Spijsverteringsvraagje (kat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Spijsverteringsvraagje (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 01:03

Hoi,

er is iets met mijn katje aan de hand en ik vroeg me af of jullie een idee hebben wat het zou kunnen zijn.

Symptomen
- minder snel eten, normaal schrokt hij zijn eten naar binnen maar nou doet hij er soms langer over dan mijn andere kat (voor zijn doen is dat extreem lang). Eetlust heeft hij wel, hij eet alleen langzamer.
- de laatste tijd vind ik vaker haarballen van hem (ik weet zeker dat ze van hem zijn en niet van de andere kat)
- Herhaaldelijk kokhalzen als hij heeft gegeten, doet hij anders zelden (en dan komt het door te haastig eten, wat hij nu juist niet doet) Hij regurgiteert het eten niet.
- als hij op de bak moet graaft hij eerst om dan te gaan zitten, zich om te draaien, weer graven en zitten, dat gaat zo een paar keer tot er dan uiteindelijk iets uit komt. Het hele gebeuren gaat gepaard met een soort gemiauw, hij mauwt niet echt, het is meer een soort getjirp dat hoog eindigt, alsof hij ergens verbaasd over is Clown (zelfde geluidje als wanneer hij een speeltje kwijt is)
- als hij van de bak komt speert hij als een idioot de kamer in, het lijkt wel of hij zo gauw mogelijk bij de bak weg wil als de drol/plas begraven is.
- gister kwam hij na een bezoekje aan de bak, alweer met een noodvaart, de kamer in gescheurd. Hij liep raar, net of hij zijn achterpootjes niet kon gebruiken. Hij rende in een soort zittende houding zeg maar. De oorzaak was al gauw duidelijk: er hing nog een keutel aan zijn gatje. Hij was in paniek, en geneerde zich erg toen ik hem van het poepje verloste. Hij miauwde er bij maar had geen pijn denk ik. Er zaten "draadjes" in de drol, ik neem aan haren.

Sinds een paar weken krijgt hij ander voer, het is van Hill's Neutered Cat. Normaal gesproken krijgt hij Royal Canin S/O, van het andere voer hebben we een zak gekregen omdat die over was bij de dierenartsenpraktijk waar mijn zusje werkt. De zak is bijna leeg, als de Hill's op is krijgt hij weer RC. Kan het aan het voer liggen dat hij nu een haarbalklont in zijn maagje heeft?

Omdat er duidelijk iets mis is met zijn buikje/verteringssysteem dacht ik misschien aan wormen? Ik heb hem vanavond ontwormd en voor de zekerheid, ivm de haarballen, krijgt hij nu ook 3 dagen achter elkaar antihaarbalpasta, gelukkig vindt hij het lekker. Hij is verder in zijn gewone doen, eet zijn voer op en gedraagt zich normaal. Misschien dat hij ietsjes minder wil spelen maar ook dat komt wel eens vaker voor. Alleen met eten en poepen heeft hij problemen. Wat er nou precies aan de hand is weet ik niet, heeft iemand enig idee? Wat kan ik doen om mijn katje te helpen?

Mist

Re: Spijsverteringsvraagje (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:59

Het kunnen verschillende dingen zijn, last van de tanden (waardoor hij voer probeert heel door te slikken...wat weer problemen geeft) of verstopping, gezien het kattenbak verhaal.

verstopping kan overigens dodelijk zijn, dus het is wel zaak dat je morgen even naar een goede DA gaat !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:05

leeftijd kat??
poes kater....??
hoe ziet poep eruit....??? hard, zacht, veel, weinig... etc..
waarmee ontwormd? en wanneer, voor deze avond voor het laatst....??
hoeveel drinkt je kat? hoeveel plast je kat?
hoe weet je zeker dat het deze kat zijn haarballen zijn? kan ook de andere
kat likken en daardoor die haren hebben... dus als je hebt gezien dat ie
ze eruit werkt weet je het zeker.. anders niet...

zou kat morgen meenemen naar dierenarts..
tip neem vers!! poepje mee en vers plasje..als dat lukt..

