snuffelhues schreef:Bijkomend "probleem" met borders is dat ze beginnen te focusen en willen drijven. De adviezen van mijn voorgangers zou ik als uiterste oplossing zien, ga eerst eens met mijn tips aan de slag!
Inderdaad, het border-aspect in je hond laat zich zien... Verdere tip van snuffelhues vind ik zeker een goede, ga daar mee aan de slag!
Zo een corrigeerband zou ik, persoonlijk (met onderdanige border ervaring
), zeker niet doen. Straffen werkt bij onderdanige/angstige honden zou fout.. Ik merk hetzelfde bij onze jongste border, een serieuze stemverheffing en meneer kruipt met zijn staart tussen zijn benen in een hoekje, om dat heel onderdanig terug te kruipen. Door veel te straffen/corrigeren krijg je alleen een angstige hond (als hond van nature uit al onderdaning en kruiperig is welliswaar).
Wat je met die focus moet beginnen weet ik ook niet.. Als onze jongste border langst de wei ligt, of eens mee naar een jumping gaat is er gewoon niks aan te zeggen. Gelukkig doet hij wel niks verkeerd, dus ik hoef niet veel te zeggen. Maar anders? Hij hoort of ziet me niet meer als hij op het paard gefocused is... Kan je langst staan springen/roepen/vloeken. Volgens mij zou hij zelfs niet reageren als je twintig tennisballetjes rond hem loslaat... Eens hij die focus heeft is hij afgesloten van de wereld.