wedstrijden met je hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

wedstrijden met je hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:13

Ja ik ga er steeds serieuser over nadenken. 24 mei is er een clubbokaal. En dat wordt me eerste wedstrijdje.

Ze vind het geweldig om te leren. En dat ze nu in de pubertijd begint te komen zien we door de vingers.

Maar zijn er ook bokkers die wedstrijdjes lopen met hun hond. Gehoorzaamheid of behendigheid.

Dit is elementaire gehoorzaamheid 1 en dan meest aanstormend talent.

Tatiane

Re: wedstrijden met je hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:37

Wij hebben met onze twee honden altijd wedstrijden gehoorzaamheid gedaan Lachen, honden vinden het geweldig!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:41

ik doe met onze dwergschnauzers behendigheidswedstrijden Haha!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 13:02

tantjeuh schreef:
Wij hebben met onze twee honden altijd wedstrijden gehoorzaamheid gedaan Lachen, honden vinden het geweldig!

Hoe oud waren jouw honden toen je begon? Die van is dan ong. 7 maanden. Als het goed gaat gaan we zo'n boekje aanvragen waarin alles wordt bijgehouden van cyno nogwat.

Kan je ook zowel behendigheid en gehoorzaamheid doen. We beginnen langzaamaan met ook klein beetje behendigheid en dit vind ze ook super.

En ze is nogal angstig aangelegd zal als ik enthousiast ben juist positief of negatief gaan werken??

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:52

dienetje schreef:
tantjeuh schreef:

Hoe oud waren jouw honden toen je begon? Die van is dan ong. 7 maanden. Als het goed gaat gaan we zo'n boekje aanvragen waarin alles wordt bijgehouden van cyno nogwat.

Kan je ook zowel behendigheid en gehoorzaamheid doen. We beginnen langzaamaan met ook klein beetje behendigheid en dit vind ze ook super.

En ze is nogal angstig aangelegd zal als ik enthousiast ben juist positief of negatief gaan werken??

Gho, leeftijd.. nu vraag je iets. Ze zijn allebei van pups-af mee geweest naar de hondenschool en hebben zo braafjes alle klassen doorlopen. Ik geloof dat ze iets van een 8/9maand waren.. Allebei hebben ze tot op het hoogste niveau wedstrijd gespeelt (de jongste nog steeds, de oudste is met zijn 12 er niet echt meer toe in staat..). De jongste zat op dat hoogste niveau toen hij 2,5 was geloof ik, erg snel gegaan bij hem.

Zowel behendigheid als gehoorzaamheid moet zeker lukken, klinkt erg leuk zelfs! Zolang je maar duidelijk blijft in je commando's kan dat geen probleem zijn (dus als je hond bij de gehoorzaamheid mooi recht naast je moet gaan zitten aan de linkerkant bij het bevel 'voet', dan moet dat bij de behendigheid ook mooi recht aan de linkerkant gebeuren, en niet ineens aan de rechterkant ofzo..).

Bij angstige honden is het zeker super dat je er mee aan de slag gaat. Onze jongste is ook nogal onderdanig/angstig van aard, en door die trainingen is zijn zelfvertrouwen een pak gegroeid. Enthousiasme werkt altijd goed! Zorg er wel voor dat je met een angstige aangelegde hond op een hondenschool terecht komt waar ze enkel POSITIEF trainen. Geen stropkettingen, geen halti's, geen straffen, geen getrek, geen geroep. Beloning moet centraal staan! Anders wordt je hond nog onderzekerder..

Wat voor hond heb je trouwens?

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:29

Oke dit wordt een club wedstrijd en tegen de tijd van een echte oficieele wedstrijdje zijn we ook zo rond de 9 maanden.

We zijn zowiezo heel constant. We hebben een gezin met 5 mensen en wanneer ik op zaterdag van de hondenschool afkom vertel ik altijd eerst het 'huiswerk'. Als iemand het dan bedenkt van ik ga trainen dan doen ze het wel goed. Maar ze hangt heel erg aan mij dus bij andere gaat het altijd iets moeizamer.

We werken met positief belonen en slecht gedrag negeren omdat ze anders gaat angstplassen. En met de clicker. En als het puberen blijft zoals het nu is, komt het helemaal goed.

Ohwja ik heb een engelse springer spaniel. Ik zal even kijken of ik een recente foto kan vinden.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:26

als je behendigheid wilt gaan doen in de toekomst is het wel verstandig om nu al met je hond zowel links als rechts van je te trainen.
bij de gehoorzaamheid leren ze je namelijk altijd aan om de hond links van je te hebben terwijl je met behendigheid ook wissels moet maken. Wij merken met honden die van de gehoorzaamheid af komen en alleen maar links getraind van je zijn moeilijk rechts te sturen zijn bij de toestellen.
ook moet je wel even wachten met behendigheid tot je hond 1 jaar is. Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:00

ik doe behendigheid met mijn hond. op school zijn er wel eens wedstrijden. ik werd 2e van de hele school.
Ook bij ons op de hondenclub zijn er onderlinge wedstrijden. ik ben niet van plan om officiele behendigheid wedstrijden te gaan doen. te weining tijd ervoor. ik ga nu recreanten trainen en je kan dan deelnemen aan onderlinge wedstrijden.
ik doe trouwens ook flyball met haar op school

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 22:08

ohhw dat van het rechts lopen is inderdaad wel heel handig ga ik doen. Ze is tegen de tijd dat ik behendigheid ga doen wel 1 jaar. Want wil eerst de basis gehoorzaamheid kennen.

