2 nieuwe huisdieren...grasparkieten!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaKos

2 nieuwe huisdieren...grasparkieten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:42

Ik heb sinds gisteren 2 grasparkietjes. Ze komen uit een voilaire maar maken de eieren van de duifjes en kanaries kapot. Nu zitten ze nog in een ronde kooi maar vanmiddag krijgen ze een vierkante kooi met speeltjes.
Ze mogen niet los want dan vreten mijn katten ze op...
Afbeelding

_Ananas_

Re: 2 nieuwe huisdieren...grasparkieten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:07

Zit er nu conifeer in de kooi? Dat is volgens mij giftig..

De ronde kooi zei je zelf al! Lekker een hele ruime kooi kopen dan! Komen je katten niet buiten, of kunnen ze niet af en toe even in een andere kamer zodat ze wel los kunnen vliegen? Het is nogal een overstap van voliere naar kooi..

Verder zijn ze erg knap Haha! Twee mannen?

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:20

Mijn katten komen wel buiten maar ik durf de parkieten toch niet los te laten vliegen....dan krijg ik ze nooit meer te pakken. En de conifeer gaat er vanmiddag uit, is noodoplossing want anders hadden ze helemaal niks om op te zitten.
Het is een koppeltje btw..de blauwe is een mannetje en de gele een pop.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:11

De conifeer zou ik er snel uithalen. Dat is giftig. Kunnen ze erg ziek en zelfs dood aangaan.
Parkieten kunnen erg tam worden en dan kun je ze zo leren weer naar de kooi terug te keren.
Tip: Koop geen spiegeltjes. En denk aan maagkiezel en grit. Heel belangrijk voor ze. Evenals zitstokken uit de natuur. Zo dik dat de nagels er niet omheen vouwen. Zo slijten ze hun nagels. Denk ook aan een hard mineralensteentje (voor papagaaien) waaraan ze hun snavel kunnen slijten.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:50

Nieuw kooitje hangt, zitten drie goede stokken in en een schommeltje. Ik heb kattenbakbulling als bodem, stoft niet en dat had ik al in huis. Tzt komen er nog een mineraalsteen, giesttak en speeltjes in.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:19

Ik zou wel oppassen met de kattenbakvulling. Parkieten knagen overal aan. En maagkiezel en grit hebben ze nodig om hun eten te kunnen verteren.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:21

En als ze dat doen met kattenbakvulling dan zet dat uit als het nat wordt..

Het fijnst voor vogels vind ik zelf beukensnippers (en dan los grit en kiezel erbij geven)

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mr Blue en Tweety in hun nieuwe huisje!
Morgen krijgen ze minraalblok, snack en speeltjes.
Kattenbakkorrels kunnen volgens internet wel als bodembedekker dus dat laat ik wel zo.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:25

ik vind het hokje nogal klein eigenlijk Verdrietig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:28

Het kooitje vind ik ook nogal klein. Hij zou minstens tweeenhalf keer zo groot moeten zijn.
Maagkiezel en grit hebben ze ook nodig. Verder zou ik ook kiezen voor beukensnippers of Corbo (het binnenste van een maiskorrel) als bodembedekking).
Parkieten hebben veel ruimte nodig, vergis je daar niet in! Je schreef ook dat je ze niet los durft te laten vliegen.
Dan zou ik helemaal een grote kooi nemen.

Ik heb valkparkieten, en die zitten al in formaat papegaaienkooi, en die komen al minstens 2 keer per dag los om de vleugels te strekken. Ik had ze zelfs het liefste in een kamervoliere gehad, maar dat past hier niet in huis.
Een grasparkiet is eigenlijk hetzelfde.

Kijk eens voor een leuke grote kooi op marktplaats. Zo duur zijn ze niet Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:31

Mijn parkietjes zaten vroeger ook in zo'n kooitje, maar zodra ik thuis was gingen ze meestal los. (gingen ze gezellig de hele avond op de kooi zitten Huilen van het lachen )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:21

Ja dat is echt te klein. Zo te zien kunnen ze niet echt de vleugels strekken. Laat staan vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:55

Ik vind de kooi ook veel te klein.. Parkieten zijn hele beweeglijke vogels, die vliegen en spelen de hele dag (daarom heb ik die van mij ook in een voliere). Het zijn echt geen dieren die je moet opsluiten in zo'n klein hokje.

Ik zou óf een véél grotere kooi nemen, of ze regelmatig los laten vliegen (of beide). Kun je ze niet gewoon in een kamer zetten waar je katten niet bij kunnen?

