Hond al knippen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Hond al knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:13

Is het verantwoord om mijn hond al te knippen?

Het is voor het eerst dat ik een hondje heb die geknipt moet worden, dus heb hier niet echt verstand van. Maar het valt mij op dat hij al flink begint te hijgen na het spelen en het snel warm heeft!
Zijn vacht is erg lang en dik!

benangelique

Re: Hond al knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:18

wat voor ras heb je en hoe oud is hij?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:21

malthezer van 4 jaar. komt bij mijn oma weg.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:22

Ik heb ook een maltezer, en wij trimmen hem altijd in de lente/zomer (rond juni vaak, voor de vakantie). Ik weet niet of hij erg langharig is, maar ik zou nog even wachten met knippen. Het weer is niet bepaald prettig te noemen op dit moment Nagelbijten / Gniffelen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:23

Ja het is geen volle malthezer. Er zit nog wat door heen. hij heeft erg lang krul haar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:26

tussen knippen en scheren zit een heel verschil he? lang haar kan ook gaan klitten en zeker rond oksels voor irritatie zorgen.
waarom bel je morgen niet even een trimsalon?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:30

benangelique schreef:
tussen knippen en scheren zit een heel verschil he? lang haar kan ook gaan klitten en zeker rond oksels voor irritatie zorgen.
waarom bel je morgen niet even een trimsalon?

Ik wil hem inderdaad knippen, niet scheren. dus zal niet extreem kort worden.
Ik doe dit soort dingen zelf Lachen
Toeminste, ga het proberen. scheer paarde/koeien/schapen/geiten dus moet een hond ook wel lukken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:33

vergeet niet dat een hond heel wat anders is he! en knippen is ook heel wat anders dan scheren!

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:37

Een hond is heel wat anders dan een ander dier. Mijn zus is kapster en heeft zich ook een keer uitgeleefd op de hond hier, ben blij dat het haar weer aangegroeid want het zag er niet uit. Mijn voorkeur gaat toch naar een trimsalon Nagelbijten / Gniffelen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:33

och het maakt niet uit als hij er een beetje verknipt bij loopt. hij zit toch 80 % van de dag onder de blubber en kroes en paardemest. en daar gaat het hier niet om Lachen

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:31

smokey17 schreef:
Is het verantwoord om mijn hond al te knippen?

Het is voor het eerst dat ik een hondje heb die geknipt moet worden, dus heb hier niet echt verstand van. Maar het valt mij op dat hij al flink begint te hijgen na het spelen en het snel warm heeft!
Zijn vacht is erg lang en dik!

Dan is zelf gaan zitten knoeien wel het laatste dat je zou moeten doen! Trimmen is gewoon een vak dat meer inhoudt dan alleen maar het haar wat inkorten.

En ja, een hond met een dergelijke vacht die je in een kort modelletje wilt houden kun je het hele jaar door knippen, mits je de vacht niet dusdanig hebt laten verklitten dat scheren met de 3 mm nog de enige oplossing is. Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 23:35

ik heb wel verstand van scheren en knippen en zeker wel van honden. maar niet van wanneer honden geschoren moeten worden. heb ander borders en herders. maar deze is bij mij gekomen nadat oma overleed.... dus vandaar...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:57

Onze maltezer word iedere 3 maanden geknipt. Hijgen kan meerdere betekenissen hebben.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:01

smokey17 schreef:
ik heb wel verstand van scheren en knippen en zeker wel van honden. maar niet van wanneer honden geschoren moeten worden. heb ander borders en herders. maar deze is bij mij gekomen nadat oma overleed.... dus vandaar...

Je kunt best verstand van scheren en knippen hebben en ook van honden, maar je hebt dus duidelijk geen verstand van hondentrimmen. Dus zou ik je het advies geven om dat aan iemand over te laten die daar wel verstand van heeft.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:29

Oprtalj schreef:
smokey17 schreef:

Je kunt best verstand van scheren en knippen hebben en ook van honden, maar je hebt dus duidelijk geen verstand van hondentrimmen. Dus zou ik je het advies geven om dat aan iemand over te laten die daar wel verstand van heeft.

ik zou niet weten wat er mis moet gaan. hooguit dat hij niet zo mooi in model geknipt kan worden. kan mij herinneren dat mijn oma 65 euro betaalde om de hond te laten trimmen, nou dat vind ik zonde van het geld. echter weet ik niet meer wanneer mijn oma hem altijd liet trimmen. en helaas kan ik dat ook niet meer vragen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:06

