Jonge hazen opgevangen, iemand adviezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Jonge hazen opgevangen, iemand adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:45

Drie dagen geleden, woensdag, hadden wij 3 jonge hazen in het weiland (ponyweide grenzend aan schuur, onder de drup van de dakgoot) zien liggen. Nu weten wij dat je hazen abosluut niet moet oppakken, en dat de moeder 's avonds terugkomt om ze melk te geven. Ik herinnerde mij ook een artikel dat hoe zielig ze er ook uit zien (nat, bibberent) je ze gewoon kunt laten liggen. Tenzij de moederhaas dood is of ze in een gevaarlijke situatie liggen. Ben er dus elke dag even vanaf een afstand naar wezen kijken, en er leek absoluut geen verbetering in de situatie. Gisteren gingen de buikjes erg op en neer en sowieso lagen ze al 3 dagen nat. En helaas was er vanmorgen één dood. Dus de conclusie getrokken dat er geen moeder haas meer te bekennen was, en wij hebben de overige 2 mee naar binnen genomen. Toen ik ze oppakte dacht ik eigenlijk dat ze geen uur meer te leven hadden, ze waren zo ontzettend koud. Ze hadden een versnelde ademhaling en trilden ontzettend. Ik heb toen een doos gepakt, daar een warme waterzak ingelegd, daaroverheen een handdoek en een goede dot hooi. Heb ze tot vanavond met rust gelaten en wonder boven wonder leven ze nog. Zijn lekker op temperatuur (38 graden), en de ademhaling is wat rustiger.

Via de site van de dierenbescherming heb ik een handleiding voor het groodbrengen van een haas gevonden, met daarbij ook wat ze moeten eten. Gelukkig hadden wij vanmorgen nog een koe-kalf, dus kon ik prima aan biest komen en dat heb ik gegeven gemengt met wat zonnebloemolie. Ik praat niet tegen ze, aai ze niet, ik wil niet dat ze tam worden. In die handleiding staat ook duidelijk hoe je ze weer terug in het wild kan krijgen. Maargoed, zo ver zijn we nog lang niet. Beestjes wegen 80 en 100 gram, dat is normaliter het gewicht voor 0-3 dagen oude hazen. Die ik heb zijn al zeker 4 dagen oud, enorme achterstand dus.

Misschien dat iemand hier ervaring heeft met het opvangen van hazen? Zijn er mensen met tips/adviezen? Ik heb al menig vogeltje grootgebracht, maar dit is weer een heel andere uitdaging.

foetsie

Re: Jonge hazen opgevangen, iemand adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:58

Heb jaren terug een wilde baby konijn opgevoed.
Hij was zo tam geworden, dat ik haar niet meer uit kon zetten.
Ik heb haar zon 7 jaar gehad.
Wat belangrijk is dat je na de voeding de anus en genitalien etc. met een vochtig watje/doekje oid masseerd.
Via Google kun je denk ik nog wel meer info vinden.
(bv http://www.moederlozedieren.nl/HANDLEIDINGjongewildekonijnenenhazen.pdf
Succes met de haasjes.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:55

Heeey!
Ik denk dat je het beste contact op kan nemen met de beheerder van deze blog:
http://knabbeltjes.punt.nl/
Zij heeft op het moment nog een andere jonge haas zitten waar ze voor zorgt, die kan je vast helpen!
Gr.
Naatje

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:57

Ze leven nog! Hyper! Dat had ik gisteren écht niet verwacht toen ik ze oppakte. Ben er vanacht nog een keer uit geweest om alles te controleren en toen lagen ze er rustig bij. Vanmorgen weer biest gegeven, de één is nog steeds erg sufjes en drinkt ook maar een paar druppeltjes.. de rest laat hij uit zijn bekje stromen. De ander gaat het boven verwachting mee. Lekker allert en hij begint zelfs al wat praatjes te krijgen. Maargoed, dat is ook degene die wat zwaarder is.. hij drinkt ook beter. (Jaja, volgens mij zijn het allebei heren). Vanmiddag bij de voeding weer even wegen.

Zal denk ik zo even mailen Nathachou! Heb wel het idee dat haar haasje een eindje ouder is, die ik heb zitten zijn mini mini. Een ontzettend groot hoofd en dan een lijfje met eigenlijk alleen pootjes. Niks geen lekker buikje.

