Duivenkenners gezocht, vraag over kuiken...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Duivenkenners gezocht, vraag over kuiken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 23:37

Elk jaar komt er een duivin een nest maken op mijn balkonnetje maar nooit kwamen de eieren uit. Dit jaar voor het eerst zijn de twee eieren uitgekomen. Eén jong is al doodgegaan, maar de ander leeft nog en is aardig aan het groeien en heeft al een aardig verendek. Moeder zorgt goed voor het jong en zit er bovenop om het warm te houden, af en toe vliegt ze weg om eten te halen. Vandaag is moeder alleen al bijna een hele dag weg en het jong zit alleen. Ik ben geen duivenhouder en het nest is ook open en bloot op mijn balkon (kunnen geen katten ofzo bij). Ik ben wel met het diertje begaan en zou het jammer vinden als het beestje doodgaat van de kou. Ik vrees dat als de moeder vanavond niet terugkomt dat het beestje dood zal gaan. Wat vinden jullie? Moet ik iets met dit beestje of moet ik de natuur zijn beloop laten en hopen dat moeders weer terugkomt? Misschien zijn er mensen die zoiets ook meegemaakt hebben.

loez

Re: Duivenkenners gezocht, vraag over kuiken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:52

Heb je niemand in de buurt die duiven houd? Volgens mij woon je niet in een kleiner 'boeren' dorp aangezien je zelf een balkon hebt. Maar misschien kun je iemand in de buurt vinden die duiven houd? Hopelijk komt zijn mama snel terug. Wel sneu anders idd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:50

is ze al terug??

anders kun je het jong zelf gaan voeren.
eivoer halen bij de dierenwinkel,dit aanlengen met wat water zodat het een beetje een papje word en in de bek van het jong geven.

maar hopelijk is het niet nodig en is ze al terug

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:19

LZP -> BB

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:02

Ben ook wel benieuwd hoe het vandaag met het duifje is...
Hopelijk is de moeder gewoon terug gekomen?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:10

Voer voor de duivin op je balkon strooien en een schaal water erbij,
dan hoeft ze niet lang van het nest af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:19

wat slim!
Haha!
ja dat is wel een heel goed idee,scheelt mama weer wat zoeken

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 01:23

Goed nieuws. Ben de volgende dag bij de kinderboerderij langsgeweest bij mij om de hoek. Daar vertelden ze me dat het normaal is dat als het jong wat ouder is, dat de moeder wel langer weg gaat blijven en dat ook duivenjongen taaie beestjes zijn die wel tegen een stootje kunnen. Als de moeder na twee dagen nog niet terug was kon ik het diertje bij de boerderij brengen dan zouden zij hem met de hand grootbrengen. Toen ik thuiskwam zat moeders er ineens weer. Het jong is al lekker groot gegroeid en begint al echt het verendek van een volwassen duif te krijgen. Verder is het ook al zijn vleugeltjes aan het testen, dus ik vermoed dat het niet al te lang meer zal duren voordat het voor het eerst gaat vliegen. Ik hoop dat ik daar toevallig getuige van mag zijn. Ik kijk elke dag een paar keer bij het duifje en het is ook helemaal niet bang van me. Ik houd jullie op de hoogte en zal laten weten wanneer het diertje voor het eerst zijn vleugeltjes heeft uitgeslagen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:52

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:19

zie dit topic een beetje laat Bloos maar het is idd normaal dat de duivin steeds langer bij haar jong weg gaat .
wat niet normaal is is dat de doffer er niet meer bij is ...(of is hij er nog wel bij ? kan dat niet echt opmaken uit jou verhaal )
met zo 3 weken gaat het duifje zelfstandig eten maar word ze nog steeds gevoerd , met een week of 4 a 5 is hij volwassen Lachen
wat voor duif is het eigenlijk ? of weet je dat niet .
als je nog vragen hebt hoor ik het wel Knipoog zelf kweek ik met sierduiven , dus weet er wel veel van .

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 23:03

xxSultanxx, de doffer is er niet meer bij. Die heb ik nog nooit gezien. Ook voorgaande jaren niet, de duivin is altijd alleen, ik vraag me dus eigenlijk ook af hoe en waar ze bevrucht is. Het gaat nog steeds goed met het duifje... het begint wel wat groot te worden voor het nest. Ik vermoed dat het gewoon een stadsduif is, maar ik moet zeggen dat ik de duivin wel erg mooi vind voor een stadsduif en ze ziet er ook erg gezond uit (toch vaak niet het geval in Amsterdam). Er zit geen ring aan haar poot, dus ze hoort nergens thuis.
Hoe gaat het in zijn werk als het duifje voor het eerst gaat vliegen? Het nest bevindt zich op mijn voorbalkonnetje (zo'n Frans balkon) op twee hoog. Ik ben toch wel bang dat het duifje te pletter valt als het het nest verlaat. Ik heb de plantenbak waar het nest inzit al helemaal tegen de gevel verplaatst zodat het niet zo dicht bij de rand is.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:14

als hij straks wat ouder is zal hij wat over jou balkon gaan lopen .
daar gaat hij ook wat fladeren ( komt een klein stukje van de grond maar blijft op 1 plek zeg maar Tong uitsteken )
je hoeft niet bang te zijn dat hij te pletter valt . want zodra hij het balkkon af gaat kan hij al redelijk vliegen . en zal zo wat naar beneden vliegen .
ik denk alleen niet dat hij je balkkon weer op kan als je er hoog woont Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:15

en dan maar hopen dat de plaatselijke kattenbende niet al te veel honger heeft Knipoog

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:01

Waar bokt al niet goed voor is.
Weken hebben een prachtige duivin onder de veranda zitten, aangezien ik ze zo min mogelijk stoor kwam ik er vandaag pas achter dat er een jong in zat <3 Joep onze nieuwe tuinduif haha!

Iemand enig idee hoe oud hij zal zijn?
Afbeelding