Voor de 'vogellogen': een kekster, een eauw of een pintokauw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Voor de 'vogellogen': een kekster, een eauw of een pintokauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:51

Het is weer verhaartijd op het erf, dus komen vanuit alle windstreken de kauwtjes weer langs om hun nesten te verfraaien met paardenhaar. Nu loopt er sinds vorig jaar een exemplaar tussen die wel heel apart is. Ik ben er nog niet uit of het hier nu gaat om een kekster, een eauw of een gemuteerde kauw...(kan dat eigenlijk, een kruising tussen een ekster en een kauwtje?)
Helaas niet de allerbeste fotokwaliteit of totaal artisitiek verantwoord, want de vogel in kwestie heeft wat cameravrees en zo goed doet dat dingegie van mij niet zoomen. Enfin. Kijk en huiver:
Afbeelding

Afbeelding
Er loopt er ook nog eentje rond, die alleen wit aan de staartaanzet heeft.
Is dit nu heel bijzonder of komt het wel vaker voor? Ik heb ze nog niet kunnen ontdekken op een aantal sites, waaronder de Wikipedia...

draaakje

Re: Voor de 'vogellogen': een kekster, een eauw of een pintokauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:52

waarschijnlijk een kouw met weinig pigment zou ik zeggen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:57

Volgens mijn broer geen kruising, maar eerder een vergrijzing of weinig pigment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:18

Een blue merle kauw. Clown Haha!

Grapje. Denk ook een spontane mutatie. Ja Zoals je ook witte merels etc. hebt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:19

Komt wel vaker voor. Lachen
Weinig pigment, vergrijzing, een mutatie - een 'ongelukje' zou je het kunnen noemen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:22

Een bonte kauw Knipoog, zoals al gezegd een gebrek aan pigment. Lekker gevalletje inteelt misschien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:24

Animal_ABC schreef:
Een bonte kauw Knipoog, zoals al gezegd een gebrek aan pigment. Lekker gevalletje inteelt misschien Knipoog

Ik denk eerder een mutatie. Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:43

Ja, pigment verlies als gevolg van mutatie klinkt mij wel het meest logisch in de oren, eigenlijk. Toch een pintokauw dus (maar misschien is paintkauwtje nog beter, hij loopt tenslotte tussen de Quarters rond).

Het is alleen zo dat de kauwtjes vaak samen met een troep eksters over de landjes rondhobbelen, als je dan zo'n zwart-witte ziet, tja, dan is de link snel gelegd... Ik zag het al helemaal voor me, zo'n kauw die door de hoeveelheid paardenhaar in zijn snavel (af en toe lopen ze te sjouwen dat je je afvraagt of ze uberhaupt nog wel kunnen vliegen) niet meer ziet dat ie een ekster pakt, ipv zijn eigen wijffie...(beetje veel fantasie af en toe, I know Knipoog )
Dan zal ie wel familie zijn van die kauw met de witte staartaanzet en loopt er ergens een kauwenpaartje rond met 'zieke' genen...

Wuis schreef:
Een blue merle kauw. Clown Haha!

Noem ik hem voortaan Merle, ipv Kees de Kekster. Haha!
(wist trouwens niet eens dat er witte merels bestonden, weer wat geleerd vandaag!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:57

Er bestaan ook geparelde merels. Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Sommige mensen kweken ermee.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:22

ze komen wel meer voor, dat weet ik wel, er zat er laatst een op de kont van mn paard (gewoon de haren eruit te trekken, brutale beesten, maar wel slim) misschien heeft hij daar ook wel eens wondjes gehad en zijn er daarom witte veren terug gegroeid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:35

Dit is zeker een kauw, waarbij door een mutatie op sommige plaatsen geen of minder pigment wordt aangemaakt.

Hier bestaan ook extremere varianten van, waardoor een (normaal gesproken donkere) vogel bijna helemaal wit kan zijn.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=78813

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:54

@oomens: Bedankt voor de interessante link! Die ga ik na het eten even beter bekijken...

@draaakje: Bij de Friezen was dat standaard, dat plukken, en het ging er soms best heftig aan toe. De Quarters duldden dat niet, dat gepik op hun rug. Voor de beige tinten moesten de kauwtjes dus wachten totdat ik ging poetsen. Slim zijn ze idd; aan het begin van verhaarseizoen kwam er zo af en toe eentje de stand opnemen, toen de eerste plukken vacht loskwamen stonden er binnen no time vier, vijf kauwtjes op een rij te wachten...
Ik vind het ook heel vermakelijk om toe te kijken hoe ze de haren uitzoeken, vooral de donzige vachtplukken schijnen erg geliefd te zijn...

@Wuis: Die zijn ook mooi, die merels! Ja, daar wil je wel mee kweken...

Merle de Mutant dus...en iets minder apart dan dat ik dacht. De eigenaar dacht al dat ik ze niet helemaal meer op een rijtje had, toen ik hem vertelde dat ie een pintokauw op het erf had, dat valt dus wel weer mee, gelukkig.
Enne, allemaal alvast bedankt voor de antwoorden! Ben weer heel wat wijzer geworden over die gekke kauwtjes...