Malmute loopt steeds weg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

Malmute loopt steeds weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:10

sinds vorige zomer hebben wij een 12 jarige malmute (een soort husky) in huis.
zijn oude eigenaar wilde hem kwijt, en wilde hem wel opvangen.

het is een super lief beest, harstikke vriendelijk tegen mensen en dieren, luistert goed enzv.

maar sinds december ofzo, blijft hij steeds weglopen.

wij deden nooit de poort of achtedeur op slot, maar als we dat niet doen, maakt hij gewoon de deur en poort zélf open.
dus wij de poot voortaan opslot zodat hem dat iig niet meer lukt.

maar onze hond is echt heel erg slim! dus begon hij aan de voordeur. Deze zit voortaan ook op slot.
maar zo gauw hij merkt dat hij niet op slot is, is hij weer weg.

ook komt hij heel vaak naar boven.. we vinden hem vaak op de badkamer, of zelfs op zolder...

hij doet dit alleen als wij niet thuis zijn, of als hij dénkt dat we niet thuis zijn ( dus bijv. boven)

ook komt hij altijd terug, na een paar uur ligt hij in onze voortuin, te wachten tot wij de deur weer open doen.
bij het asiel is hij inmiddels ookal bekent, een aantal mensen die hem vonden hebben hem daarheen gebracht.
voortaan heeft hij aan zijn halsband een dingetje hangen met ons nummer erin..

maar wat zou hier nou aan te doen zijn, of een oplossing voor zijn?
we weten verder niks van zijn verleden, en ook zijn oude eigenaars hebben we geen contact mee.

we zijn gewoon heel erg bang dat hij een keer niet meer terug komt...

de hond in kwestie, Noah:

Afbeelding

Seven

Re: Malmute loopt steeds weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:05

moet zeggen dat artic de malamute waar ik op pas dit ook doet ze gaat op jacht ze hoord iets etc
het is n heel zelfstandig ras die heel slim is
je kunt het bijna niet verhelpen vooral niet als hij dit altijd al doet het enige wat ik kan bedenken is dat je er voor zorgt dat hij niet weg kan.artic is 7 en kan ook niet los lopen niet datz e niet luisterd heel goed zelfs maar zodra ze wat hoord, ruikt of ziet is ze weg en gaat ze dr zo voor dat ze dus niet weer komt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:08

Sledehonden staan erom bekend dat ze snel weglopen. Heb stage gelopen bij een Husky fokker en die kende dit grote nadeel van dit mooie ras ook.

Cheeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:49

Mijn ex had ook een Malamute en ik weet uit ervaring dat er niks te doen is tegen het weglopen. Ze zijn verschrikkelijk eigenwijs. Succes ermee!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:52

Dat klopt inderdaad en schijnt heel normaal voor het ras te zijn.
Wij hebben er een tijd eentje ter opvang gehad, en die deed het ook. Ik heb geregeld doodsangsten uitgestaan omdat ze daar ook nog eens loeihard reden, maar godzijdank is het altijd goed afgelopen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:52

Hij is slim, kan het dus niet zijn dat hij zich verveelt?

Als dat een mogelijkheid is, kun je proberen om op training met hem te gaan werken.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:07

bedankt voor de reacties Haha!

hij kan gelukkig wel loslopen Lachen

het zou idd wel kunnen dat hij zich verveelt, miss dat training een optie is, maar hij is natuurlijk ook de jongste niet meer..

iig wel fijn om te horen dat hij niet de enigste malmute is die dat doet Lachen
bedankt allemaal! Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:12

Inderdaad, alle sledehonden doen het volgens mij. We hadden vroeger een Samojeed, die liep af en toe weg, al was zij voor een Sam een 'huiselijk type'. Nu hebben we een halve Husky, speciaal voor mijnheer 200m hek om de tuin moeten plaatsen. Denk niet dat het echt verveling is, ik heb me gek gefietst en gelopen met hem, maar 't maakte niets uit. Bovendien heeft hij hier thuis de ruimte en een speelmaatje, maar 't zit er in en gaat er niet meer uit. Ook hij komt altijd wel weer terug, maar er kan te veel gebeuren in de tussentijd. Succes ermee.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:17

ja idd Tong uitsteken

wij hebben ook vaak dat als we gewandeld hebben, even naar boven gaan, en dan als we beneden komen is de voordeur weer open Clown

in t begin was t wel grappig.. maar t word idd steeds enger..

ik wil zelf als ik straks op mijn eigen woon ook een sledehond, gewoon omdat het zulke gave dieren zijn, maar dan moet ik dus ook maatregelen nemen met de deuren Clown

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:22

Zoetje_ schreef:
maar dan moet ik dus ook maatregelen nemen met de deuren Clown

Ronde deurknoppen Knipoog kunnen ze niet open krijgen.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:23

oja! das een slimme! Haha!

en knips op de deur die ook niet open gaan Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:24

Of de deurklink een kwartslag draaien zodat de klink omhoog wijst, werkt heel goed. Verder alle deuren op slot doen en alles voldoende afsluiten, das de enige manier...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:29

Sledehonden zijn echte werkhonden. Die hebben uitdaging nodig en afwisseling. Het weglopen is een bekend probleem (en niet ongevaarlijk!) en is volgens mij alleen te voorkomen door ze lekker aan het werk te zetten en je huis goed af te sluiten (en ze buiten altijd aangelijnd te houden)
Misschien eens met de rasvereniging sparren?

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:53

Hier meld zich een mede-malamute eigenaar!

Malamutes zijn nu eenmaal ontsnappingskoningen. Ben bang dat je gewoon je huis erop aan zal moeten passen.
Wij zijn ook door schade en schande wijs geworden. Wat hebben wij veranderd in ons huis:
-Bovenaan de trap een kindertraphekje zodat ze niet de bovenverdieping op kan,
-De deur naar de achtertuin altijd op slot,
-De deur naar de voordeur hebben we een ronde klink erop gezet zodat ze er geen grip meer op heeft (en dus die deur ook niet meer open kan maken)
-Op de koelkast zit een kinderslot

De koelkast is eigenlijk pas van het laatste jaar, daarvoor deed ze die nooit open. Als we 1 van de sloten of het kinderhekje vergeten dan blijft ze dus komen waar ze wil. Het is niet dat ze het afleert. Volgens mij doet ze iedere dag een rondje en checkt ze alle deuren en trap Haha!
Verder altijd alle spullen opruimen die ze kan pakken, anders vind ik ze aangeknaagt op de grond (ben zo al heel wat houten pollepels kwijtgeraakt).

En net wat Lusitano zegt, ze hebben veel afwisseling nodig en moeten hun energie kwijt. Maar hoe veel ik ook met haar loop en doe, als ik er maar even niet ben zal ze altijd proberen of ze ergens kan komen waar ze niet mag. Mijn malamute is ook nog eens heel erg op eten gefixeerd en bijna alles wat ze open maakt brengt haar bij eten Vingers aflikken .

Buiten loopt Nikita nooit weg, ze kan prima los. Helemaal sinds we uitgebreid op les zijn geweest, had nooit verwacht dat een malamute nog zo goed kon luisteren Knipoog

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 01:38

ahah ik herken noah er echt in Tong uitsteken
hij is gelukkig nog niet zo ver dat de ijskast open gaat Clown
maar hij is dan ook niet zo gefixeerd op eten Tong uitsteken

we gaan van de zomer verhuizen.. dus dan gaan we idd wat dingen aanpassen Tong uitsteken

bedankt allemaal!!