kosten enten myx en vhs konijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

kosten enten myx en vhs konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:22

wat betalen jullie voor het enten van jullie konijnen? ik kreeg vandaag een oproep van de vaste kliniek waar ik altijd naar toe ga, hier kost het per konijn 19.50.
heb even gebeld naar de kliniek waar ik ook met mijn paard kom en daar betaal ik voor 3 konijnen 35 euro, een heel verschil dus!

het lijkt mij dat ik inenten niet door een konijnkundige hoef te laten doen...

pubelia

Re: kosten enten myx en vhs konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:07

Hier waar ik woon hebben ze speciale konijnen spreek uren. Dan betaal je geloof ik 6 euro per enting. ik weet alleen neit of dat voor beide ziektes is of voor 1

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:10

Ik betaal er 13.50 per konijn voor tijdens een special ent uur.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:23

die 20 euro p.k. is ook tijdens de speciale enturen!
las op het konijnenforum ook de meest uiteenlopende bedragen; van 5 euro p.k. tot 26 p.k.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:34

Wij hebben ook een oproep gekregen idd,
voor VHS en Myxomatose is het geloof ik 15 euro - 17,50 per konijn.
Ook tijdens de speciale entingsuren... Duur, tja misschien wel,
maar ik betaal liever 50 euro voor een enting dan 50 voor een spuitje
om een myx-konijn in te laten slapen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:35

ik betaal per enting betaal je bij onze kliniek
myxomatose 11.76
VHD 3.58
Ik heb 3 konijnen dus in totaal 46.02

mijn vriendin werkt bij een dierenarts en heeft 16 konijnen thuis. ze neemt dan entstof van de dierenarts mee en ent ze zelf. ik ga met mijn konijnen daar heen. scheelt een hoop kosten
Laatst bijgewerkt door miekelover op 07-04-08 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:36

Ik heb geen oproep gehad oid. Vorig jaar is wel een van mijn konijnen overleden aan myx. Dus misschien laat ik mijn 3 konijnen wel inenten!

Zal eens informeren wat het hier kost!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:47

heb idd ook de oproep gehad, ik betaal 18 euro per konijn en heb er 4, dus totaal 72 euro...nou ik jouw berichtje zo lees, zal ik idd ook eens rond gaan bellen voor de kosten, misschien dat er hier ook wel verschil zit

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:49

rondbellen loont de moeite blijkt. ik vind het ook niet zo interessant dat de enting gezet word door een niet-konijnkundige.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:55

nee, inderdaad, gaat om de enting, nietwaar. Echt klote dat het zo veel geld kost elke keer, maar beter voorkomen dan genezen (en gezenzen gaat vaak nog niet ens op in het geval van myx)
Wanneer gaan jullie enten? hier was de laatste mogelijkheid voor het speciale spreekuur 22 mei, ik denk dat ik dan ook pas ga, als de temperatuur zo laag blijft heeft het weinig zin om nu al te gaan, beter dan gaan wanneer het wat warmer wordt lijkt me? Ik hoorde van een dierenartsassistente trouwens dat entingen maar 1 maand geldig zijn, en dat je eigenlijk in juli moet enten, dus waarom die spreekuren zo vroeg in het jaar vallen? als je dan in april gaat, is het in mei alweer uitgewerkt als ik haar moet geloven, maar ik neem maar geen risico

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:56

2x per jaar enten raden ze aan. 1x in het voorjaar (maart/april) en 1x in de zomer (juni/juli). de entingen zijn ongeveer 8 tot 10 weken werkzaam.
ik zou wel nu al enten. de temperatuur stijgt wel snel als het zonnetje doorkomt. ik heb hier de eerste muggen al gesignaleerd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:58

over 1 weekje zijn de ent-uren bij ons, dus dan gaan we met
ons konijn Lachen Ik dacht trouwens dat de entingen veel langer
geldig waren Scheve mond Valt tegen zeg...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:02

Myxomatose
Myxomatose steekt ieder jaar weer de kop op en roeit dan veel wilde konijnen uit.
Omdat de ziekte vooral wordt overgebracht door stekende insecten en dan met name muggen, kunnen tamme (huis)konijnen hem ook makkelijk krijgen. Ook een konijn op een flat, tien hoog, midden in de stad is niet per definitie veilig.
De grootste risicogebieden zijn dichtbij bossen en in de buurt van de duinen, omdat daar veel wilde konijnen wonen. De eerste meldingen van de ziekte komen dan ook meestal daar vandaan.

Myxomatose is een afschuwelijke ziekte:
Na besmetting ontwikkelen zich zogenaamde myxomen, een soort bulten. Die zie je verschijnen rond de ogen, de snuit, de oren en de anaalstreek.
Het konijn gaat niet meteen dood, dit kan wel een week duren.
De incubatietijd (de tijd tussen besmetting en zien /hebben van de ziekte) is tussen de 1 à 2 dagen en 1 week.

Er zijn theorieën dat je konijnen tegen de overdracht van dit virus zou kunnen beschermen in plaats van ze in te enten. Je zou met gaas ervoor kunnen zorgen dat er geen stekende insecten bij je konijn kunnen komen. Het lijkt mij geen risico wat je wilt lopen. Als tijdelijke noodmaatregel als je konijn bijvoorbeeld door ziekte nog niet geënt mag worden, is het wel goed, maar je moet dan heel zorgvuldig zijn.

Het beste is om de eerste inenting in het voorjaar te doen, rond april, mei.
Eventueel herhaal je dat nog een keer in juli, augustus. Zeker als je nog een jong konijn hebt of in een gebied woont waar de risico's op besmetting heel groot zijn.
De enting werkt al na 7 dagen.