Foto;
Afbeelding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:05

Kattenmelk? En als ze dat niet nemen met eens spuitje, dat ze alsnog vocht binnen krijgen? Ik weet het niet.
SUCCES!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:20

Geen koemelk geven dat is niet geschikt voor jonge hazen. Ook kittenmelk is totaal ongeschikt. Het beste kun je even de melk bestellen op Stichting konijnenbelangen:
http://www.konijnenbelangen.nl/
Zie ook de handleiding: http://www.konijnenbelangen.nl/plaatjes ... nijnen.pdf

Bij het voeden kleine spuitjes met speentjes gebruiken, want ze verslikken zich zo snel dat ze zo een longontsteking oplopen.
Het witte streepje op de kop is dat van zichzelf?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:18

Biest is wel wat anders dan 'echte' melk van een koe. Weet je soms ook of dat niet kan? Had namelijk inderdaad gevonden dat puppy/koe/kittenmelk niet goed is maar biest een ander verhaal was. Maar weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar die informatie is. Anders bestel ik inderdaad die poedermelk. Lachen
Ze hadden dat wit al ja, is dat gebruikelijk voor een haas?
Ik gebruik nu voor het voeren een spuitje van 1mL. Gaat ook druppelsgewijs en sabbelen gaat ook aardig. Hoewel één erg moeilijk drinkt en tegenstribbelt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:28

Dat wit is niet gebruikelijk voor hazen en ik zou toch is afkijken of het echt, echt haasjes zijn en dan geen gedumpte tamme konijntjes oid. Wellicht dat je contact op kan nemen met stichting konijnen belangen. Toen ik moederloze konijntjes had hebben ze met telefonisch heel goed geholpen Lachen gewoon van die dingetjes die je niet op internet vind.
Qua biest durf ik niet te zeggen.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:45

Heeey!
Ik vindt ze eerlijk gezegd niet op tamme konijntjes lijken, maar deze foto is natuurlijk niet echt duidelijk, dus moeilijk te zeggen. Maar alleen al door de vachtstructuur zou ik zeggen dat het een haas is.
Of biest goed is voor hazen, geen idee eigenlijk. Konijnen zijn heel anders dan hazen ...
Ik hoop dat ze jou kunnen helpen van die site, maar weet vrijwel zeker van wel Lachen!
Succes!
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:25

Ik vind het er van de bovenkant ook niet op lijken, maar de witte streep vind ik zo vreemd. Natuurlijk komt het wel is voor, maar niet vaak.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:29

Ik had op het internet gelezen dat, wanneer er bij konijnen zulke vachtspelingen waren je er bijna zeker van kon zijn dat het of een tam konijn/een kruising tam+wild zou zijn. Ze hebben het trouwens allebei, precies hetzelfde witte streepje op dezelfde plek, lijkt mij geen toeval. Lachen
Morgen Konijnenbelangen maar eens mailen dan, ben benieuwd. Ga nu de haasjes het laatste maaltje voor vandaag geven. Kijken of ze willen drinken..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:22

In mijn handleiding (hier ook gepost), staat dat hazen juist een witte streep/stip op hun hoofd hebben zie ik net. Toch wel echt haasjes dus. Net stichting Konijnenbelangen gebeld, ze hadden er net zoals jullie nog nooit van gehoord dat iemand biest gaf met olie. Maar als ze het er goed op deden en er geen diarree ontstond kon ik er prima mee doorgaan. Heb 2 speentjes en een spuitje besteld.

Drinken net ging goed, de zwakkere was érg gulzig! Heb is alleen dat ik nog met zo'n rotspuit zit anders zou het nu vast beter gaan. Iemand een tijdelijk alternatief voor een zuigspeentje?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:26

heb je geen pipetje?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:30

hier nog iemand met ervaring..
wij voeden ze op voor een vogelrevalidatiecentrum
1 tip die ik je kan meegeven
zet ze NIET in het donker neer!
dan gaan ze gegarandeerd dood...
gewoon in een bak/doos waar licht in kan vallen Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:41

Nee geen pipet.. ja van hard plastic of glas maar niks waar lekker op gesabbelt kan worden.
@Neeltje; jeetje wat goed dat je het zegt. Ze staan namelijk wel in het donker bij mij. Ga ze meteen overplaatsen naar een transparante plastic bak. (soort van terrarium.) Bedankt!

