Honden los buiten de bebouwdekom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

So0p_

Honden los buiten de bebouwdekom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 13:30

Hoi,

Mijn moeder en een man uit onze buurt hebben erg vaak ruzie over het feit dat mijn moeder de honden los laat lopen. Wij wonen in het buitengebied, dus wij dachten/denken dat je de honden los mag laten lopen, alleen kunnen we hier niets over vinden op internet..
Weet iemand dus of dit mag in het buitengebied? (Wij wonen trouwens op een boerderij en wonen echt in een boeren gebied, het buitengebied van Epe)

Groetjes

Kristie

Re: Honden los buiten de bebouwdekom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:19

Als niemand er verder last van hebt, en jullie de poep opruimen is er toch verder weinig aan de hand?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:24

volgens mij mag dat tenzij er bordjes staan dat dat niet mag

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:30

Bij ons is het andersom: hier mogen ze alleen los als het wordt aangegeven. volgens mij is dat overal zo: aangelijnd tenzij anders wordt aangegeven.

Ze hebben hier in de woonwijk een speciale losloopwandeling gemaakt van 3 kilometer Lachen Rondje wijk dus Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:38

So0p_ schreef:
Hoi,

Mijn moeder en een man uit onze buurt hebben erg vaak ruzie over het feit dat mijn moeder de honden los laat lopen. Wij wonen in het buitengebied, dus wij dachten/denken dat je de honden los mag laten lopen, alleen kunnen we hier niets over vinden op internet..
Weet iemand dus of dit mag in het buitengebied? (Wij wonen trouwens op een boerderij en wonen echt in een boeren gebied, het buitengebied van Epe)

Groetjes

Nog geen kaart van de gemeente gehad? Die gaan ze nl. deze week versturen.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 16:30

Anne_GTI schreef:
So0p_ schreef:
Hoi,

Groetjes

Nog geen kaart van de gemeente gehad? Die gaan ze nl. deze week versturen.

Nee, nog niet...

Kristie schreef:
Als niemand er verder last van hebt, en jullie de poep opruimen is er toch verder weinig aan de hand?

Alleen een van onze buren dus..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:53

Misschien even met de buurman gaat praten waarom hij er last van heeft.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:25

ik weet niet precies hoe het wettelijk zit, maar ik dacht dat je je hond nooit los mag laten lopen, behalve op je eigen erf Lachen

ik laat zelf ook altijd mijn hondje loslopen hoor Knipoog maar als er dan wat gebeurd ben je altijd degene die (wettelijk) de schuld op zich krijgt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:06

ik vind het belachelijk dat een hond altijd aangelijnd moet zijn Clown
(Ja hier mag je de hond ook niet los laten lopen)
Ik hou hem op straat, bij andere mensen/honden vast, de rest van de tijd loopt ie lekker los, geen kip die er last van heeft, prima toch, we hebben niet voor niks een bos hier liggen ..

Even praatje maken met de buren dus Lachen

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:40

So0p_ schreef:
Hoi,

Groetjes

Heb je de veluwe-express?? daar staat alles in over het hondenbeleid.

Trouwens, als die (buurman) ook een hond bij zich heeft die wèl is aangelijnd is het wel zo netjes om je eigen hond ook even aan te lijnen tot je voorbij bent.....
voorkomt een hoop gezeur Knipoog

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:10

bij ons (in belgië) is het erg gesteld met losloop gebieden voor honden. Waar ik woon is er een paar meter strand voorzien, waar dan ook veel te honden lopen om goed te kunnen wandelen en er veel afval ligt. Maar ik laat m'n cocker ook soms los in het bos (waar het niet mag) en op een afgelegen duinpad, zie ik een verdacht iemand (boswachter type) dan lijn ik hem vlug aan. Lachen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:14

Wij hadden 4honden toen we nog in de bebouwde kom wonen en gingen 3keer per dag met de honden naar duin/strand met de auto. En daar liepen ze dan los.
Soms in het dorp als ik 1van de honden mee nam liep die ook wel los. Wel keurig netjes een riem bij de hand en poepzakjes. Ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, en als er mensen oid aankwamen, riep ik hem naast me.
Nu wonen we in het boerengebied en lopen ze eigenlijk altijd los.
Als ik jou was zou ik sowieso de gemeente even opbellen en gewoon informeren, en ook even met de buurman praten. Dan voorkomt dat alleen maar grotere ergernissen.
En kan je niet een stukje verder lopen met de hond en hem dan daar los laten?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:28

