Hoi, lastig probleem, vooral omdat het verschillende oorzaken zou kunnen hebben.
Om even met een simpele vraag te beginnen: hoe groot is de kooi waarin Fleur en Nikki wonen? Van een te kleine ruimte wordt namelijk elke cavia chagerijnig, en als het al een dominante is helemaal. Twee cavia's hebben minimaal een kooi van 1.00 x 0.50 m nodig, en één maatje groter (1.20 x 0.60 m) vinden ze vaak ook wel prettig. Mocht de kooi aan de kleine kant zijn, dan zou een grotere kooi wel eens een makkelijke oplossing van het probleem kunnen zijn.
Over eierstokcystes: het komt vaak voor bij zeugjes en kán voor hormonale- en andere problemen (zoals bijvoorbeeld dominant gedrag) zorgen, maar dat hoeft niet persé (veel zeugjes hebben eierstokcystes zonder dat je er iets van merkt). Laten steriliseren van een cavia met eierstokcystes haalt de cystes (en de daardoor veroorzaakte problemen) definitief weg (immers zowel de baarmoeder als de eierstokken worden weggehaald), maar het is wel een hele zware operatie voor een cavia. Vandaar ook dat de meningen over het wel/niet laten steriliseren van een cavia met eierstokcystes tussen dierenartsen erg verschillen.
Mijn vorige cavia is gesteriliseerd (bleek twee cystes zo groot als golfballen te hebben en had daar ook last van), maar heeft dat uiteindelijk (na veel pijn en moeite) niet overleefd. Op basis van die ervaring zou ik mijn cavia's niet meer laten steriliseren voor eierstokcystes. Uiteraard blijft die keuze persoonlijk, ik kan me ook goed voorstellen dat je met een jonge caaf wel voor sterilisatie kiest.
Vergeet vooral niet dat dominantie ook in de aard van het beestje kan zitten. Als Fleur al dominant was voor ze helemaal volwassen was (dus voor ze eierstokcystes kon hebben), dan is de kans heel groot dat haar gedrag niets met de eierstokcystes te maken heeft. Dan is de enige oplossing een vriendinnetje dat zich naar het dominante gedrag schikt en veel ruimte. (Dat gaat hier met een dominante en drie rustige dames ook uitstekend).
Veel succes met het zoeken naar een oplossing.