wie heeft er ervaring met gewrichtsproblemen hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

wie heeft er ervaring met gewrichtsproblemen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:08

hallo allemaal Doei!

eind november 2007 zijn we met onze nog geen 2 jarige bullterrier reu bij verschillende dierenartsen geweest omdat hij naar ons inziens pijn had aan de voor- of achterhand.
na lichamelijke inspanning piepte hij s'avonds geregeld bij het opstaan, wilde niet worden aangeraakt, hij liep dan weg deed je dat wel dan piepte hij en soms hapte hij zelfs.
dit terwijl je er op de meeste momenten van de dag alles mee kon doen en hij was zelf ook zo actief en vrolijk als maar zijn kon, lekker rennen en springen en gek doen met zijn botje. Clown
zo kon je er niks tot weinig aan zien, hij liep nooit kreupel al wil hij soms niet goed de trap op en af, dat gaat dan tree voor tree.
uiteindelijk hebben ze er een foto van gemaakt, van de achterhand, hierop dachten ze toen te zien dat hij een soort van blessure aan de achterhand had, dit kon lijden tot een vorm van artrose maar ze dachten dat het met rust en pijstillers en een speciaal gelatinaat wel in orde zou komen.

dus wij hebben toen een bewust bewegings programma voor hem opgezet.
1 maal daags mocht hij nog maar uitgelaten worden van de da, niet meer teveel springen, gek doen en hard rennen.
dit leek toen beter te worden maar nu twijfelen we er aan.
hij is nu veel rustiger als voorheen, gaat zelden tot nooit mee naar stal en de beweging is nog beperkt, doen we dit niet dan heeft hij s'avonds weer pijn.
ook krijgt hij het poeder nog bijgevoerd wat er prijzig is Bloos

inmiddels heb ik de orthopeed weer gebeld omdat er allerlei andere vage klachten bij komen, spontaan plast hij in zijn bench en geregeld, terwijl hij dit voorheen niet deed.
ook heeft hij gister tijdens het blij opspringen perongeluk zijn ontlasting, drol, op de bank laten vallen Verward
dit is niks voor hem.
ik kwam zojuist thuis en hij had de hele bench onder de diarree zitten dat is toch vreemd?
we zijn niet veranderd van voer en hij heeft nergens iets gegeten want hij is inmiddels door de klachten van hem alweer 3 dagen niet meer buiten de tuin geweest, hij heeft nu rust.
ik heb zijn temperatuur gemeten en hij had geen koorts, ook eet hij super.
hij word altijd netjes ontwormd dus daar ligt het niet aan en onze andere hond heeft nergens last van.
ja, hij hapt niet meer naar ons maar wij zijn ook meer rekening met hem gaan houden.
geregeld piet hij s'avonds nog met opstaan of als we hem optillen of dergelijke.
ook kreunt hij meestal bij het verplaatsen, als hij lekker ligt ofzo en hij wil even anders gaan liggen, dit kan natuurlijk genot zijn maar ook pijn.

wie o wie heeft nog suggesties of ideen over wat het wel en niet kan zijn?
zou het van het heiligbeen nog kunnen zijn?
wij weten het even niet meer en hebben helaas geen geld boom in de tuin die onuitputtelijk is Bloos
even voor de duidelijkheid, de da/orthopeed is gebeld en ik ben aan afwachten op een belletje terug om te kijken wat nu, dus de da is al gebeld, ik ben gewoon puur opzoek naar frisse reacties en ideen Knipoog

hij moet in mei pas 2 jaar worden, dit is toch ook geen leven voor hem!

kom maar op,

groetjes loes Doei!