Een uitzondering betreft dwergkonijnen:
Er wordt geadviseerd deze pas te enten als ze ouder zijn dan drie maanden.

De entstof heet Lyomyxovax en wordt gemaakt door Merial. Veel dierenartsen hebben verpakking met entstof voor 10 konijnen tegelijk en zullen dan vaak proberen een stel konijnen tegelijk te enten. Dit kan in prijs schelen.
Je kunt het altijd vantevoren navragen.

VHS
Viraal Haemorrhagisch Syndroom. Er zijn meer namen bekend zoals: VHD (Viral Haemorrhagic Disease) en Calicivirus, maar VHS is hier de meest gangbare.
De ziekte is in 1984 voor het eerst gezien in China en heeft zich naar Europa verspreid. Het is ook een virusziekte en vreselijk besmettelijk. De verspreiding gaat door mest, insecten en materiaal dat besmet is door zieke dieren, zoals gras.
Meestal worden konijnen pas vanaf 10 weken besmet.
De incubatietijd is 1-3 dagen.

Er zijn 3 vormen:

De zeer snel verlopende vorm : het konijn is meteen dood.

De snel verlopende vorm : depressie, stoppen met eten, benauwdheid, koorts (40,5-41,5), gebrek aan coördinatie, soms schreeuwen en tandenknarsen. Vaak zie je in het laatste stadium schuimig, bloederig snot en volgt de dood.

De milde vorm (heel zeldzaam) : het konijn herstelt en is levenslang immuun.

Het beste is om ook tegen VHS in het voorjaar te enten. Dit mag bij alle konijnen vanaf 8 weken. Deze enting werkt na 7 dagen en blijft 1 jaar geldig.

De entstof die over het algemeen in Nederland wordt gebruikt, heet Cunical en wordt ook door Merial gemaakt. Deze entstof is wel in 1 konijns-doseringen verpakt.

Het is natuurlijk het makkelijkste om de twee entingen in het voorjaar te combineren. Het is wel slim als de dierenarts iedere enting op een andere plaats zet. Mijn dierenarts zet de ene links en de andere rechts. Beide entingen kunnen namelijk een ent-reactie geven in de vorm van een bult. Die van VHS kan een ander verloop hebben dan die van Myx, dus daarom is het goed te weten welke enting reageert.
Meestal verdwijnt deze reactie weer vanzelf, hoewel dat wel even kan duren.

Dus:

Myxomatose enting:

In het voorjaar, vanaf 1 maand oud, dwergjes pas na 3 maanden oud. Herhalen na 2-4 maanden (afhankelijk van het besmettingsgevaar), zeker bij jonge dieren.

VHS enting:

In het voorjaar, vanaf 8 weken oud. Ieder jaar herhalen.

Beide kunnen een ent-reactie geven.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:11

1tje hier in nijverdal betaal ik 10 euro voor en de ander 12.50

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:18

En weet iemand dan ook waar je de risicogebieden kunt vinden? Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:27

als het net zo'n uitbraak is als afgelopen jaar, is heel nederland 1 risicogebied. ik ga het risico niet lopen in ieder geval!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:04

Ik betaal 12,50 per konijn, dat is dan op een zogeheten konijnen spreekuur.

Ik heb geinformeerd wat de kosten waren buiten het konijnen spreekuur om, aangezien hier al weer
aardig wat mugsels en vliegjes rondzweven. De kosten die ik dan zou maken zijn 96,- voor 3 konijnen.

Gelukkig is de entdag al snel, was dat pas over een paar weken geweest dan had ik ze al buiten het konijnen spreekuur laten enten.
Jammer van de kosten dan maar dat risico ga ik niet lopen.

Voorgaande jaren heb ik overigens nooit geent aangezien beide zusjes allergies waren.
Nu heb ik een heel nieuw koppel van 3 dus we wachten het even af krijgen deze ook een
reactie dan ent ik voortaan bij hun ook niet meer.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:20

betaal in spijkenisse 15 euro per konijn (= 2 entingen, dus VHD en Myx), op www.konijnen.nl staat meestal wel als er een gebied zwaar getroffen is door myx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:22

Wij betalen toch wel zo'n 20 euro per konijn voor een enting volgens mij. Ja In het entinguur..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:34

Het is aan te raden om de dierenwinkels eens in de gaten te houden.
Hier hebben we bij de Pet´s Place in samenwerking met de dierenarts een entdag. Dat kost 7,50 per konijn. Let maar eens op de lokale krantjes. Hier geven ze een cocktail voor VHS en Myx. Het is 5 april geweest hier.
Bij de dierenarts kost het 10 euro voor het eerste konijn en 5 voor elke volgende. Wij gaan altijd met rond de 10 konijnen en dat scheelt dus ook weer. Je kunt je dierenarts bellen of hij aan kwantumkorting doet en dan wat meer mensen opscharrelen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:23

Is er al eens onderzoek geweest naar de werkzaamheid van de entingen? Bij honden en katten zijn ze er meer en meer achter aan het komen dat eenmalig enten voldoende is voor heel lang. Het lichaam maakt namelijk afweercellen aan zodra ze met de entstof in contact gekomen zijn. Die afweercellen worden in een soort geheugen opgeslagen en als het dier in aanraking komt met de ziekmaker dan komen ze in actie.

Ook is vaccinosis, wat kan ontstaan door veelvuldig enten, niet echt fijn. Je raakt dan wat van de regen in de drup. Misschien iets om in de overweging mee te nemen?

Mijn konijnen zijn wél geënt maar dat is 3 jaar geleden.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:24

bij ons was het 20 euro voor t konijn, alle entingen en een controle (oren, ogen, hart enz). Was is een spreekuur.
We hebben ook wel eens 8 euro betaald, maar dat was alleen een vaccinatie.