Trouwens dat plassen gaat ook niet je van het, maar met wrijven zou het er echt uit moeten komen? Bloos

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:44

een stukje keukenrol in lauw water dopen, en dan over het achterkantje poetsen
maar jonge hazen zijn lopers, zij plassen dus al vrij gauw zelf
je komt hier het snelste achter door ze als bodembedekking een handdoek te geven Lachen
leg ook wat wortel en hard brood erbij, haasjes knabbelen al vrij gauw Lachen
heb je ze al gewogen of niet?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:45

om te voederen kun je miss een injectiespuitje (zonder naald uiteraard Clown) gebruiken?
wij zetten er wel altijd een speentje over, maar het werkt ontzettend fijn Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:49

Oh mooi, dan zullen ze waarschijnlijk al wel beetjes zelf plassen Ja
Ja heb ze gewogen, eerst waren ze 100 en 70 gram nu beiden iets meer dan 80.. Had wel gelezen dat afvallen normaal was dus ik hoop dat het er vanzelf ook weer aankomt.
Een injectiespuit van 2mL gebruik ik op het moment al, ze willen ook aan het tuitje sabbelen/knabbelen maar dat werkt helaas niet goed..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:51

hazen zijn rotzakken met eten... Nagelbijten / Gniffelen
bied ze ook elke keer wat ander voer aan Lachen hoe eerder je ze zelf leert eten hoe beter Lachen
bereid je erop voor dat het fout kan gaan..
wij hebben er hier al meer moeten laten gaan dan we er buiten hebben gekregen (maar we zetten ze eerst ook in de donkerte neer :/ )

http://img389.imageshack.us/img389/9600/haas004ou9.jpg
dit is 1 van de 2 die wij los hebben gekregen, deze at dus voorbeeldig Lachen

een foto van een 2tal in hun huisje (deze zaten dus nog donker..)
http://img389.imageshack.us/img389/2152 ... 008bm4.jpg

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:53

Zo ze zitten in een terrariumbak. Net leken ze echt fit, het wisselt echt per uur.
Ja jammer is het dat er zo'n hoog sterftecijfer is.. en van de ervaring leert men. Lachen
Wat een joekel die eerste zeg! Hoeveel weken is hij daar?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:01

Paula schreef:
Zo ze zitten in een terrariumbak. Net leken ze echt fit, het wisselt echt per uur.
Ja jammer is het dat er zo'n hoog sterftecijfer is.. en van de ervaring leert men. Lachen
Wat een joekel die eerste zeg! Hoeveel weken is hij daar?

oef dat weet ik niet meer precies (zal al zo'n 5 jaar terug zijn Bloos )
weet wel dat wij doorgaans eerder met melk stoppen dan het schema, dus hij zal nog lang niet tegen het ''geen melk meer'' gewicht gezeten hebben Nagelbijten / Gniffelen

mijn 1e haasje heb ik op de stichting zelf grootgebracht, fietste ik elke dag 2x heen om hem uit mijn hand wat melk te laten drinken..

Misschien had mama-haas ook wel een reden om ze alleen te laten he Lachen je weet het niet Lachen

vind het iig al super dat je ze groot probeert te krijgen Lachen op het moment hebben wij hier nog 2 konijnen zitten Lachen ook melkbabys Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:04

Oei, dat wordt een aardige klus voor je. Hopelijk redden ze het allemaal.
Ik heb helaas geen tips voor je, heb het nog nooit bij de hand gehad.

Succes

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:08

En jullie laten ze ook weer los in de natuur? Geeft dat geen problemen?
Hihi jeetje vraag me wel af hoe groot ze dan zijn als ze eraan toe zijn om weer zelfstandig te leven! Waarom ze daar alleen lagen zul je denk ik nooit achterkomen..
Vind het wel heel apart, vorige week maandag had ik nog nooit over baby hazen nagedacht, laat staan dat ik ze zou herkennen. En ineens moet je handelen en rol je als vanzelf eigenlijk in het schema van voederen en verzorgen. Mooi werk, en als ze dan doodgaan heb je toch je best gedaan.
Jij doet ook mooi werk zeg, hopelijk worden de konijntjes die jullie nu hebben ook mooie volgroeide nijnen!

@Pensionnetje; bedankt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:09

Wat zijn die van jou nog klein zeg Bloos!

Ik hoop dat ze het halen Lachen.

Je bent je in elk geval goed aan het inlezen en veel contacten aan het opdoen. Aan de inzet en verzorging zal het dus niet liggen Lachen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:11

onze nijns gaan het halen Lachen maar we begonnen met 5, en hebben er nog 2 nu..
ook egeltjes horen tot het assortiment Nagelbijten / Gniffelen

we laten ze idd gewoon los.. we zoeken wel een plaats uit waarvan wij denken dat het veilig is, geen/weinig wegen, geen jachtgebied enz..

of ze het ook echt redden blijft een vraag.. maar als je niet ingegrepen zou hebben zouden ze sowieso doodgegaan zijn.. Lachen

zal eens kijken of ik fotos kan vinden van het loslaten Lachen