De meeste volle maltesers worden elke 3 maanden genkipt, of elke 6 maanden geschoren. Natuurlijk ook afhankelijk van wat de eigenaar wil.
Voor zover ik dat van achter de computer kan beoordelen zou ik zeggen dat hij naar een trimsalon mag. Bel eens wat mensen, misschien mag je meekijken met de trimster zodat je een idee hebt hoe het moet. Heb zelf stage gelopen bij een trimsalon, en knippen is echt het lastigste onderdeel. Laat mij dan maar een hond kaalscheren, een stuk gemakkelijker Knipoog.
Mocht je het toch zelf willen doen, dan wens ik je veel succes *misschien een voor en na foto? Pling
Let ook op bij de voetjes, tussen de teentjes en vooral tussen de tenen en de grote voetzool zitten erg veel klitten!! Probeer die er zoveel mogelijk uit te knippen, want dat kan snel gaan ontsteken, vooral als hij veel in vochtige ruimtes loopt.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:56

Een goede hondentrimmer/ster doet veel meer dan alleen de vacht een stukje korter knippen. Daarnaast wordt de hele hond even nagelopen: oren worden haarvrij geplukt (heel belangrijk omdat dergelijke hondjes nogal eens last hebben van oorontstekingen), anaalklieren en gebit worden gecontroleerd, nageltjes indien nodig geknipt en de hond wordt volledig klitvrij gemaakt.
Ik krijg nogal eens de mislukte acties van mensen onder ogen, die niet weten hoe snel ze daarna met het schaamrood op de kaken alsnog hun hond naar de trimsalon moeten brengen. Opvallend is altijd dat behalve het feit dat het model er niet uit ziet, mensen erg de neiging hebben om de lastige plekjes maar over te slaan, terwijl het nu juist zo belangrijk is dat klitjes in de liezen, okseltjes en tussen de voetzooltjes worden verwijderd, aangezien juist die het meeste irritatie geven voor de hond.
Nogmaals: trimmen is gewoon een vak, waarvoor de gediplomeerde trimmers en trimsters niet voor niets naar school hebben gemoeten en stage hebben moeten lopen. Ik heb er niets op tegen wanneer mensen zelf hun hond trimmen, mits ze wel enige kennis van zaken hebben opgedaan. Zo trimde ik mijn eigen bouviers ook al zelf voordat ik mijn diploma haalde, maar ik had daarvoor wel al met een fokster meegelopen om dat te leren. Onderschat het werk dus niet, want er komt echt meer bij kijken dan je denkt.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:22

Oprtalj schreef:
Een goede hondentrimmer/ster doet veel meer dan alleen de vacht een stukje korter knippen. Daarnaast wordt de hele hond even nagelopen: oren worden haarvrij geplukt (heel belangrijk omdat dergelijke hondjes nogal eens last hebben van oorontstekingen), anaalklieren en gebit worden gecontroleerd, nageltjes indien nodig geknipt en de hond wordt volledig klitvrij gemaakt.
Ik krijg nogal eens de mislukte acties van mensen onder ogen, die niet weten hoe snel ze daarna met het schaamrood op de kaken alsnog hun hond naar de trimsalon moeten brengen. Opvallend is altijd dat behalve het feit dat het model er niet uit ziet, mensen erg de neiging hebben om de lastige plekjes maar over te slaan, terwijl het nu juist zo belangrijk is dat klitjes in de liezen, okseltjes en tussen de voetzooltjes worden verwijderd, aangezien juist die het meeste irritatie geven voor de hond.
Nogmaals: trimmen is gewoon een vak, waarvoor de gediplomeerde trimmers en trimsters niet voor niets naar school hebben gemoeten en stage hebben moeten lopen. Ik heb er niets op tegen wanneer mensen zelf hun hond trimmen, mits ze wel enige kennis van zaken hebben opgedaan. Zo trimde ik mijn eigen bouviers ook al zelf voordat ik mijn diploma haalde, maar ik had daarvoor wel al met een fokster meegelopen om dat te leren. Onderschat het werk dus niet, want er komt echt meer bij kijken dan je denkt.

Bedankt voor de tips!