En ik zie inderdaad ook dat de grit en maagkiezel ontbreekt, aangezien ze geen tanden hebben hebben ze dit echt nodig, anders kan het voer niet goed worden vermalen in de maag.

Mijn parkieten krijgen vaak bamboetakken met blaadjes, daar zijn ze helemaal gek op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:00

Het hokje is idd te klein en het is geen parkieten/kromsnavel kooi. Die hebben horizontale spijlen zodat ze goed kunnen klimmen.

Wel een leuk stelletje maar ik zou zeker een grotere kooi aanschaffen en kijken of je die anders kunt plaatsen ipv ophangen. Wie weet is een kleine kamervoliere een idee. Die zijn 2e hands niet zo duur. Kun je ook een broedblok inhangen en wie weet heb je dan gezinsuitbreiding.

Ook zijn de zitstokken te klein voor ze. Zo slijten hun nagels niet goed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:45

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:14

Ik verzin wel wat zodat ze toch veilig los kunnen maar hoe pak ik dat aan??? Ik durf het kooitje nu echt nog niet open te zetten....Hoe leer je ze dat ze zelf weer naar hun huisje gaan???

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:41

Kijk eens op bovenstaande link. In dat forum worden enorm veel tips gegeven hoe je ze tam maakt. Is echt intressant. Alleen één waarschuwing Haha! het is verslavend. Ik begin met 1 Parkiet en heb er inmiddels 18. Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:08

Zorgen dat je ze in eerste instantie loslaat vlak voordat het donker gaat worden en ze nog moeten eten. Deurtje open zetten en na bv een half uur het etensbakje of een trosgierstje in de kooi leggen. Dat kunnen ze vaak niet weerstaan. Zorg er wel voor dat alle deuren en ramen dicht zijn, geen kaarsen of openhaard aan en eventueel gordijnen dichtdoen zodat ze niet vol tegen een raam kunnen klappen.

Grasparkieten werken idd verslavend. helaas kunnen wij ze niet meer houden omdat ik er allergisch voor blijk te zijn binnen en buiten hebben we geen plek meer. Huilen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 13:30

Ik heb een nieuwe kooi besteld bij de kooiengigant.
Denk dat Mr Blue en Yellow (ja ik heb Tweety veranderd naar Yellow omdat Tweety niet echt origineel is) zich hier wel in kunnen vermaken...niet??
Afbeelding

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:18

Dat moet lukken *LOL*

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:00

Wil niet vervelend doen maar die kooi ziet eruit als een papagaaienkooi en die heeft te brede spijlen waardoor ze er met de kop in vast kunnen komen te zitten. Ook zijn de spijlen verticaal zo te zien waardoor ze niet kunnen klimmen.

Deze is ook bij de kooiengigant te koop en is geschikt voor grasparkieten. zo kunnen ze hun vleugels uitslaan en ook klimmen en is veilig

Afbeelding

Nog mooier is een kooi die breder is dan dat hij hoog is. Zodat ze meer vlieg mogelijkheden hebben. maar dan vindt je haast nergens. Heb je geen handige vriend of vader die je een mooie kooi kan maken? Wij hebben het zelf gemaakt en dan heb je het zo groot als je zelf wilt en veel goedkoper.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:20

ook op verticale spijlen kunnen ze geweldig klimmen hoor! Ik heb een valkparkietje thuis en de kooi heeft aan 1 kant verticale spijlen (anders kunnen de etensbakjes er niet in namelijk). Hier klimt hij nog het allerliefst op!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:11

ik ken deze kooi en de spijlen zijn wel geschikt voor parkietjes. Helaas wel veel verticale spijlen maarja veel beter dan waar ze nu inzitten (en niet verroest Bloos! ) Kwestie van veel touwen ed erin *LOL*

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:34

annepanne schreef:
ik ken deze kooi en de spijlen zijn wel geschikt voor parkietjes. Helaas wel veel verticale spijlen maarja veel beter dan waar ze nu inzitten (en niet verroest Bloos! ) Kwestie van veel touwen ed erin *LOL*

Dat ben ik wel met je eens. maar daar bij de bodemplaat zie ik bv. een hele brede opening. Daar zou ik geen parkiet in durven doen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:50

Ik wacht even af of inderdaad bij de bodem het gat niet te groot is maar dat los ik dan wel op. Misschien zit er wel een rooster onder....
Ik zal die man eens even mailen...
Inderdaad maakt het blijkbaar niet uit of de spijlen verticaal zijn want in dit kooitje klimmen ze ook..

@ Annepanne: hoezo denk je dat de huidige kooi veroest is???