Katten meppen elkaar de hersens in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Katten meppen elkaar de hersens in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 09:36

Mijn 2 (binnen)katten zijn vreselijk gek op elkaar, zijn altijd samen, slapen samen, eten samen, maar vannacht ging er iets niet goed.

Mijn vriend stapte vannacht met een hoop bombarie uit bed, ik viel weer in slaap en toen hij één van de katten uit de kamer probeerde te krijgen en tegen mij piepte dat ik ook weleens iets zou kunnen doen, ben ik dan toch maar eens gaan vragen wat er aan de hand was.

De katten waren aan het schreeuwen (dit kan ik me idd nog vaag herinneren) en mijn vriend is zijn bed uit gegaan om te kijken wat er aan de hand was. Ze stonden beide in de keuken met een hoge rug en dikke staart, tegenover elkaar en naar elkaar te meppen, onder het genot van een hoop geschreeuw. De katten vlogen uit elkaar, de ene ging naar de slaapkamer en de ander ging in het 'kattenkamertje' onder de stoel zitten. Mijn keffertje kwam onder het bed schuilen, dus er was echt wel iets aan de hand.

Pumbaa zat hyperventilerend op een eetkamer stoel met een bloedend oor (en hij had bloed op z'n poot, wat uiteindelijk op mijn schouder zat) en Kiddy had een kras onder z'n oog en had zich in de kast gewurmd en lag daar op z'n rug te brommen. Eerst heb ik Pumbaa staan knuffelen, hij was erg onder de indruk van het hele gebeuren en hield Kiddy goed in de smiezen. Daarna ben ik Kiddy gaan knuffelen en is Pumbaa in de keuken gaan zitten en heeft het op afstand zitten bekijken. Kiddy bleef maar brommen, met echt schreeuwen tussendoor.

Midden in de nacht m'n moeder gebeld Clown
Ze had al 60 jaar katten zei ze, maar ze had nog nooit meegemaakt dat ineens na jaren de bom barste tussen 2 katten.

Uiteindelijk heeft Kiddy op z'n eigen plek geslapen en Pumbaa op de slaapkamer en vanmorgen waren ze weer 'normaal', alleen hebben we ze nog niet bij elkaar gehad.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat katten elkaar ineens aanvallen en ik begrijp ook gewoon niet wat er gebeurd is. Heeft iemand enig idee of dit weleens vaker voorkomt of dat dit normaal is ofzo? Nors opkijken

Anoniem

Re: Katten meppen elkaar de hersens in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:54

Gebeurt hier ook wel eens. Dan is er eentje toch een keer te fanatiek met spelen, krijgt een knal van degene die daar de dupe van is, pikt dat niet, en voila, oorlog.
Ik laat het ze zelf uitzoeken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:56

Zelf uit laten zoeken is helaas geen mogelijkheid meer

Kiddy rent al schreeuwend en meppend met z'n oren plat op Pumbaa af, die al miauwend wegkruipt in een hoekje. Kiddy grijpt hem echt, slaat door, gaat een knop om lijkt wel.

Ga zo ook de DA bellen, want er moet snel een oplossing komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:57

Oeh die slaat dus echt door.
Da's niet normaal. Misschien iets hormonaals oid.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:59

Hoe oud zijn je katten? Zijn ze gecastreerd?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:59

Ze zijn 7 en 4, beide gecastreerde katers en zijn dus al 4 jaar samen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:24

Ze zijn te jong om dement te worden, dan zie je dit ook nog wel eens gebeuren.
Een van mijn katten had een poosje de rare neiging mensen "aan te vallen" en dan niet meer los te laten. Hij bleek een soort epileptische aanval dan te hebben en zodra die over was liet hij los. Misschien iets medisch?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:34

Iets medisch heb ik ook aan gedacht. Zeker die nacht, was ik direct in staat om de DA te bellen, want dit was niet gedrag dat ik gewend was. Tegen mij is hij wel lief, aan het knuffelen en gedraagt hij zich niet anders, eet goed, drinkt goed, is gewoon als vanouds. Tot gistermiddag was het me ook onduidelijk wie nou precies wie achterna zat, maar toen ik gister thuis kwam werd het me al snel duidelijk.

