mixomathose heeeft iemand fotos?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

mixomathose heeeft iemand fotos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:17

Gisterenavond heeft onze jonge herder van bijna 8 maanden een konijn gevonden in onze achtertuin. Ze heeft met het konijn gespeelt want we hoorden het konijn gillen en piepen.
Het is mij niet duidelijk of ze nu werkelijk het konijn heeft gegrepen want het was donker.
Afijn na met de zaklantaarn te zijn gaan kijken bleek dat het konijn nog wel helemaal heel was maar hij had hele vreemde dikke ogen en die zaten ook zowat dicht, hij was ook traag. Ik bedoel maar een wild konijn die ik zo kon pakken.

Nu vraag ik me dus af was het konijn ziek, oud, geschrokken. Ik weet het niet, ik heb hem over het hek gezet, en vanmorgen zat hij er nog nu net was die wel weg.

Heeft iemand fotos of een link waar je konijnen met ziektes kunt zien ofzo.
Ik heb zelf twee tamme konijnen die ik maar even niet zelf heb gevoerd maar mijn dochter.

stefje

Re: mixomathose heeeft iemand fotos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:21

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:36

Ik raad je aan als je, je tamme konijnen niet geent hebt. Deze zo snel mogelijk te laten enten, als je konijnen met myx in de buurt hebt is de kans zo groot dat je tamme konijnen het ook kunnen krijgen, omdat het ook door de mug en vlo verspreid word.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:50

Oei effe fotos gekeken en ik denk vrees dat het wel myxomathose is. Er was in een plaatsje ongeveer 15 km verderop al myxomathose geconstateerd dus denk ik dat het dat dit ook wel is.

Ik heb de tamme konijnen niet geent, denk dat ik dat wel ga doen. Maar zou dat nog wel zin hebben nu die ziekte al hier in de omgeving is?

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:36

Ik denk juist dan nog snel inenten. Als ze het nog niet hebben dan kunnen je konijnen antistoffen gaan aanmaken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:59

Nu juist nu zo snel mogelijk inenten voordat het te laat is. Als ze eenmaal ziek zijn ben je te laat en kun je er bijna zeker van zijn dat je ze kwijt raakt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:08

Mijn buurvrouw hoor ik net heeft vorig jaar oktober ook al zon vreemd konijn gevonden alleen die was al dood.
Ik hoop maar dat dit konijn ook snel dood gaat, volgens mijn man had ik hem zelf uit zijn lijden moeten verlossen, maar dat kan ik niet.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:58

ik laat binnenkort mijn konijnen weer enten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:45

Morgen toch maar even de dierenarts bellen.
Volgens een duits vrouwtje even verderop is konijnenziekte ook besmettelijk voor honden en mensen, niet aanraken zei zij nog maar ja helaas te laat het het konijn al aangeraakt.
En een beetje eten gegeven vond hem zo zielig Ach gut

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:59

Heeey!
Voor mensen en honden is deze ziekte niet besmettelijk hoor Lachen alleen voor konijnen ...

Ik weet nou niet of je in Duitsland woont, maar daar blijkt de hazenpest te heersen op het moment, deze is wel besmettelijk voor mensen (voor honden weet ik niet ...).
Gr.
Naatje

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:48

Een week na de vaccinatie is het dier pas beschermd. In de tijd tussen de vaccinatie en de werking ervan is het dier verzwakt en extra vatbaar voor het virus. Als het dus al een tijdje geleden in de omgeving geconstateerd is, weet ik niet of het wel zo verstandig is het dier te vaccineren. Kans is groot dat het juist de ziekte extra opwekt.
De incubatietijd van de ziekte is ongeveer 1 a 2 weken. Dus de kans is er dat je konijntje het virus al in zich draagt, maar nog geen verschijnselen toont..

Lastig geval inderdaad. Maar ik zou misschien toch het zekere voor het onzekere nemen en je nijn laten vaccineren en voorlopig binnen of op een redelijk afgesloten plaats zetten, zodat hij zeker niet in contact kan komen met besmette dieren, mensen of omgeving. Tot de vaccinatie ingewerkt is.. Lachen

Edit: Volgens mij is de ziekte niet besmettelijk voor mensen, maar mensen kunnen het makkelijk verspreiden..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 22:58

Ik woon inderdaad net over de grens in duitsland.
Inmiddels zijn er al twee konijnen dood.
Ik weet zeker dat het konijnen zijn.
Die hazenpest zowel ik als de hond va de buren en mijn hond hebben aan det nog levende en het nog dode konijn gezeten.
Mijn eigen konijnen zitten in een afgesloten hok op 1meter van de grond. Ze staan tegen het huis aan.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:01

Is het overdreven je konijn te enten als die binnen staat? Ik heb dat vorig jaar wel gedaan om het het heerste hier in de buurt. Maar om de hoeveel tijd is zo'n herhalingsprik eigenlijk?