Ideetjes kattenren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Ideetjes kattenren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:47

We hebben een huis(je) gekocht met tuin. Nu heb ik het plan opgevat om voor mijn katten een leuke ren te maken, zodat ze voortaan zelf kunnen bepalen wanneer ze naar buiten willen. Heeft iemand ideeën/voorbeelden van wat ik erin kan maken? Ik zat te denken aan wat katvriendelijke beplanting en klimmogelijkheden. Verder zat ik me af te vragen wat voor soort gaas ik zou gebruiken, ik wil het zo "doorzichtig" mogelijk houden. Ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Ideetjes kattenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:54

Zowiezo even op letten dat niet alleen je katten er goed inkunnen, maar jij zelf ook. Voor het geval dat je een keer een van je katten daar zou moeten pakken, maar ook om je ren schoon te kunnen maken ed.
Gaas: ik zou een niet te scherp gaas gebruiken, liefst met zo'n plastic laagje erom, en wel een lekkere stugge. Ze gaan d'r namelijk gegarandeerd een keer in klimmen Haha! en 't moet wel in vorm blijven, en de pootjes moeten heel blijven.
Verder is het lekker als ze er droog in kunnen zitten, zonder dat je een broeikaseffect krijgt als het warm weer is.
Iets van een klimboom is altijd leuk, en verder natuurlijk e.e.a. om mee te spelen, om lekker aan te krabben, maar zeker ook lekkere ligplekjes waar ze lekker kunnen slapen of naar de vogeltjes in je tuin kunnen loeren.
Met planten zou ik in die zin oppassen dat ik iets van potten zou gebruiken oid, en niet in de grond planten. Dan wordt het een 2e toilet denk ik, en dat is niet zo fris.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:09

Wij hebben ook een tijdje een kattenren gehad, maar bij ons werkte het niet zo goed.
We hadden de ren van iemand anders overgenomen en de katten wisten er telkens via de onderkant uit te ontsnappen Koe
Het gaas liep tot de grond en op de grond hadden we dan tegels liggen, ze wisten het gaas op één of andere manier krom te trekken, waarna ze er tussendoor konden.
Mocht je voor zo'n type ren gaan, zorg dan dat het gaas ook iets over de bodem doorloopt (onder de tegels dus) en dat het, zoals sonja al zegt, stug is.
Verder hadden wij er een enorme tak in hangen waar ze lekker in konden klimmen of op konden liggen. en natuurlijk een kattenbak en speeltjes. Je zou er ook een krabpaal in kunnen zetten, zo één waar ze ook op kunnen liggen, maar dat lijkt me eigenlijk overbodig als je er een goede tak of klimboom in hebt.
Planten hebben wij er nooit in gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:11

Mocht je er een tegelvloer in hebben liggen, dan is het misschien handig om het gaas tot onder de eerste rij tegels door te trekken. Tegels is wel makkelijk schoonmaken.

Planten in potten is wel leuk/lekker/gezellig.
Denk bv aan kattengras en kattenkruid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:12

Als je het netjes en degelijk wil doen, dan moet je een voiliere neerzetten.
Ik heb 2 kattenrennen, die zijn gewoon gemaakt van voliere panelen, Deze zijn netjes afgewerkt, geen scherpe randjes, stevig en het ziet er mooi en degelijk uit.

Wat je erin zet moet je geheel zelf weten. Let wel dat het goed schoon te maken moet zijn, buiten komt vrij snel het weer erin te zitten.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:31

Hmm, heb ik net een heel bericht getypt, is het opeens weg... Nog maar een keertje dan.
In principe is alles nog te maken, er is nog helemaal niks, ook geen bestrating of iets dergelijks. Nu is er gewoon tuin met gras en planten. Het is straks de bedoeling dat ze de serre en bijkeuken altijd tot beschikking hebben, met in de bijkeuken een luikje naar de kattenren toe. Met de onderkant van het gaas moeten we inderdaad rekening houden, hier zijn al twee hordeuren vakkundig gesloopt omdat mevrouw en meneer zonodig met geweld naar buiten moesten. Verder wil ik gedeeltelijk een afdakje maken, niet over heel de ren heen. Kattenkruid/gras lijkt me wel leuk om erin te zetten, dan wel in stevige potten en niet te groot om te voorkomen dat het een kattenbak wordt.

Eigenlijk spreekt iets als dit me wel aan, ziet er best leuk uit:

http://www.banninkshof.nl/kattenren/06581RenNwMerel.JPG

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:37

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:52

Jouw ren is inderdaad de grootste die ik ooit gezien heb *LOL* Tong uitsteken

Wij hebben een vrij eenvoudige constructie: gewoon drie panelen gemaakt (vierde wand is het huis met de deur erin) en een paneel voor het dak. Omdat het in eerste instantie een experiment was, hebben we hem eerst van goedkoop vurenhout gemaakt, maar het pakte zo goed uit (ook het maken ervan), dat we best hadden kunnen investeren in geimpregneerd tuinhout Haha!
De delen zijn dus aan de onderkant ook voorzien van een houtbalk, waardoor ze er aan de onderkant nooit uitkunnen. Ze zitten met hele lange bouten en moeren aan elkaar, als we zouden verhuizen halen we hem zo uit elkaar en gooien hem in de nieuwe tuin zó achter de achterdeur Pling
*gaat eens kijken voor een foto*

edit: foto gevonden Lachen
Hier was hij net klaar. Gewoon drie frames dus en een frame voor het dak, die legden we er gewoon op, op elke hoek een flinke bout erdoor. Hij zit voor de stevigheid (hij staat immers los op de stenen) met een stuk staaldraad aan de schutting vast en er zit een deur in waardoor we zelf in en uit kunnen om in de tuin te zitten. Op deze manier kan ik rustig de deur opengooien als het lekker weer is, zonder dat de katten aan de wandel gaan Knipoog Aan de onderkant zitten trouwens ook een paar bouten, zodat hij ietsje van de grond staat, tegen het rotten Knipoog

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:54

maar ik ben dan ook gezegend met een grote tuin Lachen ik wil m zelfs nóg groter maken maar heb nog geen olossing voor de perenboom die er dan ook in moet....

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:28

Cissy, jij hebt een gave ren! Voor ons mag hij wel wat kleiner zijn, maar het is wel een perfect voorbeeld. Je katten zien er ook erg tevreden uit, die hebben niks te klagen Haha!
Om die perenboom kun je nog wel heenbouwen als het moet, daar zijn wel dingen voor te verzinnen.

Elles, die van jou is gewoon handig gemaakt, aan zo'n constructie heb ik in ons huidige huis ook al eens gedacht, maar het is er nooit van gekomen.