Ervaringen met castreren muis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rainie

Ervaringen met castreren muis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 23:51

Hoi!

Ik heb samen met Joyckuh hier op bokt twee muizen gekocht, we hebben allebei een kooi staan en we hebben een mooi rouleringsschema opgesteld om zo de voogdij te delen. Tong uitsteken

In de dierenwinkel vroeg Joyce nog mooi aan de verkoopster: "Weet u zeker dat het een vrouwtje is?" waarop zij kordaat sprak: "Ja, want een mannetje heeft een heel zaakje eronder hangen". Klinkt logisch inderdaad. Nu konden we onze gekozen muizen daarna niet meer zien door de kartonnen doos en in het hok schuwden ze meteen weg, vanwege alle nieuwigheid. Maar we zijn inmiddels een week verder, en wij vermoeden dus dat we een vrouwtje en een mannetje mee hebben gekregen.

Inmiddels zijn we gewend geraakt aan Bacardi (ik bedoel, kom op, zo schattig!!!)
Afbeelding

Daarom de vraag, kun je muizen castreren? Zo ja, hoeveel kost dat?

Met vriendelijke groeten,
Paulien

esther_sonja

Re: Ervaringen met castreren muis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:54

ik heb zon idee dat je muizen niet kunt castreren Nagelbijten / Gniffelen
Dat zou een heel gepruts worden om die dingen netjes dr af te halen en het weer netjes dicht te maken Nagelbijten / Gniffelen
maar wat een prachtige muis Lovers
Schitterend beestje Haha!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:56

Nee zo'n klein dier overleefd de narcose meestal niet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:56

De kans dat zo'n beestje de operatie niet overleefd is groot. Daarnaast zal een dierenarts dit niet snel doen. En als ze het doen ben je al snel best veel kwijt. Je betaald sowieso consult a ongeveer 30 euro en dan de operatie nog.

Daar kun je een heleboel nieuwe muizen voor kopen Bloos .

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:57

Een originele vraag is het wel Lachen Ik weet niet of iemand uberhaupt wel eens op het idee is gekomen om een muis te castreren, maar het lijkt mij niet te doen om zo'n klein beestje onder narcose te brengen. Vraag het aan een dierenarts zou ik zeggen!

Het is wel een ontzettend schattig muisje!

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 23:59

Lous schreef:
Daar kun je een heleboel nieuwe muizen voor kopen Bloos .

Als we gewoon afwachten hebben we ook een heleboel nieuwe muizen Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:54

Ik heb wel eens een rat gecastreerd en dat ging gewoon goed (niet eens met gasnarcose, gewoon op injectie). Een muis lijkt me een behoorlijk gepruts maar niet ondoenlijk, maar er is natuurlijk wel een groot narcoserisico.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:02

Misschien dat een hele kleine dierenarts het wel lukt om te doen, maar ik denk dat ze het risico niet nemen. Een rat is natuurlijk een paar keer zo groot daar zie je de adertjes en alles gewoon liggen, maar een muis? appart zetten denk ik eigelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:17

Bij ratten wordt het wel regelmatig gedaan, maar een muis is wel heel klein hoor...

Ik zou als ik jou was eerst eens de muizen door een expert laten bekijken, zodat ze 100% zeker weet welke geslachten je hebt.
Als het een mannetje en vrouwtje zijn apart zetten en maatjes van hetzelfde geslacht er bij kopen.
(maar niet weet bij die dierenwinkel!)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:40

muis castreren, kan..
wel meer narcose risico dan kat...

zou het risico niet lopen en gezellig hok erbij..
en in beide kooien, dezelfde geslachten...
(mits dat nu nog gaat en geen bloedbad oplevert..
de dames zal wel goed gaan... maar de heren!!!
dat gaat waarschijnlijk fout...)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:13

Je kan het bij muizen altijd goed zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn hoor...zou dus eerst een goed gaan kijken bij beide en als je het zeker weet ze apart zetten...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:46

2 kooien is nou eigenlijk ook weer niet het plan Dus het word 1 van de 2

Ik heb net Bacardi laten zien bij de dierenwinkel hier, ons vermoeden is bevestigd en vanwege de risico's van narcose, is Bacardi daar gebleven Ach gut Erg jammer! Het was zo'n lieve muis Lovers

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:45

Geen ervaring mee, maar ik weet niet of het wel zo handig is om een muis te casteren. Laat staan dat hij het overleefd, misschien een andere oplossing bedenken of eerst zeker weten dat het wel een mannetje is.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:47

[quote="Benfan"]Misschien dat een hele kleine dierenarts het wel lukt om te doen, [quote]

bedoel je een dwerg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:05

Ik zou het absoluut niet doen. Veel stress voor het beestje en een groot risico. Kortom: Je zou hem er alleen mee pesten. Ik ken één geval van castratie van een Syrische hamster, vanwege een tumor aan de teelballen. Deze is er redelijk goed doorheen gekomen, maar ik zou het absoluut afraden.

Jammer dat je bij een dierenwinkel gekocht hebt en niet bij een goede fokker, dan had je hier nu niet mee gezeten...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:13

LiNdA1986 schreef:
Geen ervaring mee, maar ik weet niet of het wel zo handig is om een muis te casteren. Laat staan dat hij het overleefd, misschien een andere oplossing bedenken of eerst zeker weten dat het wel een mannetje is.

Zie mijn post hierboven Knipoog Hij is al naar de dierenwinkel gebracht (een andere). Het was idd een man