er is iets met mijn katje aan de hand en ik vroeg me af of jullie een idee hebben wat het zou kunnen zijn.
Symptomen
- minder snel eten, normaal schrokt hij zijn eten naar binnen maar nou doet hij er soms langer over dan mijn andere kat (voor zijn doen is dat extreem lang). Eetlust heeft hij wel, hij eet alleen langzamer.
- de laatste tijd vind ik vaker haarballen van hem (ik weet zeker dat ze van hem zijn en niet van de andere kat)
- Herhaaldelijk kokhalzen als hij heeft gegeten, doet hij anders zelden (en dan komt het door te haastig eten, wat hij nu juist niet doet) Hij regurgiteert het eten niet.
- als hij op de bak moet graaft hij eerst om dan te gaan zitten, zich om te draaien, weer graven en zitten, dat gaat zo een paar keer tot er dan uiteindelijk iets uit komt. Het hele gebeuren gaat gepaard met een soort gemiauw, hij mauwt niet echt, het is meer een soort getjirp dat hoog eindigt, alsof hij ergens verbaasd over is

- als hij van de bak komt speert hij als een idioot de kamer in, het lijkt wel of hij zo gauw mogelijk bij de bak weg wil als de drol/plas begraven is.
- gister kwam hij na een bezoekje aan de bak, alweer met een noodvaart, de kamer in gescheurd. Hij liep raar, net of hij zijn achterpootjes niet kon gebruiken. Hij rende in een soort zittende houding zeg maar. De oorzaak was al gauw duidelijk: er hing nog een keutel aan zijn gatje. Hij was in paniek, en geneerde zich erg toen ik hem van het poepje verloste. Hij miauwde er bij maar had geen pijn denk ik. Er zaten "draadjes" in de drol, ik neem aan haren.
Sinds een paar weken krijgt hij ander voer, het is van Hill's Neutered Cat. Normaal gesproken krijgt hij Royal Canin S/O, van het andere voer hebben we een zak gekregen omdat die over was bij de dierenartsenpraktijk waar mijn zusje werkt. De zak is bijna leeg, als de Hill's op is krijgt hij weer RC. Kan het aan het voer liggen dat hij nu een haarbalklont in zijn maagje heeft?
Omdat er duidelijk iets mis is met zijn buikje/verteringssysteem dacht ik misschien aan wormen? Ik heb hem vanavond ontwormd en voor de zekerheid, ivm de haarballen, krijgt hij nu ook 3 dagen achter elkaar antihaarbalpasta, gelukkig vindt hij het lekker. Hij is verder in zijn gewone doen, eet zijn voer op en gedraagt zich normaal. Misschien dat hij ietsjes minder wil spelen maar ook dat komt wel eens vaker voor. Alleen met eten en poepen heeft hij problemen. Wat er nou precies aan de hand is weet ik niet, heeft iemand enig idee? Wat kan ik doen om mijn katje te helpen?