Wilawander

Re: wie heeft er ervaring met gewrichtsproblemen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:52

Klinkt niet zo fijn. Het kan goed komen dat hij diaree heeft door pijn. Gebruikt je hond medicijnen? Er zijn genoeg medicijnen zoals homeopathie die je hond zouden kunnen helpen. Zoalsd Zeel en Traumeel van de firma Heel. En ahtrovet tabletten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:09

ok, dan zal ik me daar eens wat in gaan verdiepen.
de orthopeed heeft vandaag gebeld en hij is van mening dat de pijn nog steeds vanuit zijn heiligbeen/rug komt.
hij zegt dat hij daardoor, door de pijn, ook wat last heeft van incontinentie, dat dachten we zelf ook al dat de diarree en het plassen daar vanaf kwam.
wat ik nu dus moet doen is de komende dagen op pijnstillers en gewoon aan de lijn wandelen eenmaal per dag, en goed rustig houden en kijken of het dan minder word door de pijstillers.
dan volgende week weer bellen en vanuit daar gaan we weer verder kijken.

maar nog steeds zijn alle reacties welkom met ideen endergelijke!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:00

Wat jammer dat de orthopeed zich er zo gemakkelijk van af maakt. Weet je wel precies waar het probleem zit en wat het is, of is dat niet onderzocht?

Nu ben je bezig met het bestrijden van symptomen, terwijl je de oorzaak niet aanpakt. Terwijl zo'n jonge hond toch nog volop plezier zou moeten hebben!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:13

Kan het niet iets van een hernia zijn ofzo achter in zijn rug? Maar dat zouden ze dan wel hebben moeten zien op foto's, als ze daar foto's van gemaakt hebben dan.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 13:49

hey allemaal,

wat fijn dat jullie reageren Haha!

ja, het is idd wel erg gemakkelijk met de orthopeed he?
er zijn in december 2007 foto's gemaakt van v-jay, hierop was duidelijk te zien dat hij een sort van blessure of kneuzing had aan zijn heiligbeen, maar hoe hij eraan komt durfde hij niet te zeggen, door een val of gewoon door een zwak gebouwde achterhand waardoor de bekken wat doorzakken en het heiligbeen in verdukking komt, maja als er een hondenras is wat sterke bespiering heeft is het deze wel en hij heeft ook een super besoiering op zijn achterhand, of dat dan juist een probleem kan veroorzaken weet ik niet!
teminste zo begreep ik het, maar het meest aannemelijke was dat het kwam door een blessure.

er was duidelijk te zien dat hij dus geen hd of hernia of dergelijke, dat werd mij vertled, wel dat hij dus pijn had in zijn rug door dat heiligbeentje.
dit kon alleen genezen door middel van rust, tja en een hond van nog geen 2 heeft gelukkig geen energie Clown
deze blessure was dus niet operatief te verhelpen dus naar mijn gevoel is er niet echt een oplossing voorhanden? Bloos
de da beweerd dat het maanden kan duren voordat deze blessure tot rust is gekomen?

omdat het dus niet beter is, of niet veel in ieder geval het is wel iets beter geworden, heb ik dus weer gebeld omdat er ook die andere vreemde klachten bij kwamen.
doormiddel van de pijnbestrijding nu wil hij erachter komen of het nog steeds dezelfde blessure is omdat hij toen heel goed reageerde op de pijnbestrijding?
als hij nu dus goed reageerd op de pijnstillers zouden we volgende week een nieuw plan van aanpak op stellen maar hoe of wat hij precies bedoeld weet ik nog niet en krijg ik maandag of dinsdag te horen.

ben benieuwd want een beetje vaag is het natuurlijk allemaal wel en daarom ben ik ook zo benieuwd naar reacties van buitenaf Knipoog

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:52

En heb je ook met fokkers of rasvereniging contact gehad, die hebben vaak veel ervaring.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:04

ja hebben we vorig jaar al direct gedaan en er was niks bekend over een blessure aan t heiligbeen.
het is dus geen specifieke blessure die je vaak terug ziet bij de bullterrier.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:14

klinkt exact zoals onze hond deed
mijn man liet m ook niet meer ver uit , en niet te veel rennen en spelen etc
kleine ongelukjes en soms diaree zonder te veranderen van voer ..

