Nieuwe poes terroriseert oude poes: hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Nieuwe poes terroriseert oude poes: hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:30

Sinds drie weken hebben we er een nieuwe asielkat bij. De kat die we nog hadden, was wel erg alleen na het overlijden van ons oudje.
De eerste week verliep wonderlijk rustig, op wat geblaas over en weer na, gebeurde er eigenlijk niks. De tweede week hetzelfde, maar nu begint het gedonder toch Scheve mond
Het zou mij nog niet zo erg zijn als ze over en weer elkaars grenzen zouden uittesten, maar de nieuwe poes jáágt gewoon op de andere. Zodra ik binnenkom 's middags jaagt ze haar het hele huis door, tot ze op zolder niet verder kan en in het nauw zit en vervolgens hoor ik een heleboel gegil en gekrijs. Zij is dus gewoon het slachtoffer/pispaaltje.
Toen ik net thuiskwam begon het gejaag meteen weer, ze wil volgens mij gewoon laten zien dat ik 'van haar' ben en van niemand anders, maar zo werkt het dus niet Knipoog Ik ben namelijk 'van iedereen' Clown

Op dit moment heb ik de nieuwe even buiten de woonkamer gesloten, zodat de andere even rustig rond kan lopen en kan eten. Maar ik wil hier natuurlijk graag vanaf Knipoog

Hoe groot is de kans dat ze samen in het reine komen? Ik wil het sowieso nog een week of drie aankijken, of ik verbetering zie. Ze hoeven over drie weken echt nog niet samen in het mandje te liggen, die verwachting heb ik absoluut niet. De nieuwe is érg sociaal naar mensen, weet wat ze wil en hoe ze het moet krijgen en is over het algemeen erg zelfverzekerd. De andere is gewoon lief en ook een behoorlijke bangebroek (naar mensen). Het idee was om er een kat bij te zetten die weet hoe ze met mensen moet omgaan e.d., zodat ze zich daaraan wat zou kunnen optrekken. Onze overleden kat heeft haar alleen geleerd een brave huispoes te zijn, maar die kwam ook niet op schoot of zo. Beetje een afstandelijke troela Knipoog

Help? Haha!

dorothea

Re: Nieuwe poes terroriseert oude poes: hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:34

Hoe oud is de 'oude' poes? En hoe oud is de 'nieuwkomer'? Is de 'nieuwkomer' toevallig een asielkat? En verschillen ze van sekse?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:49

Nieuwkomer is 8 en komt uit het asiel. De oude (Mocca) is 3 en is hier sinds ze vier maanden is. Beide zijn poezen.
Ik zat net te denken, zou het zin hebben om zo'n Feliway-ding op te hangen?
Poes is weer terug in de kamer trouwens, ik negeer haar maar even een kwartiertje Knipoog

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:57

ik heb er vorig jaar ook een kleintje bij gehaald nadat die van mij anderhalf jaar alleen had gezetten, en was in het begin ook alleen maar gedonder. Konden gelukkig wel heel snel samen eten. En nu bijna half jaar later spelen ze zelfs met elkaar Tong uitsteken . Alleen wanneer het de oudste uit komt en hier zit een leeftijds verschil van 7 jaar tussen. Moet er wel bij melden dat dit heer en dame zijn. hiervoor had hij een ander vriendje en die 2 konden niet met elkaar door 1 deur. Dus vind dit een groot wonder, ook al heeft het een half jaar geduurt. Ze accepterden elkaar wel al eerder. Maar heeft meestal tijd nodig. ik heb nog nooit katten van dezelfde leeftijd bij elkaar gehad. Altijd zat er wel een groter leeftijds verschil tussen. En was al blij als ze elkaar tolereden. Zoals het nu gaat had ik nooit verwacht. Laat ze maar bepallen wie de baas is heeft bij mij ook bijna 2 maanden geduurt voor ze daar een beetje uit waren. En een half jaar later was de rangorde pas echt verdeeld.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:58

dit hebben wij ook gehad, bij ons was t na 2 maanden over en gaan ze als dikke vriendjes door t leven. Denk dat het ook een kwestie van plaatsje veroveren is Knipoog succes ermee in elk geval.

