Extreem harende kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Extreem harende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:03

Ja ik word er toch wel een beetje gek van, wij hebben 3 katten (de 4e is helaas dinsdag ingeslapen Verdrietig ) waarvan er 1 echt als een gek blijft haren.
Oliver wordt elke dag flink geborsteld, maar dit blijkt niet genoeg te zien aan de haren die echt overal liggen (Oliver is een 'gewone' huiskat met normale structuur vacht)
En helaas is dit geen periode, dit heeft hij al zolang ik me kan heugen, en nu is de emmer vol zeg maar Haha!
Ik ben benieuwd naar iemand die de gouden tip heeft? Misschien een bepaald soort borstel? Voedingssuppliment?
Oliver heeft trouwens ook diabetes (insuline afhankelijk), zou dit ook een factor zijn?

poes

Re: Extreem harende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:57

Zit hij altijd binnen? Zoja, dan is het normaal dat hij het hele jaar door ruit. Maar te extreem lijkt mij niet goed. Zou het kunnen dat je door het vele borstelen de rui nog meer stimuleert?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:40

Hij komt heel af en toe buiten, maar is erg bang voor alles en iedereen, dus de keren dat hij per maand buiten komt is op een hand te tellen Knipoog

Dat het borstelen stimuleert denk ik haast niet, hij wordt niet lang geborsteld, en soms vergeten we het ook wel een dag of wat.

Lastige kwestie he?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:51

Yups. Heeft hij er zelf last van? Slechte vacht of zo? Mager?

Ik ga je eigenlijk niet kunnen helpen, geen flauw idee wat het is Clown

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:57

Ik heb toevallig dit gisteren bij de opleiding hondentrimmen gehad.
(daar heb je ook heel veel theorie over de kat ) omdat je daar ook veel mee te maken heeft.

Dat je door een kat te borstelen het verharen juist meer activeert, en ze dus hierdoor het hele jaar gaan verharen i.p.v 2 keer per jaar.
Helaas is het kwaad nu geschiet, en kan je er verder weinig aan doen.
Je zou (ja is ff banketstaaf) je kat in bad kunnen stoppen en hem 10 min in het sop zetten, en daarna hem flink droge met een handdoek !!!
Haalt heel veel haren weg.
en hooguit 1 keer in de week borstelen bij een langharige kat, en kortharige maar 1 keer in de 2 weken met een rubber borstel.

Eigenlijk moet je een kortharige kat dus nooit borstelen, hij moet het zelf kunnen. (tenminste al is de conditie goed)

Als je hem eenmaal een keer heb geborsteld, moet je het blijven doen ... kwaad is geschied Knipoog

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 18:33

Dat is eigenlijk ook stom, want ik ben juist gaan borstelen omdat hij zo onwijs haarde Haha!
Hmm nouja, misschien is het inderdaad wel een idee om hem eens naar een trimsalon te brengen, neem aan dat die ook wel eens katten doen? Durf hem nl. zelf niet in bad te doen Nagelbijten / Gniffelen

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 18:36

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:47

Nou hier nog 1. Ik heb een ragdoll en sinds een paar maanden verhaart hij ook als een idioot! Ik wordt er echt gek van!

Als ik hem niet borstel zit hij onder de klitten vooral bij zijn achterpootjes en onder zijn oksels! Hij vind het heerlijk en wij zijn inderdaad ook dagelijks gaan borstelen omdat hij anders 1 bonk filt zou worden. Hij wordt in mei een jaar en hij ondervind naar mijn idee geen stress ofzo... In bad is hij pas geweest omdat hij een vrij vette vacht greeg van de hormonen (kater) maar dat heeft ook niet echt geholpen... Ik ben zelfs bang dat ik hem kaal kam als ik hem borstel af en toe,, er komt zooooveeeel van af!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:50

Ilse schreef:
Trouwens, zijn conditie is niet geweldig, komt ook door de suikerziekte. En daarbij heeft hij een vrij slecht gebit.

Heb jij (Doom) ook geen tips wat betreft borstels oid?

Kat in kwestie: http://i76.photobucket.com/albums/j3/Ilcee/100_1878.jpg

Ja Ja een rubberen borstel !!! en verders niks !!!
je zou hem naar de trimsalon kunnen brengen maar daar komen alleen maar halflangharige en lang harige katten om te scheren!!!
Deze krijgen vaak een pilletje of zijn onder narcosem, het brengt voor de kat een hoop stress met zich mee maar als ze vervilt zijn moet dat nou eenmaal.
Een kort haar gewoon lekker zelf nu bijhouden

1 keer in de 2 weken even borstelen met een rubber borsteltje!!
en e.v.t in flinke regenbuien even naar buiten gooien (wilt ook helpen als is in de sop zetten nog even beter maar begrijpelijk dat dat niet altijd gaat met die fele beesten haha ) en dan weer droog wrijven wees niet te zacht met wrijven !!! met een handdoek !!