is er later ooit weer een foto genomen ?
onze hond is ook zeer sterk bespierd en bleek artrose te hebben
en vrij zwakke darmen

wij hebben nu voer speciaal voor honden met gevoelige darmen
en sindsdien geen diaree meer ook geen ongelukjes meer

daarbij geven we hem dagelijks glucosamine
en dat helpt erg goed !

speelt nu weer aantal uren ! per dag en geen gepiep gekreun en gejank meer
bij opstaan , draaien etc ..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:24

Moet zeggen dat Glucosamine Chondroitine tabletten ons oudere dametje ook onwijs steunen! Ze heeft artrose.

Heb de laatste 2 weken geprobeerd te minderen van 2 tabletten naar 1 per dag, maar dat resulteerde in meer kreupelen. Nu dus weer 2 tabletten per dag en direct verbetering.. Gek eigenlijk, want dat past helemaal niet bij het supplement, maar toch Clown

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:30

wij hebben een duitse herder met ED en artrose, hij staat op voer van Hill's speciale voor honden met dit soort problemen, dat is alleen bij de da te koop omdat er ook medicijnen in verwerkt zijn.
Doordat je zo weinig doet met je hond verdwijnt zijn spiermassa dat ook weer een functie heeft hij de problemen in je hond zijn probleemgebied.
Ik vind het vervelend voor je dat je nu niet echt weet hoe en wat, ik weet niet bij welke orthopeed je zit, ik heb hele goede ervaringen met amsterdam, misschien is een second opion wat voor je. Heel veel succes met je hond.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:30

wij ook , hij moet volgens de verpakking 2 x daags 2 scheppen hebben ,
(groooote hond Bloos )
daar zijn we ook mee begonnen de eerste 4 weken
daarna langzaam afgebouwd kijken tot hoe weinig we konden gaan

nu krijgt hij 1 x daags 1,5 schepje en daar gaat het heel goed op
iets minder niet meer .. is het binnen paar dagen weer raak

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:33

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 12:50

he nickye, onze hond krijgt een speciaal poedertje voor het soepel houden van de gewrichten en voor arthrose, dat is rrn gelatinaat van het merk primeval, zegt dat jullie wat?
het is in ieder geval prijzig genoeg haha!
hierdoor is het ook wel wat minder geworden maar het is nog niet opgelost zeg maar.

er zijn sinds decenber geen nieuwe fotos meer gemaakt maar dat zal misschien wel gaan gebeuren aangezien ik volgende week moet bellen over hoe het gaat en om een plan van aanpak op te tsellen.
deze orthopeed staat eigenlik wel hel goed bekend om zijn diensten en mensen reizen van ver om er heen te kunnen.
ik moet zeggen dat nu hij savonds 200 mg ibuprofen krijgt hij er wel beter aan is, de diarree is weg al heeft hij gister wel nog in zijn bench geplast en vanochtend heeft hij een beetje maagzuur/gal op gespuigd, maar hij eet verder goed en het gaat dus met de ppijnstillers wel beter in de avond.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:58

ja zegt me wel wat Knipoog

werkt niet alleen tegen artrose (dmv oa op peil brengen/houden gewrichtsvloeistof )
maar ook de banden zeggen ze

altijd wle leuk daar alle fabrikanten zeggen de beste te hebben
doch er maar een paar de daadwerkelijke werkzame % stoffen aangeeft Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:00

Ik quote even van KC Delft:

Citaat:
Veel vrij verkrijgbare geneesmiddelen voor mensen zijn zeer gevaarlijk voor de hond. Ibuprofen (pijnstiller voor hoofdpijn e.d.) kan leiden tot schade aan de nieren en maagzweren veroorzaken bij honden. Aspirine heeft vergelijkbare effecten. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Zorg er dus voor dat uw hond deze middelen niet per ongeluk binnen kan krijgen.