o ja, t kan helpen om de nieuwe (blijkbaar de dominantere) net iets eerder te eten te geven. Daardoor krijgen ze het gevoel hoger in rang te staan en zal het gevecht wellicht verminderen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:01

Als ze beiden poes zijn moet het waarschijnlijk wel goed komen. Ik heb met onze poezen ongeveer dezelfde ervaring. De jongste van de twee komt ook uit het asiel (de oudste trouwens ook) en het heeft ongeveer drie maanden geduurd voordat de jongste echt geaccepteerd werd door de oudste. En járen voordat de jongste op bed mocht komen als de oudste er al op lag...momenteel zijn ze echt Jut en Jul, dus ik zou de moed niet opgeven.
Poezen en katers geven vaak meer problemen als ze niet tegelijk geplaatst worden, is mijn ervaring.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:03

Ow dat hadden wij ook Clown
Wij hadden een nepkater Nagelbijten / Gniffelen van bijna 3,
en een kitten van laat maar zeggen tussen de 10 en 15 weken.
Nouja, eerst rende de grote kat steeds achter de kitten aan.
Toen de kitten een beetje groeide was het anders om Clown
Voorbeeldje:
Grote kater komt de kamer binnen lopen. Kleine poes ziet dit en gaat zich achter de kast verstoppen om vervolgens als de grote kater er langs loopt volop aan te vallen ROFL
bij ons heeft het denk ik 3 maanden geduurd tot ze elkaar echt accepteerden en elkaar zelfs gingen likken enzo Tong uitsteken
ik zou zeggen dat je nog maar even een beetje geduld zou moeten opbrngen Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:06

Dit klinkt idd als een "gewoon" rangorde probleem. Nieuwe katten moeten gewoon een plekje veroveren en dit kan soms erg lang duren. Ik denk dat je vooral ze met rust moet laten, ook als ze vechten. Gewoon afwachten. Veel mensen worden boos op degene die "aanvalt" en vinden het slachtoffer maar zielig... Als je op deze manier hierop reageert (staat verder niet in je verhaal maar dit hoor je erg vaak) werkt het alleen maar averechts. Mijn moeder had hier ook nogal een handje van en een tijdje terug hadden wij hetzelfde probleem... nieuwe kat die haar plekje lager in de rang niet gelijk accepteerde dus af en toe een mep kreeg. De kat die mepte was niet echt de lieveling van mn moeder dus werd ze boos op die "rotkat". Gevolg: maanden lang gevechten (en abcessen...) Eindelijk omgepraat en ze heeft ze met rust gelaten en binnen 2 weken was het probleem opgelost! (dit was wel erg verbazingwekkend snel...)

De oude kat van jou woonde er al eerder en zal dus ook de baas willen zijn en de nieuwkomer zal dit moeten accepteren en de ene doet dit sneller dan de andere. Gewoon afwachten en uit laten vechten dus.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:23

Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik wat aan Lachen

Ik zal dus op m'n handen moeten zitten en ze moeten laten knokken (iets wat ik best heel moeilijk vind Bloos ). Het is trouwens 'Poe(s)', de nieuwe poes, die het initiatief tot de aanval altijd neemt. Mocca moet zich alleen verdedigen.
'Poes' heeft drie pootjes, dus we noemen haar af en toe 'Poe', tot we eruit zijn of ze echt zo gaat heten Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:42

Oja, bedenk dat ze ook echt beide ruimte nodig hebben, katten maken doorheen het huis 'looppaadjes', hoe meer die kruisen, hoe meer geheibel soms. Beter een grote ruimte dus en elk zijn mandje en voerbakje en kattenbakje ver weg uit elkaar. Verder met rust laten en bidden Lachen

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:27

haha die naam is trouwens echt super leuk vind ik Lachen !