Flybal lijkt me ook wel heel leuk maar dat wordt bij ons op de vereniging volgens mij niet gegeven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:44

Wij doen IPO examens en dergelijke. Ook wedstrijden met Pakwerk enz.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:16

ja mijn hond kent de commando's links en rechts. heel makkelijk. je moet je hond ook vooruit kunnen laten werken, anders moet je heel de tijd mee rennen.
mijn hond op school met de behendigheid meer voor de fun. de hindernissen staan te laag
AfbeeldingAfbeelding

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:13

is opzich niks mis mee hoor als de hindernissen eens een keer lager staan, je kunt ook beter altijd trainen met verschillende hoogtes van hindernissen zo leert je hond ook afstand en hoogte schatten. Als je altijd op dezelfde hoogte traint en op de wedstrijd staan de hindernissen ineens 5 cm hoger heb je kans dat ze ze allemaal afspringen omdat ze gewend zijn steeds dezelfde hoogte te springen.

ook nog een tip om je hond sneller te maken, laat iemand je hond vasthouden en ren zelf een heel stuk van hem vandaan roep je hond maar blijf zelf verder rennen. Zo creeer je snelheid bij je hond en is ook erg afwisselend.

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:31

Behendigheid met mijn 2 schapendoezen. GEWELDIG!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:24

melanie_h schreef:
is opzich niks mis mee hoor als de hindernissen eens een keer lager staan, je kunt ook beter altijd trainen met verschillende hoogtes van hindernissen zo leert je hond ook afstand en hoogte schatten. Als je altijd op dezelfde hoogte traint en op de wedstrijd staan de hindernissen ineens 5 cm hoger heb je kans dat ze ze allemaal afspringen omdat ze gewend zijn steeds dezelfde hoogte te springen.

ook nog een tip om je hond sneller te maken, laat iemand je hond vasthouden en ren zelf een heel stuk van hem vandaan roep je hond maar blijf zelf verder rennen. Zo creeer je snelheid bij je hond en is ook erg afwisselend.

Ohw wat leuk al die tips. Gistere op de hondenschool moest ze door de tunnel de eerste keer. Maar ze is nogal angstig aangelegd en dit was te. Na lang aanmoedigen ging ze erdoor en vond ze het super!! Totdat er een kronkel in de tunnel kwam en ze de uitgang niet meer zag. Kan je thuis op de 1 of andere manier een tunnel zelf maken?

En ze is nu 6 maanden kunnen we al een beetje kleine sprongetjes gaan oefenen? zo rond de 10-20cm? En die snelheid kan je die ook al gaan oefenen?

De gehoorzaamheid gaat super. Heb ipv. naast left en right. En dan komt ze keurig bij right naar rechts zitten en left bij links zitten. En dan Left food en Right food. Ze leert het zo snel allemaal ben constant bezig dingen te bedenken die handig kunnen zijn ooit. Ze kent al het dubbele aantal commando's dan mijn oude hond.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:13

sprongetjes oefenen zou ik nog niet met der doen, maar de tunnel kun je wel oefenen.
Ik zie dat de tunnel met de eerste keer al in een bocht gelegd is Boos! niet doen en vooral niet met een angstige hond. Voorkom ten alle tijde dat je hond de kans krijgt om zich om te draaien in de tunnel.

Probeer met de tunnel aanleren de tunnel bijelkaar te schuiven als een harmonica zeg maar . Dan is de tunnel wel heel kort dit is de bedoeling. laat hem erdoorheen gaan en bellon hem
Dit doe je een paar keer en dan ga je hem een klein beetje verlengen, niet te veel.
Zo bouw je het rustig op en word je hond ook niet angstig.
Snelheid trainen mag je wel doen, maar nog niet te grote afstanden je hond is nog erg jong.
Succes.

Tip, ik gebruik een ikea tunnel thuis, is eigenlijk voor kinderen Bloos , maar voor kleinere rassen werk het goed Haha!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:06

Ja ik had op een site met allerlei behendigheid spullen gekeken maar ging toch wel aardig in de euro's lopen. Marktplaats iets goedkoper. En toen dacht ik ook Ikea. Het is niet zo'n grote hond. E. Springer Spaniel. Die nu nog erg klein is.

Maar die is dus wel redelijk stevig de ikea tunnel.

De hindernisjes vroeg ik omdat ze bij de puppie training naast ons ook al kleine hindernisjes deden. En Floor mag van mij nog net de stoep opstappen en de drempels is huis en dan is het klaar.

De snelheid zal me zusje leuk vinden. Die moet sprint trainen voor het hardlopen.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:21

voor te oefenen is de ikeatunnel best fijn en is van stevig matriaal, koste me geloof ik iets van 12,50 dus is nog te doen he?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:26

Zo nu en dan loop ik eens een show met de jongste hond. Daarnaast werk ik met de schapen, dus als we wat verder zijn kunnen we ook met wedstrijden mee gaan doen. Ik doe het wel voor de lol, en niet voor het winnen.
Behendigheid is ze nog te jong voor, maar zeker een goed alternatief voor het drijven.