Vriendin van me stond erbij en die schrok zich rot (ik ook, want hij viel gewoon aan terwijl ik erbij stond), heb hem in z'n nekvel gepakt en in de woonkamer gegooid. Maar ik kan hem ook niet constant op z'n donder geven, want meneer is eigenlijk helemaal niet zo dapper (heel voorzichtig katje, altijd op z'n hoede). Dus straks wordt het door straffen zo verpest dat hij mij ook niet meer aankijkt. Heb wel z'n nagels gekortwiekt voor het geval dat.

Die rode daarintegen kruipt helemaal in z'n schulp, keert helemaal in zichzelf.
Het is gewoon vervelend, want ik heb 2 timide katjes, 2 mama's kindjes en dan gaat de ene zich zo tegen de ander keren, dat gaat er bij mij niet in. Zeker niet omdat ze de dag ervoor nog samen op de bank van het zonnetje lagen te genieten.

Afbeelding

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:41

Heel vreemd, dit heb ik ook nog nooit gehoord dat de verhoudingen opeens zo explosief zijn.
Ik zou zo snel mogelijk naar de DA kunnen gaan want het zou net als bij mijn kater neurologisch kunnen zijn. Die van mij heeft er jarenlang mee geleefd zonder problemen, hij was knetterallergisch voor vlooien. Zolang hij volledig vlooien-vrij was had hij nergens last van, 1 beet van een vlo en hij kreeg weer zo'n reactie. Ik had bij hem overigens geen andere katten maar greep ons dus.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:48

Ik ga na mijn werk om 17.00u. de DA bellen en dan hoop ik dat ik er vanavond nog langs kan. Er MOET gewoon iets zijn met die kat (hoop ik ergens nog ook, want als het 'zomaar' is, dan ben je nog verder van huis).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:53

Jeetje zeg, wat heftig!

Die 2 hier hebben af en toe ook wel een aanvarinkje, maar dat is inderdaad wat Sonja zegt dat het spelen wat uit de hand gelopen is of dat de jongste de oudste écht heeft laten schrikken (die besluipt 'm graag, of spring bovenop 'm vanaf een tafel ofzo als hij écht helemaal niks doorheeft Schijnheilig ).

Ik hoop dat het snel beter gaat en je een oplossing hebt Ach gut !

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:56

Ik heb net de DA gebeld en ze zei dat ze er even over na gaat denken, het gaat bespreken en me morgenochtend terug belt.

Dus ik wacht even af wat ze me morgen te vertellen heeft, kan er morgen dan alsnog voor de zekerheid heen om poes te laten onderzoeken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:07

Is er iets veranderd in je huis? Hoe klein ook?

Wat je zou kunnen proberen, is een feromonenspray halen, en daar hun vaste plekjes mee insprayen.

Eventueel wat op een doek spuiten, en de doek even over de rug van de katten halen, dan ruiken ze allebei hetzelfde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:26

Feromonen heb ik, kan ik vanavond wel even proberen wat je zegt!

Ze zijn 2 maanden geleden verhuisd, omdat ik ben gaan samenwonen, maar ze waren helemaal 'thuis'. Die zwarte heeft wat langer gedaan om te wennen (kroop steeds weg, verstopte zich), maar nu ineens slaat hij om tot een absolute lefgozer Scheve mond

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:30

Blijkbaar geeft de rode dan toch een signaal af naar de zwarte toe waardoor de zwarte zich plots heel wat gaat voelen.

Ik hoop dat de Feliway stekker een oplossing biedt.
Sommige Bach bloesems werken in dergelijke gevallen ook goed; vraag me alleen niet welke.
Ik weet dat sommige katteneigenaren het gebruiken bij stress en/of ongewenste situaties.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:48

Ga vanavond de keuken, de gang en hun kamer (de plek waar ze dus normaal zijn als we slapen of werken) met chloor onder handen nemen. Zat erover te denken om de katten zelf te wassen, maar dat wordt een slachtpartij en ik vraag me af of we er iets mee opschieten.

