konijn gekocht blijkt schurft te hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

konijn gekocht blijkt schurft te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:45

Vorige week heb ik een konijntje van 7 weken oud gekocht.
Op het eerste gezicht een mooi pluizig gezond konijntje, niets aan te zien.

Van te voren via de mail foto's van de vader en moeder gezien.
Verder was het diertje helemaal gezond en pas smorgens bij de moeder weggegaan.
Thuis aangekomen, vond ik dat hij toch nogal veel krabde. Het even aankeken, hem
toen opgepakt en hem nog eens goed bekeken. Knipoog
Zaten er op zijn neusje een paar piep kleine gelige korstjes.
Heb ik het meisje van wie ik hem gekocht heb een mail gestuurd kreeg ik het volgende terug:

Wat betreft zijn neus, hier hebben de cavia's schurft (Worden behandeld) en ik heb vanochtend zijn neus nog ingesmeerd en druppels achter z'n oren.
Mocht het maandag niet beter zijn moet je het even laten weten. Je zou hem een pipetje tegen schurftmijt/luizen kunnen geven. Dat is ie gelijk ontwormt (kost bij ons geloof ik een euro of 5 voor een paar pipetjes)
Als het goed is gaat het weg maar die pipetjes zijn erg handig omdat ze ook ontwormen".

Ik heb dus op zaterdag dat pipetje opgehaald en gelijk in zijn nek gedaan. Nu was het afgelopen week dus 5 dagen nadat het pipetje gegeven was nog niet beter. Ik ben er toen mee naar de dierenarts gegaan. En die heeft nog een injectie ivermectine gegeven. Over 10 dagen moet ik terug komen voor de 2e injectie ivermectine.
Al met al ben ik dus niet blij met dit hele verhaal, want heb dus een "ziek"konijn gekregen. En heb nu al binnen een maand een lekker hoge dierenarts rekening!
Heb dit ook tegen dit meisje gezegd. En volgens haar had hij bij hun nog echt geen schurft en vervolgens stuurde ze de volgende mail:

Ik zal zo mijn agenda eens opzoeken, hij heeft geen schuft gehad maar is hier uit voorzorg voor behandeld. Ook een ivomec spuit (maar dat mag je al na 7 dagen herhalen)
Overdoseren gaat niet zo makkelijk gelukkig, In heel ernstige gevallen is er wel eens 1,5 pure ivomec ingespoten, veel te hoog maar er was niks aan de hand, genas goed (was niet hier hoor)
In dat pipetje zit ook ivermecterine, alleen dan in kleinere verhouding, dus veel minder.
Hier was niks te zien nee, echt niet... ik had s'ochtends nog wat op zijn neus gesmeerd (klein beetje verdunde ivomec) voorhet geval dat.
Aan zijn oren had ie ook helemaal niets, anders had ik dat echt wel gemeld !
Als de dierenarts over 14 dagen opnieuw ivomec inspuit is dat qua dosering geen probleem.

Het diertje zomaar terug brengen doe ik ook niet zomaar. Maar ik vind dit wel heel erg onbeschoft hoe het is gegaan.
Heeft hier verder iemand enig idee hoevaak je een konijn uberhaupt mag enten met ivermectine?
En zijn er nog smeerseltjes o.i.d tegen de jeuk die je op de oren kan smeren tegen het krabben?
Hij heeft afgelopen vrijdag zijn enting gehad maar krabt nu nog steeds. Huilen

Hoop dat er hier mensen zijn die tips hebben.

pubelia

Re: konijn gekocht blijkt schurft te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:54

Bij de DA hebben ze iets tegen de jeuk. Maar injectie ivomectine heeft tijd nodig voordat het weg trekt, zorg wel voor dat je de herhalings prikje ervan haalt. kan wel een maand duren voordat je er niets van ziet. Succes en ik zal als ik jou was de DA kosten op de verkopende partij verhalen.