Wanneer heeft een vlaamse reus te veel jongen? *dringend*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

memo

Wanneer heeft een vlaamse reus te veel jongen? *dringend*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:45

Hallo,
ik heb al verscheidende nestjes vlaamse reuzen gefokt, tot nu zonder problemen. Nu heb ik sinds gisteren een nestje van 11 jongen, wat voor een vlaamse reus uitzonderlijk veel is (meestal maar 6-8). Nu heb ik vandaag buiten het nest een dood jong gevonden en begin ik te vrezen dat ze misschien niet genoeg melk heeft, want gisteren waren ze allen in leven... Ook vindt ik dat de buikjes van de jongen niet bepaald 'bol' staan? Iemand ervaringen , een goede site, goede raad laat maar komen want wil meer dode jongen vermijden.
Groeten

Bluebontje

Re: Wanneer heeft een vlaamse reus te veel jongen? *dringend*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:18

Misschien weten ze op het konijnenforum raadt?
Mijn konijnen hadden ook altijd hele grote nesten (soms wel 12 of meer), maar dat waren geen Vlaamse reuzen.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 23:57

ja ik zal daar eens proberen, misschien weet men daar raad
bedankt voor de tip
groeten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:12

Een konijn heeft 8 tepels, sommige grote rassen 10 tepels, maar soms werken ook niet alle tepels. Daarom weeg ik zelf elke dag om goed in de gaten te houden of jongen wel groeien bij grote nesten. In principe moeten de jongen de eerste 3 dagen zonder melk kunnen overleven daarna gaan de jongen dood. Het 11e jong kon dus ook wat anders hebben. Ik laat zelf meestal 2 voedsters te gelijk dekken zodat ik kan overleggen bij dit soort dingen. Mocht je ze volle overlevingskans willen geven zou je eventueel als ze echt mager zijn kunnen gaan flessen of anders de harde selectie maken.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 22:34

Ik heb ondertussen mijn licht opgestoken op het konijnenforum, ik zal ze verder in de gaten houden en idd ik kan ze wegen om ze op te volgen. Ik heb ook een andere voedster met jongen maar durf ze niet over te leggen daar de voedster in kwestie nogal dominant is, wanneer ze jongen heeft valt ze mij zelfs aan terwijl ze anders zeer lief en tam is, of denk je dat ze dat niet zou doen tov nieuwe jongen?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:35

Als je de jongen goed inwrijft met haar nestmateriaal zou het volgens mij kunnen lukken.
Maar ik heb het zelf nog nooit gedaan, dus.....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:36

Ik heb het geregeld gedaan ook met dominante voedsters, maar ik ga hier geen advies in voorschrijven, omdat ik vind dat jij die beslissing moet maken.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:27

Bedankt aan iedereen voor jullie reactie,
ik heb uiteindelijk niets ondernomen en ze lijken nog steeds allemaal ok, ik heb mij dus waarschijnlijk zorgen gemaakt om niets. Ik weeg ze wel elke dag om te kijken of ze aankomen, maar alles lijkt ok.