Konijnengedoe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

Konijnengedoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:18

Sinds één van onze konijnen een nacht bij de dierenarts is geweest voor een operatie, wordt er gevochten.
Ik merkte bijtwondes op bij Gaaike (geopereerde konijn) enkele dagen nadat ze terug was. Nu zijn we al enkele weken verder, en het gaat nog steeds niet. We hebben Gaaike in een kleine kooi die in de grote kooi stond gezet, maar daar is ze uit ontsnapt. Toen hebben ze weer gevochten. We hebben haar even binnen gezet, maar omdat we niet wilden dat ze elkaar niet meer zouden kennen, hebben we de kleine kooi extra vast dicht gedaan en terug in de grote kooi gezet0. Zo kon Gaaike genezen, en konden de anderen haar zien en ruiken. Dit ging goed, tot vandaag. De kooi heeft twee zijkanten die open kunnen, en één van die kanten was los. Gaaike zat nog in de kooi, maar er lagen witte plukken (Gaaike is zwart). Nu zit ze terug binenn, want er zijn nog wondes bijgekomen, en ik vertrouw de kleine kooi niet meer.
Gaaike is de enige met zo een ernstige wonde. Eén van de andere konijnen loopt onregelmatig, en volgens de dierenarts komt dit door de vechtwondes.

Is er een mogelijkheid om Gaaike ooit nog bij de anderen te krijgen?
En moeten we de wondes speciaal behandelen? Ik heb ze ontsmet, maar er ligt al een korstje over. Gaaike eet, drinkt en doet verder normaal.

miekelover

Re: Konijnengedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:49

ik denk dat het komt omdat je geopereerde konijn een andere geur bij zich draagde. de bekende dierenartsgeur. misschien dat je andere konijn het niet meer accepteerde.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:49

ik heb dit met dennis van mij ook gehad. hij was slechts een paar uurtjes bij de dierenarts geweest.
het komt inderdaad door de geur die ze bij zich dragen. imiddels moet die geur wel weg zijn (je spreekt over een aantal weken), maar daar hebben je nijnen geen boodschap aan.
je moet ze dus opnieuw gaan koppelen op neutraal terrein en volgende keer al je nijnen meenemen naar de dierenarts. als het een konijnkundige is, vindt hij dat niet raar.

wat betreft de wonden: hou ze heeeeeel goed in de gaten. als zich een abces vormt moet je direct naar de dierenarts. abcessen zijn bij konijnen zeer moeilijk te bestrijden omdat ze hele dikke pus bevatten.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 11:47

Ik denk ook dat het de geur vande dierenarts zal geweest zijn, maar die is nu inderdaad al weg. In het vervolg alle konijnen meedoen (het zijn er zes) gaat niet, daar heb ik geen geschikte kooi voor.
Zou het werken om de hele kooi goed schoon te schrobben, er een geurtje in te spuiten en die ook op alle konijnen te doen? Dan ruikt alles hetzelfde.

De wondes zien er 'proper' uit, maar ik zal ze goed in het oog houden. Zijn er voortekens van een abces?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:53

wij hebben het hok ook geschrobt en gedaan, maar bij ons hielp het helemaal niets. op advies van de dierenarts hebben we dennis zelfs ingewreven met het zaagsels uit het toiletje, maar ook dat hielp niet bepaald.
alleen opnieuw koppelen zal gaan helpen.
een volgende keer kunnen ze inderdaad niet allemaal mee, maar neem dan 1 of 2 maatjes mee, zodat die hetzelfde ruiken en steun hebben aan elkaar als ze terug in de groep komen.

voortekenen van een abces zijn er niet altijd. soms vormt zich een zachte bult rondom en onder de wond, maar dit hoeft niet. onze mika had een enorm abces na een kleine beetwond. ondanks dagelijks controleren, had ik niet gezien dat de wond was gaan onsteken. uiteindelijk was het abces gebarsten en dus toen ook pas zichtbaar.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 12:02

Okee, dan zal ik ze eens terug samen zetten op het terras.
Voorlopig hou ik Gaaike nog even binnen, dan kan ze recupereren en kan ik de wondes goed in het oog houden. Bedankt voor het advies Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:07

is er 1 maatje met wie Gaaike het wel nog kan vinden? MIsschien kan je deze dan bij haar plaatsen, zodat ze in ieder geval niet alleen is.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:27

Ik heb zo een vermoeden wie er met Gaaike vecht (door de haarkleur), maar er zijn twee 'vedrachten'. Of de rest ook met haar vecht weet ik niet. Het lijkt mij niet echt leuk voor Gaaike dat ik nu ga uittesten met wie ze wel overeen komt. De kooi waar ze nu in zit, is ook niet groot genoeg voor twee konijnen, eigenlijk vind ik hem enkel geschikt als reiskooi, zelfs voor één konijn. Als het niet meer lukt om Gaaike bij de rest te zetten, kopen we een grotere kooi en dan mag ze in de zomer op het terras rondlopen. Dan kunnen we er eventueel een tweede konijn bijzetten.