Begin nu trouwens allerlei dingen in m'n hoofd te halen, dacht dat de rode misschien iets heeft en daardoor wordt 'verstoten' door de zwarte, maar mijn vriend zei dat ik het niet te ver moet zoeken Clown

Als de dierenarts morgen zegt dat ik langs moet komen, dan neem ik ze gewoon allebei mee.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:51

Probeer nog niet in doemscenario's te gaan denken, daar wordt niemand beter van. Waarschijnlijk is het iets relatief "onschuldigs" aangezien ze de energie hebben elkaar te vermoorden en goed eten/drinken.

Feliway kan helpen als lapmiddel om igg geen toestanden te hebben vannacht.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:56

Dat gaat wel weer over, mijn katten gaan in het algemeen ook goed met elkaar om maar hadden laatst ook een knallende ruzie, dikke staarten elkaar meppen en veel gekrijs. Waarschijnlijk is de kleinste net iets te ver gegaan met treiteren. Nu is het weer goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:03

Het was niet afgelopen nacht dat ze zo druk bezig waren, maar de nacht ervoor. Afgelopen nacht heeft de rode op onze slaapkamer geslapen en de zwarte op z'n eigen plek, we houden ze sowieso nog wel even gescheiden.

Ikima; hoe lang duurde het bij jou voordat ze weer normaal tegen elkaar deden? Ik ken het ook wel dat katten soms ruzie hebben omdat de ene net te ver gaat, maar dit is dus niet zo'n soort ruzietje.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:36

Ik heb ze twee dagen uit elkaar moeten houden, zodra ze elkaar zagen was het weer matten, na die twee dagen apart waren ze nog wat brommerig maar daarna was het over, in totaal duurde het een dag of 4. Komt bij die van jou ook wel goed.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:18

Ik heb dat ook gehad, met een broer en een zus die al 8 jaar samen waren. De trigger was een andere kat die buiten (bij het raam) kwam, en daar raakte de kater (gecastreerd) enorm opgefokt van. Omdat hij die andere kat niet kon pakken, pakte hij dan zijn zusje maar. Zij was op een gegeven moment zo bang van hem dat ze haar urine en ontlasting liet lopen. Onze dierenarts kon geen oplossing vinden. Uiteindelijk is de kater bij mijn zusje gaan wonen (waar hij na een lange wenperiode goed op zijn plek is). ik hoop dat je een oplossing vindt voor die van jou!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:27

Huis schoonmaken met chloor raad ik je af. Als je katers geneigd zijn te gaan sproeien, maak je dat met chloor een stuk aantrekkelijker, dat vinden ze een erg lekker luchtje om overheen te plassen.
Alsje het wel wilt, dweil dan heel goed na met water en laat het goed drogen voor je je katten weer in die ruimte laat, een chloorvergifting is niet leuk (weet ik helaas uit ervaring).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:38

Heel vreemd wat er zich bij jou afspeelt ! Heb heel mijn leven al katten (min 4, momenteel heb ik er 6) en dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ooit eens 1 kat moeten herplaatsen (zit nu bij een vriendin van mij) omdat die de rest terroriseerde, maar dat was al vanaf het begin.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar er bestaat zoiets als clomicalm (soort valium voor katten) om dit gedrag te doorbreken. Sterkte !

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:21

De boel schoonmaken met chloor raad ik ook af, om dezelfde reden als al eerder genoemd.
En niet alleen katers en poezen gaan dan weer territorium afbakenen, ook geholpen katers en poezen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:23

wij hebben ook 2 katten, burmezen. Het zijn echte binnenkatten; ze mogen wel naar buiten maar het is ze al heel snel te koud.
Het zijn een gecastreerde kater en gesterilliseerde poes.

Ze zijn ook heel dik met elkaar maar een enkele keer krijgen ze het op de heupen en vliegen ze elkaar in de haren.
Vooral als de kater eens 'vreemd is gegaan' (lees: contact gehad/gevochten met een vreemde kat) dan ruikt hij vreemd en dan is onze poes helemaal over de zeik en is het blazen, grommen, schreeuwen, dikke staart en vechten.
Misschien het zelfde?