zou gewoon een van de buren vragen om op zaterdag het bakje eten te verwisselen, zet je gewoon een bak eten bij de kooi, en je legt een bak eten in de kooi. Dan hoeft ze die alleen even om te ruilen, en te kijken of ze nog genoeg water hebben. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Tong uitsteken

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:09

Mijn 2 cavia's (en vroeger mijn konijn) zijn veel vaker zo'n weekendje alleen. Ik geef ze heel veel hooi, en met 1 grote drinkfles en een flinke bak voer redden ze zich makkelijk. Vaak geef ik vrijdag voordat ik wegga nog wat groen, en zondag als ik thuis kom krijgen ze weer groen. Effectief zijn ze maar 1 dag echt alleen en dat gaat prima.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:37

als wij vrijdag middag tot zondag avond weg gaan hangen we ook extra grote drinkflessen in het hok.. het bak vol eten en goed hooi (als dat op is dan hebben ze pech) ze zitten er niet lang zonder Haha!

en als ik dan thuis kom is het eerste wat ik doe schoon water nieuwe hooi en schoon bakje voer Haha! Haha! dat gaat altijd goed Haha!

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:43

als ik een weekend weg ga laat ik mijn konijn ook achter met lekker veel hooi, wc-rolletje om zich te vermaken want hij kan niet loslopen dan, en zijn bakje vol doen met voer zoals je hem normaal geeft (ik geef handje per dag dus handje voor zaterdag en handje voor zondag, meestal nog wel iets erbij omdat ik bang ben dat ze tekort komt Tong uitsteken ) Dan kom ik thuis zondag en dan heeft ze gewoon nog voer in haar bakje zitten dus konijnen eten niet tot ze erbij neervallen hoor! Wel uiteraard eerst de lekkere dingen eruit vissen Knipoog
Dus ik zou gewoon het voer voor het weekend vrijdag allemaal geven dan komt het helemaal goed!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:45

Kan prima! Mijn 2 nijntjes en mn kat zijn regelmatig een weekend van vrijdagavond tot zondag alleen. Gooi gewoon de kooi vol met hooi (echt bergen... zodat ze zeker genoeg hebben) en 2 flessen water.
Iedereen heeft het over volle bakken voer... ik vraag me wel af hoeveel de beestjes van die mensen normaal krijgen? In principe hebben konijnen (en cavia's) nauwelijks voer nodig, zo'n 20 gr/kg lichaamsgewicht per dag... Verder gewoon continue vers hooi en regelmatig groenvoer. Die van mij krijgen voordat ik wegga dus een handje en als ik terugkom ook (en groenvoer) en verder niet. Denk dat de meeste beestjes die bak namelijk vrij snel leeg eten en alsnog het weekend zelf geen brokjes hebben maar wel een overdosis op vrijdag...(zoals Riemke zei doen sommige dat niet... maar in mijn ervaring de meesten wel!)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:14

niet doen, kan goed gaan maar kan ook erg fout gaan, darmen van een konijn zijn heel gevoelig, het kan dat hij de voerbak in 1 keer leeg eet en vervolgens een tijd niks meer, darmen komen stil te liggen en konijn kan eraan dood gaan.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:48

Nu is ook nooit al het voer 's ochtends op, dus ik denk dat het wel mee zal vallen met het helemaal leeg eten.
Ik denk dat ik het maar gewoon zo doe zoals sommige het ook zoals hier boven doen.