THAT's IT !!!

e.v.t een half theelepeltje op een dag olie door het voer heen doen !! Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:52

xdenisex schreef:
Nou hier nog 1. Ik heb een ragdoll en sinds een paar maanden verhaart hij ook als een idioot! Ik wordt er echt gek van!

Als ik hem niet borstel zit hij onder de klitten vooral bij zijn achterpootjes en onder zijn oksels! Hij vind het heerlijk en wij zijn inderdaad ook dagelijks gaan borstelen omdat hij anders 1 bonk filt zou worden. Hij wordt in mei een jaar en hij ondervind naar mijn idee geen stress ofzo... In bad is hij pas geweest omdat hij een vrij vette vacht greeg van de hormonen (kater) maar dat heeft ook niet echt geholpen... Ik ben zelfs bang dat ik hem kaal kam als ik hem borstel af en toe,, er komt zooooveeeel van af!

Over dat borstelen geld idd niet voor langharige katten !!!!
deze redden het gewoon weg niet alleen met hun tong !!!
wassen heeft idd ook minder nut als een kortharige het vacht structuur is gewoon anders !!!

Deze periodes zijn voor de harige katten het moeilijkst ze komen snel in de klit !! en worden indeze periode heel veel kaal geschoren !! Clown

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:56

hahahahah tsja... dat vind ik niet echt charmant!!! hahahaha!!

De fokster heeft er eigenlijk geen last van bij haar ragdolls dus ze vond het al vreemd. Ze was pas geweest en toen vroeg ze al aan me of hij vaak klitten kreeg en toen zei ik al ja... dat voelde ze gewoon aan zijn vacht. Hij heeft heel fijntjes haar....

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:13

xdenisex schreef:

De fokster heeft er eigenlijk geen last van bij haar ragdolls dus ze vond het al vreemd. Ze was pas geweest en toen vroeg ze al aan me of hij vaak klitten kreeg en toen zei ik al ja... dat voelde ze gewoon aan zijn vacht. Hij heeft heel fijntjes haar....

Ik zou jou adviseren je kat 1 keer in de 3 maanden te laten doen !!
ze worden er schitterend van ..!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:38

Welk voer geef je hem?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:58

doom schreef:
xdenisex schreef:

Ik zou jou adviseren je kat 1 keer in de 3 maanden te laten doen !!
ze worden er schitterend van ..!!

Ik bedoelde dan trouwens gewoon een mooie kam en knip beurt he !! ABSOLUUT NIET SCHEREN HAHA ZO ZONDE !! Haha!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:55

Toevallig heb ik volgende maand examen theorie en kwam dit stukje tegen in mijn boek:

stokharige en kortharige honden en katten:

Deze worden vaak in hun ruiperiode gestoord door te vaak, te hard, op het verkeerde moment en met ongeschikte kam en borstelmateriaal behandeld.
Daardoor ontstaat een enorm verhaarprobleem. Extra borstelen levert opnieuw een verlengde ruiperiode op en er lijkt geen eind meer aan te komen.
Herstel is alleen mogelijk door alle borstels en kam werkzaamheden te staken en de vacht enkele maanden volledige rust te gunnen!

Halflangharige katten (de ragdoll van medebokker dus) :

deze moeten absoluut geholpen worden bij de (permanente) verzorging van hun vacht.
Een geregelde kambeurt met een grove kam zou, mitsgoed uitgevoerd, kunnen volstaan.
Problemen, zoals klit- en vervuiling, doen zich vooral voor in de baard, aan en achter de oren, in de oksels en de liezen, de broek en de voeten.
Het is jammer dat de bereidwillige eigenaar de kam- en borstelwerkzaamheden centreet op het makkelijkste bereikebare deel : de rug.
daardoor vindt nogal eens een verstoorde rui plaats.

Voedingstoffen:
een aantal voedingstoffen dragen bijzonder bij aan een gezonde huid en vacht.

Vetten:
Omega 6 vetzuren.
Eiwitten:
maakt verder niet uit.
Mineralen en sporenelementen:
zink.

en:
Tyrosine: is een aminozuur dat ontkleuring van de haren tegen gaat.

hoop dat jullie er wat aan hebben heb me gek getypt haha

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:08

Goed voer kan idd ook een serieus verschil geven Ja

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:36

We zijn inderdaad al overgegaan op ander voer. Wij borstelen inderdaad veel op de buik, onder de oksels maar het mag niet baten. Als ik vandaag de klitten eruit haal dan zitten er morgen 2 keer zoveel...grote en kleine klitten...

Maar naar een trimsalon is misschien wel een idee..

Bedankt voor de tips...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:51

op welk voer zat je en wat voer je nu? het heeft nl geen enkele zin als je dezelfde 'soort' slecht voer bent gaan geven, dan wordt het probleem alsnog niet opgelost.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:58

Toen hij klein was had hij eerst Royal canin alleen dat vond hij toen niet lekker. Toen zijn we op Hill's over gegaan en nu maar weer Royal cannin en dat gaat er best in hoor haha

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:59

Je geeft iig premium voer Knipoog Er zijn ook varianten expres voor een betere vacht dacht ik?