blaf probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

blaf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:12

mijn hond heeft een klein probleempje
Baika is een bijna 3 jarige. friese stabij x border collie
Ik heb haar als pup overal mee heen genomen. Dus ook naar de paarden. Waar ze het helemaal geweldig vind.
Ik neem haar mee op bosrit enz.
Alleen als ik aan het rijden ben in de bak leg ik mijn hond vast aan een stoel.
Als ik dan opstap dan begint ze te blaffen en wilt dan naar mij toekomen. wat niet kan,omdat ze vast lig.
Ze begint dan haar riem kapot te bijten. vanochtend was het weer raak. Dit is al de 100e riem die ze snel doorgebeten heeft.
Ik wordt dit onderhand is zat. ze is erg aanhankelijk aan mij,maar toch weer onderdaning.

Ook mag ze soms spelen in de bak met een A welshje. ze gaat dan blaffen en er achteraan rennen. als ik haar wil corrigeren geeft ze geen kik. ze is zo geconcentreerd op dat ponyjte. dat ze mij niet eens hoord. als ik haar thuis een keer op de kop geeft kruip ze wat voor je.

ik zit er aan te denken om een snuitbandje om te doen. zodat ze niet meer kan blaffen en riemen kan doorbijten. dit is ook een stuk fijner paardrijden.

op een buitenrit heeft ze dat weer niet. alleen met opstijgen blaft ze. verder rent ze vrolijk in het bos rond.

MarrieLeen

Re: blaf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:14

Dan zou ik inderdaad gaan voor een snuitbandje voor tijdens het rijden in de bak.

Moet ze trouwens per se aan de stoel vast met rijden? Of heb je anders 'last' van haar?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:16

Wat je ook kan doen is een corrigeerband kopen, zo'n ding op afstand. Dan kan je precies corrigeren wanneer en waarom je wilt. Want als ze met een snuitbandje zich wil 'groomen' dan kan dat ook niet... En idd, moet ze per se vast? Kan ze anders niet in een stal met een bot ofzo? Dat ze iets te doen heeft?
Groetjes, mij

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:18

Dit klinkt als een hond met weinig zelfbeheersing... Iets wat ze moeten leren!

Begin thuis: leg je hond met een ketting ipv een leiband vast aan iets stevig (elke keer dat je hond zich KAN loswerken, is dat gedrag beloond!). Leg op 4 meter afstand 10 koekjes op de grond. Ga naar je hond, loop naar de koekjes (zonder commando, je bent een gedrag aant trainen, geen gehoorzaamheid), pak er eentje, en geef die aan je hond. Haal het tweede snoepje op en geef het aan de hond. Na een aantal keer zal je hond al gaan zitten, of in ieder geval rustig blijven staan. Begint hij te blaffen, dan kom je niet terug. Je blijft dan gewoon staan, tot hij stil is, en dan ga je alsnog naar hem toe. Zo leert hij dat als hij zich rustig houdt, jij terugkomt met een beloning. Het resultaat van zo'n eerste sessie is vaak verbluffend!

Als dat goed gaat, blijf je iets langer bij de koekjes staan voor je terugkeert, per seconde uitbouwen, niet ineens 10 seconden.

Gaat dat goed, begin dat dan op de manege te oefenen, eerst weer zo kort mogelijk, en de tijd uitbouwen. Zo leert je hond geduld en zelfbeheersing, wat voor een x border niet zo simpel is Knipoog

Succes!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:22

als ik haar niet vast leg rent ze vrolijk mee met blaffen natuurlijk. ik heb haar wel eens in de stal gedaan maar dan wordt ze nog angstiger. ze is zo aanhankelijk aan mij.
gelukkig is het niet iedere keer dat ze een riem kapot bijt. of ze is dan hard aan het trillen niet van de kou. halstertouwen krijgt ze ook kapot.

Verder luisterd ze goed. ik doe behendigheid met haar enz. alleen bij de paarden is ze zo geconcetreerd

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:24

Bijkomend "probleem" met borders is dat ze beginnen te focusen en willen drijven. De adviezen van mijn voorgangers zou ik als uiterste oplossing zien, ga eerst eens met mijn tips aan de slag!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:24

Dan ga ik inderdaad mee met snuffelhues, het zo proberen uit te bouwen.
Kan je haar zolang niet aan een ketting leggen? Die kan ze niet kapot bijten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:29

thuis doet ze dat niet omdat er geen paarden in de buurt zijn. ik kan haar bijwijze van spreken laten liggen en dan zelf 50m verder lopen. ze blijft dan netjes liggen en als ik haar roep komt ze ook