Anaalklieren uitknijpen en nagels knippen doe ik allemaal zelf(geleerd van da). En zijn gebit is net nagekeken met die gratis controle.

Het ging mij ook eigenlijk grotendeels om de pootjes dat ik al vroeg of ik kon knippen, want hij heeft zulke behaarde pootjes waar al het blubber end. in blijft hangen en dat vind ik sneu.
Bij de nagels en tussen de nagels had ik het al wat weggeknipt voor het knippen, kon de nagels niet zien en nu dus wel.

Bij zijn piemel had ik alles al weggeknipt want dat ging al helemaal vilten...
Ik weet op welke plekken ik moet letten dat moet je met schapen end ook, voorals tussen de oksels en liezen is een lekkere broei en klitplek.

Helaas zitten foto's er niet in, want heb geen camera. Geen verstand van die dingen, en heb geen tijd om me daar in te verdiepen.

En nogmaals het maakt mij niet zoveel uit hoe hij er bij loopt. Er lopen hier wel meer mislukte dieren rond. Het gaat mij er gewoon om dat hij lekker vrij kan rondrennen en kan bewegen. Hij heeft lang genoeg voor schoothond met strikjes in zijn haar gespeeld en puik kapsel.

En haar groeit wel weer aan.

Maar toch bedankt voor de goede zorgen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:28

smokey17 schreef:
ik zou niet weten wat er mis moet gaan. hooguit dat hij niet zo mooi in model geknipt kan worden. kan mij herinneren dat mijn oma 65 euro betaalde om de hond te laten trimmen, nou dat vind ik zonde van het geld. echter weet ik niet meer wanneer mijn oma hem altijd liet trimmen. en helaas kan ik dat ook niet meer vragen
Dan is jou oma wel bij een abnormale dure hondentrimster, ik betaal 37,50 en dan is alles gedaan, netjes in model geknipt, de oren haar vrij en schoon gemaakt, de tanden na gekeken, de nageltjes geknipt en de anaal kliertjes geleegt, en ook nog gewassen en gefönt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:58

Hier een hondentrimster in opleinding.

Gemiddelde prijs is meestal wel tegen de 50 euro voor een malteser Ja dus dat van je oma zou best eens kunnen kloppen als hij vervilt is.
Wil je je malteser netjes houden zou ik je aanraden eens in de 3/4 maanden naar de trimster te gaan.

Er bestaat niet voor niets een opleiding voor dit beroep het is niet zomaar * een hondje knippen* pas daar dus erg mee op !!! Bloos

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:58

doom schreef:
Hier een hondentrimster in opleinding.

Gemiddelde prijs is meestal wel tegen de 50 euro voor een malteser Ja dus dat van je oma zou best eens kunnen kloppen als hij vervilt is.
Wil je je malteser netjes houden zou ik je aanraden eens in de 3/4 maanden naar de trimster te gaan.

Er bestaat niet voor niets een opleiding voor dit beroep het is niet zomaar * een hondje knippen* pas daar dus erg mee op !!! Bloos

Nou toen mijn oma nog leefde ging hij zeer regelmatig naar de kapper dus toen viel het mee met vervilten. maar de hond is via familie bij mij terecht gekomen omdat zij er niet voor konden zorgen(geen enkel verstand van dieren, maar ze vonden hem lief) en was in niet beste staat toen hij hier kwam.

Maar hij is geknipt. ik vind het er aardig uit zien. Hij loopt niet voor banketstaaf vind ik zelf. en ach het is geen schoothond meer maar een boerderijhond die de hele dag in de sloot ligt.

Krijg het idee dat hij erg blij is dat zijn vacht ingekort is. Hij heeft het veel minder warm, en geen last meer van zwaar nat pak.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:11

Ik knip onze malteser ook deze tijd van het jaar. Doe ik ook zelf terwijl ik er eigenlijk geen kunnen van had.