Honden moeten vast in Nederland, behalve op plekken waar wordt aangegeven dat ze los mogen, zogenaamde losloopgebieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:31

als jij je hond bij je houd (dus als hij los is,en je roept hem terug, hij dan ook terugkomt, en niet door blijft rennen) dan zie ik het probleem niet zo, als je hem niet onder controle hebt, en hij zo op andere honden afrent, dan vind ik dat je hem vast moet houden. ik irriteer me vaak aan mensen die hun honden niet onder controle hebben, en hem tóch loslaten. (hier zijn het 6 boomers die totaal niet luisteren, en élke keer weer loslopen, erg vervelend!)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:45

Gos, mijn vroegere DH kon ik in principe overal los laten, maar op drukke stukken en bij andere honden, had ik haar altijd vast. Op minder drukke stukken maar toch altijd met het passeren van mensen liet ik haar vlak naast me lopen, niet altijd aangelijnd. Je hebt altijd mensen die paniekeren en bangig zijn, dat wil ik even voorkomen.

Mijn huidige hond luistert perfect maar vindt alles abnormaal reuze intressant en luistert dan niet meer(konijn, eehoorn, hond,fietser...). Deze blijft dus vast tot ik echt helemaal alleen ben en dan kan hij wel eens los, om te oefenen. Ik vind dat niemand er last van mag hebben.(jouw last komt niet altijd overeen met wat vreemde lastig vinden)

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:00

wizewo schreef:
Gos, mijn vroegere DH kon ik in principe overal los laten, maar op drukke stukken en bij andere honden, had ik haar altijd vast. Op minder drukke stukken maar toch altijd met het passeren van mensen liet ik haar vlak naast me lopen, niet altijd aangelijnd. Je hebt altijd mensen die paniekeren en bangig zijn, dat wil ik even voorkomen.

Mijn huidige hond luistert perfect maar vindt alles abnormaal reuze intressant en luistert dan niet meer(konijn, eehoorn, hond,fietser...). Deze blijft dus vast tot ik echt helemaal alleen ben en dan kan hij wel eens los, om te oefenen. Ik vind dat niemand er last van mag hebben.(jouw last komt niet altijd overeen met wat vreemde lastig vinden)

Ik ben zo'n paniekerig iemand. Als ik een losse hond zie kijk ik altijd even 3x. Nu ken ik ongeveer alle honden uit de omgeving en weet ik wat er aan komt.

Mijn hond loopt nu nog in het parkje los. Ze luistert en durft nergens op af en vind het tevens heerlijk om door de bosjes te rennen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:43

In België mag een hond in principe nergens meer los lopen. Dat is onlangs veranderd dacht ik.

Ik vind dat nogal belachelijk, maar ik denk dat ze daar wel zo hun redenen voor hebben. Denk dat er al een paar ongelukken zijn gebeurd (loslopende hond die kind bijt enzo) en tja, daar is iedereen dan de dupe van he.
Ik vind dat als je hond perfect luistert, dus meteen terug bij je komt als je hem roept, óók op vreemd terrein dus, niet alleen bij jou in de tuin, je hem best los kan laten. Als dat niet het geval is, niet...
Tenzij het dus echt ergens is waar er niemand is, om te oefenen, zoals jij zegt, Wies.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:46

So0p_ schreef:
Hoi,

Groetjes

Het kan per gemeente verschillen maar hier mogen ze buiten de bebouwde kom los MÌTS onder appèl en dat mankeert er nogal eens aan natuurlijk (zeg niet dat dat bij jullie ook is Knipoog ). Of ik versta wat anders onder appèl dan andere mensen, dat kan ook.
Plus een ongeschreven regeltje van baasjes onder elkaar dat als je een aangelijnde hond tegenkomt je de jouwe ook even vasthoudt.

Waar stoort die man zich zo aan dan?