Vaak komen ze er dan vanaf met overgeven en diarree, maar soms, zeker in het geval giftige stoffen, kan het ernstiger vormen aannemen.

DAP Walcheren zegt:

Citaat:
Nerofen of ook wel ibuprofen kan aan honden gegeven worden maar de dosering komt heel precies, omdat de veilige doseringsmarge heel klein is. Nooit ibuprofen aan katten geven.

Ik zou liever een voor dieren geregistreerde pijnstiller gebruiken (metacam of Rimadyl worden aangeraden bij gewrichtspijn) óf een natuurlijke pijnstiller als Duivelsklauw..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:03

hond van mijn schoonouders heeft ook veel baat bij glucosamine

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 09:51

he alle,

sorry voor de late reactie maar ik heb dit weekend een heftige buikgriep gehad en als je over 6 weken bent uitgeteld valt dat niet mee haha Haha!

tja, dat wat er aangegeven staat over de pijnstillers heb ikzelf ook altijd gedacht maar de da zei toch echt dat een dosering van 200 mg per dag geen kwaad kon, wat moet je daar nu mee he want je wilt alleen het beste voor je dier.
hij is op dit moment wel niet meer aan de diarree en geeft ook niet meer over net als voroge week en verder heeft hij ook geen pijn meer op dit moment dus met hem gaat het nu beter al is het een schijntje zoals we weten.

ik moet vandaag terug bellen naar de da en ik zal jullie ervan op de hoogte houden hoe en wat hij zegt en we nu moeten doen want mijn vriend en ik willen nu wel een concrete oplossing ook voor de lange termijn.
hij moet ons kunnen vertelen of het nu wel of niet over gaat want anders is dit niet het leven voor een hond van nog geen 2 jaar en zijn wij ertoe bereid om hem uit zijn leiden te verlossen.
ook willen wij hem niet de rest van zijn leven op pijnstillers laten lopen want dan loopt hij alleen maar meer kapot, dus ik ben benieuwd!

duimen jullie voor ons!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:58

nou ik heb gister dus 3 keer gebeld en alle keren zat de da in een operatie Boos!
vervolgens werd ik terug gebeld toen ik net met onze hengst bezig was en dus niet kon opnemen, ik heb toen 3 minuten later terug gebeld en je gelooft het niet, meneer was naar huis!
nou werkelijk, maar hij zou me vandaag terug bellen, maar tot nu toe nog niks gehoord Bloos

dus jullie horen het wel weer!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:30

nou de da heeft gebeld en hij was er zeker van dat dit over ging.
hij had de fotos er nogmaals bij gehaald en kon met zekerheid zeggen dat onze hond geen gewrichtsprobleem had maar een blessure waardoor deze klachten kwamen.
er moest zich op die plek nu bindweefsel ontwikkelen die het ging opvangen en dan was het probleem volgens hem opgelost.

meningen gewenst!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:35

Ik denk dat een 2nd opinion geen overbodige luxe is..

De symptomen laten zien dat er geen verbetering is, hoe lang moet je 'wachten'?! Meeste dierenartsen zijn toch zelfs commercieler en zouden graag nieuwe foto's maken om de situatie nader te beoordelen na 4 maanden...

NB: zou wel de reeds in november gemaakte foto's opvragen bij de praktijk en meenemen naar de andere dierenarts. Kan hij goed beoordelen of er vooruitgang is...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:01

ja ik vind het zelf ook een nogal makkelijk antwoord, het lijkt wel of het niet intressant genoeg is he.
dan moet ik maar eens goed naar een andere da opzoek gaan voor 2cnd opinium want alle da''s hier in de regio heb ik al gehad en die zijn uberhaupt niet van mening dat hij iets ''ergs'' mankeerd en je betaalt je wel suf voor hun services.