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:32

Zoals ik al zei, je traint met deze oefening geen gehoorzaamheid, maar gedrag, zelfbeheersing, dus je gebruikt geen commando. Als dat thuis perfect gaat, des te beter, dan doe je de oefening bij de paarden! Eerst op de manege zonder paarden in de buurt, dan met paarden in de buurt... Als je één ding moeilijker maakt (afleiding, paarden dus) maak je de rest makkelijker, dus een korte wachttijd, en dan ga je de tijd weer uitbouwen. Het is een x border, dus hij zal het met de juiste aanpak snel genoeg leren! Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:34

snuffelhues schreef:
Bijkomend "probleem" met borders is dat ze beginnen te focusen en willen drijven. De adviezen van mijn voorgangers zou ik als uiterste oplossing zien, ga eerst eens met mijn tips aan de slag!

Inderdaad, het border-aspect in je hond laat zich zien... Verdere tip van snuffelhues vind ik zeker een goede, ga daar mee aan de slag!

Zo een corrigeerband zou ik, persoonlijk (met onderdanige border ervaring Clown), zeker niet doen. Straffen werkt bij onderdanige/angstige honden zou fout.. Ik merk hetzelfde bij onze jongste border, een serieuze stemverheffing en meneer kruipt met zijn staart tussen zijn benen in een hoekje, om dat heel onderdanig terug te kruipen. Door veel te straffen/corrigeren krijg je alleen een angstige hond (als hond van nature uit al onderdaning en kruiperig is welliswaar).

Wat je met die focus moet beginnen weet ik ook niet.. Als onze jongste border langst de wei ligt, of eens mee naar een jumping gaat is er gewoon niks aan te zeggen. Gelukkig doet hij wel niks verkeerd, dus ik hoef niet veel te zeggen. Maar anders? Hij hoort of ziet me niet meer als hij op het paard gefocused is... Kan je langst staan springen/roepen/vloeken. Volgens mij zou hij zelfs niet reageren als je twintig tennisballetjes rond hem loslaat... Eens hij die focus heeft is hij afgesloten van de wereld.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:35

Ik heb een schapendoes x Friese stabij van 2 jaar. Die zit het liefst ook op me Vork
Hij gaat ook overal mee naar toe en de paarden vindt ie het einde. Ik heb 3 jaar lesgegeven op een manege en daar heb ik hem geleerd in de hoek van de bak te liggen zodra ik in de bak was. Eerst aan de riem, natuurlijk ging ie blaffen en janken om mn aandacht te trekken. Toen heb ik een kleed van thuis mee genomen en hem daarop 'geparkeerd' met de woorden, op je kleed en blijf, snoepje gegeven en genegeerd. Geen last meer van hem gehad, paar weken erna ging ie standaard in het hoekje liggen.

Zoiets zou ik als ik jouw was ook proberen, wel met bandje om idd voor het doorbijten. Omdat je hem in de toekomst toch gewoon wil laten liggen zonder bandje zou ik hem wel op z'n plaats zetten. Ze moeten leren te wachten, zodra ik in de bak ben moet hij eruit. Nu komt ie er nog steeds wel eens in hoor, maar als ik dan streng zeg 'eruit!' gaat ie wel. Dat achter me aan rennen heeft ie 2 weken gedaan maar dat is bij mij eigenlijk vanzelf overgegaan. De enige tip die ik je dus kan geven is doorzetten! Het kost wat ergenis (ik heb tot een miljoen moeten tellen soms Clown ) maar ze moeten begrijpen wat je wil. Die van mij luistert thuis ook veel beter en bij de paarden let ie minder snel op. Daarom heb ik ook dat kleed gebruikt, dat is zijn plaats en daar moet ie op blijven totdat ik klaar ben.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:47

ja ik hoop dat straks me hond gewoon los in de hoek van de bak kan blijven liggen. mijn geduld is bij de paarden veel sneller op. het is wel moeilijk om mijn geduld te bewaren. Ze is zo gefococest op de paarden ze is dan afgesloten van de wereld.

ik wil toch een snuitbandje gaan kopen alleen voor het blaffen voor in de bak.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:51

zaterdag had ik mijn hond weer bij en mijn vriend was ook mee. ik ging rijden in de bak en hij ging trainen met mijn hond in de bak los. zitten,af, volgen enz. de aandacht bij hem houden. alleen toen schoot mijn paard er vandoor en toen dacht mijn hond doei ik ga mee rennen en blaffen. ik ga toch een snuitbandje kopen voor haar