varkens ubn nummer aanvragen hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

varkens ubn nummer aanvragen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:48

wij hebben een paar varkens rondlopen ook biggen.
nu moeten we ubn nummer aanvragen!? en eerst registreren bij de I&R.
iemand enig idee hoe en waar ik dat moet doen.
edit: en moeten ze dan ook geoormerkt worden?

Nickeltje

Re: varkens ubn nummer aanvragen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:57

Hoe de registratie precies loopt weet ik niet, ik hoop dat iemand anders je daar verder mee kan helpen.
Wij hebben thuis meerdere hangbuikzwijnen in de opvang. Daar hebben we nummer voor liggen (net als voor een paar schapen) die nummer hebben we niet in de oren gepint, maar als ze overleden zijn en opgehaald moeten worden, dan knijpen we de nummers in het dode dier, zodat ophalen geen probleem is...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:58

even vragen aan crossmonster zij weet die vast wel Knipoog

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:05

Als Crossie je morgen nog geen antwoord heeft gegeven en je via dit topic nog geen antwoord hebt gehad, dan laat ik je alle info wten. De reden dat ik dit nu niet kan doen is omdat ik op mijn werk ben. ik heb alles thuis liggen. heb zelf ook 2 hobbyvarkens en idd een UBN.
Dus morgen kijk ik ff of je je antwoord hebt, anders hoor je van me...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:06

Je kan een ubn nummer aanvragen bij het ministererie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit (lnv)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:18

ziggy_janet schreef:
Je kan een ubn nummer aanvragen bij het ministererie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit (lnv)

In Deventer

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:29

Je belt het ministerie op, vraagt een UBN aan en je krijgt dan alles toegetuurd. Bij deze papieren zitten ook gegevens van bedrijven war je oormerken kunt bestellen. Voor hobbyvarkens zit er een bedrijf tussen waar je ze per stuk aan kunt vragen. Als je deze binnen hebt, kun je je varkens aan gaan melden. Ook dat staat in de papieren uitgelegd.

Het is wel zo dat er een maximum aantal varkens gesteld wordt om aangemerkt te worden als hobbyveehouder.

Al je vragen kun je telefonisch stellen op het moment dat je een UBN telefonisch aanvraagt.

Ik had je morgen alle exacte gegevens en regels willen sturen, maar hier kom je ook mee vooruit.

Succes!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 23:09

Trennie schreef:
Je belt het ministerie op, vraagt een UBN aan en je krijgt dan alles toegetuurd. Bij deze papieren zitten ook gegevens van bedrijven war je oormerken kunt bestellen. Voor hobbyvarkens zit er een bedrijf tussen waar je ze per stuk aan kunt vragen. Als je deze binnen hebt, kun je je varkens aan gaan melden. Ook dat staat in de papieren uitgelegd.

Het is wel zo dat er een maximum aantal varkens gesteld wordt om aangemerkt te worden als hobbyveehouder.

Al je vragen kun je telefonisch stellen op het moment dat je een UBN telefonisch aanvraagt.

Ik had je morgen alle exacte gegevens en regels willen sturen, maar hier kom je ook mee vooruit.

Succes!

oke dank je.
maar je moet toch eerst geregistreerd staan bij de I&R???
en we hebben 2 varkens maar allebei met nest jongen. komen totaal dus op 13 varkens. geloof dat tot 5 hobby is toch? met schapen was het toen wel geloof ik. hadden we ook het gezeik maar dat had me moeder toen geregeld en dat kan nu niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:05

Even ministerie van landbouw bellen.

Trennie legt het verder al erg mooi uit.

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... ema=PORTAL

en contact gegevens :

Het LNV-Loket
Telefoon: 0800 2233322 (gratis)
(Bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 16.30 uur)
Heeft u vragen over bijvoorbeeld het invullen van een formulier? Of over uw eigen specifieke bedrijfssituatie? Neem dan contact op met Het LNV-Loket.
Vanuit het buitenland: +31 592 33 29 58 (niet gratis)

Alleen.... je hebt nu idd teveel varkens.
Als je je nu aanmeld, dan zit je over de grens...
Wat wil je gaan doen met de biggen?
Die kunnen al vrij snel naar nieuwe baasjes toe.
Let wel dat varkens, hangbuikjes of minivarkens, niet echt gewild zijn. Dus het zal niet makkelijk zijn ze weg te krijgen.
Als je ze dalijk aanmeld, zul je ook de biggen moeten aanmelden die je niet verkocht krijgt.
Met een ubn nummer zijn ze welkom bij een slachthuis,dit klinkt nu erg hard. Maar neem aan dat je ze zelf niet kan houden, en als je niemand vind zul je er ergens mee naartoe moeten.
Met een ubn nummer, kun je ze via een handelaar (je moet een ggk wagen hebben en een tussenpersoon die ze verkoopt aan de slachterij) laten wegbrengen naar de slacht..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 13:04

crossmonster schreef:
Even ministerie van landbouw bellen.

Trennie legt het verder al erg mooi uit.

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... ema=PORTAL

en contact gegevens :

Het LNV-Loket
Telefoon: 0800 2233322 (gratis)
(Bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 16.30 uur)
Heeft u vragen over bijvoorbeeld het invullen van een formulier? Of over uw eigen specifieke bedrijfssituatie? Neem dan contact op met Het LNV-Loket.
Vanuit het buitenland: +31 592 33 29 58 (niet gratis)

Alleen.... je hebt nu idd teveel varkens.
Als je je nu aanmeld, dan zit je over de grens...
Wat wil je gaan doen met de biggen?
Die kunnen al vrij snel naar nieuwe baasjes toe.
Let wel dat varkens, hangbuikjes of minivarkens, niet echt gewild zijn. Dus het zal niet makkelijk zijn ze weg te krijgen.
Als je ze dalijk aanmeld, zul je ook de biggen moeten aanmelden die je niet verkocht krijgt.
Met een ubn nummer zijn ze welkom bij een slachthuis,dit klinkt nu erg hard. Maar neem aan dat je ze zelf niet kan houden, en als je niemand vind zul je er ergens mee naartoe moeten.
Met een ubn nummer, kun je ze via een handelaar (je moet een ggk wagen hebben en een tussenpersoon die ze verkoopt aan de slachterij) laten wegbrengen naar de slacht..

dankjewel crossmonster.
we hebben 1 volwassen weggegeven aan kinderboerderij en daar kregen wij dus een telefoontje van dat het geen ubn nummer had en dus nu moet afgemaakt worden!
de biggen worden inderdaad verkocht, maar die moeten dus ook een ubn nummer hebben voor ze worden verkocht, en dan zitten we dus over het limiet heen wat we mogen hebben (wat vrij logish is met 2 onverwachte nesten biggen)

maar wat is het dan met I&R daar moet je je toch eerst aanmelden?? voordat je ubn krijgt?
had ik gelezen.

we hadden het bovenstaande nummer al gebeld en dan moest je een nummer hebben? ikzelf heb niet gebeld.
is dat het I&R nummer?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:08

Wss wel ja, I&r is toch als je ze gaat transporteren?

Een kinderboerderij moet idd tegenwoordig ook opgeven waar de beesten vandaan komen. Dit ivm die akelige ziektes .

Bel het ministerie gewoon even, dan weet je meer.
Als jij uitlegt wat het probleem is helpen ze je heus wel, en gaan niet meteen een AID-er op jullie af sturen hoor