ARR schapen [Scrapie ziekte]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

ARR schapen [Scrapie ziekte]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:16

Heej.
Ik maak een fokplan voor schapen met Scrapie een verschrikkelijke schapen ziekte.
Zijn er mensen die er verstand van hebben. Ik zou graag willen weten wat de afkorting ARR betekend.
En waarom het ene schaap ARR heeft en sommige ARR/ARR
EN daarnaast zou ik graag willen weten wat voor problemen het veroorzaakt tijdens de dracht en bevalling.
Ontzettend bedankt!
Als er vraag naar is wil ik hier wel plaatsten van het inhoud. De ziekte Scrapie.
Alvast bedankt!

RianneH

Re: ARR schapen [Scrapie ziekte]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:22

Oewh, ik heb pas nog een heel verslag gemaakt over Scrapie, BSE en CJD. Heb je een mailadres? Dan wil ik dat je wel opmailen.

Maar verder, wil je Scrapie-vrije schapen fokken? Of Scrapie schapen?

Hier alvast een stukje:

Citaat:
Scrapie (Ovine spongiform encephalopathy)

Scrapie staat bekend als degeneratieve ziekte die het centrale zenuwstelsel van schapen aantast. De ziekte komt ook voor bij geiten. De ziekte komt als eerste tot uiting door subtiele veranderingen in het gedrag en het temperament van de dieren.
De naam is afkomstig van de klinische symptomen van pruritus. Pruritus is jeuk zonder zichtbare huidafwijkingen. Schapen gaan door de jeuk tegen stilstaande voorwerpen schuren, waardoor ze hun wol verliezen en hun huid beschadigen. Scrapie komt van het engelse werkwoord "to scrape" wat in dit geval schuren betekent. In een verder gevorderd stadium van de ziekte vertonen de dieren ook andere symptomen zoals:
- een slechte coördinatie
- gewichtsverlies (hoewel ze wel blijven eten)
- knagen aan poten en andere ledematen
- met de lippen klapperen
- ze lopen niet meer goed
- hevige trillingen als ze plotseling gestresst raken
- verminderde activiteit

Uiteindelijk heeft het de dood tot gevolg, meestal na één tot zes maanden.

Een schaap met scrapie. Door het schuren van het lichaam met de grond verliest het schaap zijn vacht en ontstaan er kale plekken.

Het is sinds 1993 verplicht om scrapie te melden. Sinds januari 2002 is het verplicht om geiten en schapen steekproefsgewijs te testen op TSE. Het gaat om gezonde slachtdieren en risicodieren ouder dan 18 maanden. Dit zijn dezelfde tests die gebruikt worden om BSE te testen bij runderen. Elk jaar worden er in de Europese Unie ruim 350.000 schapen en 50.000 geiten getest.
Uit voorzorg wordt bij de slacht risicomateriaal, zoals de hersenen en het ruggenmerg, verwijderd. Op schapenhouderijen die besmet zijn met scrapie worden sinds 1 oktober 2003 de voor scrapie gevoelige dieren gedood en vernietigd. Op besmette geitenhouderijen moeten alle dieren worden gedood en vernietigd.
Verder hanteert Nederland een speciaal fokprogramma om schapen resistent te maken voor TSE's. Het is al vele jaren bekend dat schapen met een bepaalde genetische structuur meer resistent zijn tegen scrapie dan andere schapen. Sinds oktober 2004 is het in Nederland verplicht om TSE ongevoelige rammen in te zetten in alle kuddes met tien of meer ooien. De verplichting werd later nog uitgebreid voor alle bedrijven met schapen met uitzondering van enkele bijzondere inheemse rassen.
Inmiddels zijn er zoveel ongevoelige rammen beschikbaar dat de minister de verplichte inzet van dit type rammen weer heeft laten vallen. Schapenhouders die het risico nemen een ram in te zetten waarvan niet zeker is dat deze ongevoelig is voor TSE's kunnen bij een uitbraak van scrapie op hun bedrijf voor de schade geen beroep doen op collectieve middelen.[2]

Ik dacht dat ARR te maken heeft met het bezitten van de Prionagens. Of zoiets..