Een kat en verhuizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mijnlieverd

Een kat en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:52

Hoi,

Over een tijdje gaan we verhuizen en we nemen onze kat mee.
We zijn al een keer verhuist en hebben onze kat toen ook mee genomen, toen is ze na een tijd ook weg gelopen, maar ze zat bij ons oude huis dus hebben haar weer kunnen vinden en weer mee genomen en een tijd binnen gehouden. Maar dat is 8 jaar geleden en ik weet niet meer precies hoe lang enz.
Waar we nu gaan wonen krijgen we een bedrijf aan huis, dus personeel en wij zelf ook natuurlijk loopt in en uit. Ben bang dat iemand het een keer vergeet en dat ze dan naar buiten floept en weg is. Want hun denken daar natuurlijk niet aan.
Nu mijn vraag aan jullie.
Hoe lang moet een kat ook alweer binnen blijven?
Kunnen we haar bijvoorbeeld overdags in de slaapkamer doen(uiteraard met eten,drinken en een kattenbak) en die goed afsluiten en eind van de middag en 's avonds als wij allemaal binnen zijn er niemand echt meer in en uit loopt gewoon los in huis laten?
Of gaat dat niet werken en moet een kat echt constant in het hele huis kunnen zijn?
Of heeft iemand van jullie een ander alternatief?
Zou het echt heel erg vinden als ze weg loopt!

anouska2

Re: Een kat en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:51

Ik heb mijn kat ook eerst in de slaapkamer gedaan overdag en s'avonds in het hele huis. Dit werkte bij die van mij goed, ze voelen zich ook wat veiliger als ze eerst in een kleinere ruimte zitten.
Ik heb die van mij 2 weken binnen gehad en daarna 2 weken dagelijks een uurtje aan een tuigje in de tuin.
Daarna helemaal los en hij is niet weggelopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:57

Is een beetje verschillend per kat of het goed gaat ze in 1 kamer te houden. Wij hebben 2 katten en de een vond het prettig maar de andere kat wilde al na een paar minuten van de kamer af en heeft daarna rustig het hele huis verkend. Wij hebben een richtlijn van 2 maanden/8 weken aangehouden om de kat binnen te houden.

Is het geen idee om tijdelijk een bordje voor het personeel te maken dat ze de deur meteen dicht moeten doen ivm de kat, mocht het niet lukken hem in 1 kamer te houden?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 00:42

@ SusanH: Had ik ook al aan zitten denken om zowiezo een bordje op te hangen voor het personeel.

@Anouska2: Denk dat ik 2 weken toch niet durf te riskeren, denk dat ik toch maar voor 8 weken moet gaan net zoals SusanH zegt dan weet ik met meer zekerheid dat ze niet meer weg loopt.

Denk dat ik maar het maar gewoon moet proberen en kijken hoe ze op een kleinere ruimte overdag reageerd. Mocht ze dat niet fijn vinden, dan zullen we haar toch gewoon in het hele huis moeten laten overdag en dan echt extra extra goed op moeten letten allemaal.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:53

Is jouw kat ook ergens anders gewend bijv. een pension waar hij komt als je op vakantie gaat, of een adres waar hij dan standaard logeert?
Anders is het handig om hem een week voor de verhuizing al daarheen te brengen en een week na de verhuizing op te halen, zodat jullie op je gemak kunnen in- en uitpakken en de kat wat minder van de verhuisstress meekrijgt. En je hebt meer tijd voor de kat als hij weer terugkomt (wat extra aandacht ivm nieuwe omgeving).

De laatste keer dat ik verhuisd ben heb ik het zo gedaan en dat was voor de katten wel wat lekkerder. Toen ik ze eenmaal weer thuishad, zijn ze eerst grotendeels alleen in mijn huiskamer geweest, daarna langzaam aan het terrein vergroot. En pas toen ze helemaal gewend waren binnen, zijn ze naar buiten gegaan, eerst alleen met mij erbij, een lijntje hoef ik namelijk bij mijn katten niet te proberen, die krijgen dan spontaan last van verlammingsverschijnselen Tong uitsteken
Mijn katten lopen als hondjes achter me aan, dus heb ik ze zo door de omgeving geleid.

In totaal heeft het mij ook zo'n twee maanden gekost voor ze zonder mij naar buiten gingen