De reden was eigenlijk heel gierig. Ik had toen geen geld ervoor. En toen die later bij een echte trimmer was geweest zag die er verschrikkelijk uit.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:55

Ja hoor hier nog een trimster. Maakt voor die hond niks uit of die geschoren of geknipt wordt, liever lelijk kort dan mooi lang met allemaal klitten op de huid. En zo te lezen vind je het fijn om je hond zelf te knippen, super! Even controleren of er niet teveel haren in de oren (gehoorgang) zitten deze eventueel eruit plukken. Nagels kun je ook zelf knippen, bij de meeste maltezers zijn ze wit dus kun je prima zien waar het leven begint. Ook even goed onder de voetjes tussen de tenen kijken, daar willen wel eens lelijke klitjes zitten.
Enne... anaalklieren uitknijpen is wel enorm achterhaald. Die lopen binnen twee uur weer net zo vol als ze waren. Zolang er geen problemen mee zijn kun je daar beter afblijven anders irriteer je ze alleen maar. En als er wel problemen mee zijn kun je die echt niet oplossen door ze leeg te knijpen (enig idee hoe pijnlijk dat zal zijn als de ontstoken zijn?) dan moet je naar de dierenarts.
Succes!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 12:06

TJolieke schreef:
Ja hoor hier nog een trimster. Maakt voor die hond niks uit of die geschoren of geknipt wordt, liever lelijk kort dan mooi lang met allemaal klitten op de huid. En zo te lezen vind je het fijn om je hond zelf te knippen, super! Even controleren of er niet teveel haren in de oren (gehoorgang) zitten deze eventueel eruit plukken. Nagels kun je ook zelf knippen, bij de meeste maltezers zijn ze wit dus kun je prima zien waar het leven begint. Ook even goed onder de voetjes tussen de tenen kijken, daar willen wel eens lelijke klitjes zitten.
Enne... anaalklieren uitknijpen is wel enorm achterhaald. Die lopen binnen twee uur weer net zo vol als ze waren. Zolang er geen problemen mee zijn kun je daar beter afblijven anders irriteer je ze alleen maar. En als er wel problemen mee zijn kun je die echt niet oplossen door ze leeg te knijpen (enig idee hoe pijnlijk dat zal zijn als de ontstoken zijn?) dan moet je naar de dierenarts.
Succes!

Anaalklieren uitknijpen doe ik ook niet zo snel hoor. Toen het hondje bij mij kwam zaten ze helemaal verstopt en waren ze ook ontstoken, hij deed niks anders dan sleetje rijden en bijten is zijn staart. erg naar om te zien. Ben er toen uiteraard mee naar da geweest en heeft ab kuurtje gekregen. Da zei dat ik het ook zo nu en dan zelf maar even moest doen. Maar dit is dus onzin?

Dit hondje heeft helaas zwarte nagels(op 2 witte na), en zijn vacht op de pootjes is ook heel donker grijs. moest dus eerst zijn pootjes helemaal kaal knippen om wat te kunnen zien.

Hij heeft het prima na zijn zin met zijn korte vacht. Komt veel makkelijker weer uit de sloot. Nou kan ik hem ook fatsoenlijk met de tuinslang afspuiten, zonder dat er nog een berg kroes achter blijft in de klitten.
Als we deze zomer een hittegolf krijgen, dan krijgt ie stiekels Lachen

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:36

smokey17 schreef:
Anaalklieren uitknijpen doe ik ook niet zo snel hoor. Toen het hondje bij mij kwam zaten ze helemaal verstopt en waren ze ook ontstoken, hij deed niks anders dan sleetje rijden en bijten is zijn staart. erg naar om te zien. Ben er toen uiteraard mee naar da geweest en heeft ab kuurtje gekregen. Da zei dat ik het ook zo nu en dan zelf maar even moest doen. Maar dit is dus onzin?

Nee, ik vind dat geen onzin. Ik had in mijn bericht ook gezet dat anaalklieren gecontroleerd worden en dat is natuurlijk niet hetzelfde als standaard uitknijpen, want dat is in de meeste gevallen inderdaad niet nodig. De anaalklieren horen enigszins gevuld te zijn. Als het goed is is er een evenwicht tussen de aanmaak van anaalkliervocht en de hoeveelheid anaalkliervocht dat tijdens het ontlasten wordt afgescheiden. Maar bij sommige honden is dat evenwicht verstoord met als gevolg overvolle anaalklieren. Dit wil ook nogal eens samenhangen met een te zachte ontlasting. Bij dergelijke honden kan het nodig zijn om af en toe de anaalklieren te legen om te voorkomen dat de boel gaat ontsteken. Als een te zachte ontlasting de oorzaak van dit probleem is, dan is het natuurlijk raadzaam om te zien of met ander voer de ontlasting harder te krijgen is.