succes... hopelijk heeft ie niets ergs..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 01:27

Bedankt allebei voor het meedenken

Sjolvir schreef:
leeftijd kat?? bijna 2
poes kater....?? kater, gecastreerd met 6 maanden
hoe ziet poep eruit....??? hard, zacht, veel, weinig... etc.. niet heel hard, weet niet hoe veel, ze gebruiken de bakken allebei
waarmee ontwormd? Drontal (tabletjes) en wanneer, voor deze avond voor het laatst....?? oktober Bloos (het zijn binnenkatten)
hoeveel drinkt je kat? heb 'm vandaag een keer of 2 zien drinken hoeveel plast je kat? weet ik niet
hoe weet je zeker dat het deze kat zijn haarballen zijn? kan ook de andere
kat likken en daardoor die haren hebben... dus als je hebt gezien dat ie
ze eruit werkt weet je het zeker.. anders niet... ze likken elkaar niet, katertje tuigt poes meestal juist af en poeslief vindt katertje een beetje eng. Poes slaapt 's nachts bij mij, als die dan een haarbal heeft word ik wakker als ze begint te kokhalzen. Dat is niet gebeurd. Ook hebben ze zo hun voorkeur waar ze haarballen neerleggen en die ik gevonden had lagen in de gang en badkamer, waar katertje ze meestal uitbraakt. Ook zijn die van hem donkerder van kleur dan die van de poes.

zou kat morgen meenemen naar dierenarts..
tip neem vers!! poepje mee en vers plasje..als dat lukt..

succes... hopelijk heeft ie niets ergs..

Mijn zusje is vandaag even langs geweest, zij werkt bij een dierenarts en heeft katertje bekeken. Ze vond 'm erg levendig (istie ook) en dacht ook aan een verstopping. Ik ga door met de antihaarbal en ik geef 'm ook maar wat olie door zijn voer om de drollen zachter te maken. Hij is niet sloom en eet beter dan gisteren en houdt het voer ook binnen Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:22

Olie zou ik niet doen. Een kat kan dit niet echt goed verteren. Beter kun je hem blikvoer geven. Of mengen met zijn huidige brokken. Zo krijgt hij meer vocht binnen, het voer is zachter dus makkelijker verteerbaar en hij eet het wat makkelijker.
Hoe veel voerbeurten heb je per dag? Het wil ook nog wel eens helpen om meerdere voerbeurten op een dag te geven. Zo zit zijn maag per keer niet té vol.

Het kan ook aan het merk voer liggen. De samenstelling is toch vaak anders. Als hij het op RC goed deed zou ik daar weer op teruggaan Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 14:59

Bedankt voor de tips, dat van de olie was me geadviseerd door de da en hij lust het, zoals hij bijna alles lust. Zelf vind ik het onhandig geklier, omdat hij ook genoeg drinkt wilde ik hem vandaag weer voer zonder olie geven maar voor de zekerheid nog wel met wat antihaarbal. Mijn katten krijgen 4 keer per dag te eten, 's ochtends, 's middags als ik thuiskom of als ik laat thuis ben vlak voordat ik deur uitga en 's avonds rond een uur of tien 3 porties brokjes (afgewogen in een maatbekertje) en aan het eind van de middag krijgen ze elk een half zakje zacht voer. katertje krijgt dan ook kattenmelk. Dit katertje heeft toen hij klein was geleerd om heeeel snel te eten, samen met zijn moeder en zusje kreeg hij eten uit 1 bakje en dan was het zaak om zo gauw mogelijk zo veel eten als hij kon binnen te krijgen. Nu eet hij na ruim 1,5 jaar eindelijk wat beschaafder, probeert ook niet meer om het eten van de andere kat af te pakken omdat hij nu snapt dat daar sancties op staan. De reden dat ik me zorgen om 'm maakte is juist dat hij ineens veel langer over zijn eten deed. Inmiddels gaat het weer een beetje beter, hij heeft niet meer overgegeven gelukkig. De Hills is bijna op, het laatste heb ik gemengd met het RC-voer en als dit op is gaat hij weer helemaal over op RC. Voor altijd Vork